۰ نفر
۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۵
بوچا صفحه‌ای تازه از جنگ روسیه و اوکراین

ایرنا نوشت: فاجعه اخیر شهر بوچا (Bucha) وکشته شدن شماری از غیرنظامیان دراین شهرکه در نزدیکی پایتخت اوکراین واقع است، اگرچه نیازمند تحقیقات مستقل بین المللی برای روشن شدن ابعاد این فاجعه است، اما صرف نظر از نتیجه تحقیقات، می توان این فاجعه را صفحه‌ای تازه از جنگ اوکراین و روسیه دانست.

 با توجه فاجعه بوچا، برخی از کارشناسان بر این باورند که باوجود برگزاری چند دوره مذاکره بین مقامات مسکو و کی یف در بلاروس و ترکیه با هدف متوقف کردن جنگ ، اما به نظر می رسد که این جنگ احتمالا طولانی خواهد بود و چشم انداز روشنی برای پایان آن در آینده نزدیک وجود ندارد.

رسانه‌های غربی ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۱ با انتشار تصاویری از شهر  بوچا در نزدیکی کی‌یف مدعی شدند نیروهای روسیه حین خروج از اطراف پایتخت اوکراین غیرنظامیان را هدف گلوله قرار داده اند.

شمار دقیق کشته شدگان بوچا دراین فاجعه هنوز مشخص نشده و رسانه ها اعداد و ارقام مختلفی اعلام کرده و انگشت اتهام غرب به سوی مسکو است. روسیه اما این اتهام را رد کرده است.

وزارت دفاع روسیه با انتشار بیانیه ای اتهام های غرب و اوکراین مبنی بر کشتار غیرنظامیان در منطقه بوچا که با واکنش های بین المللی همراه شده را رد کرده است. وزارت دفاع روسیه با انتشار بیانیه ای در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که تمام تصاویر و ویدئوهایی که توسط رژیم کی یف برخی جنایات را منتسب به نیروهای روسیه در بوچا می داند، یک حرکت تحریک کننده دیگر است.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه همچنین تاکید شده است: تمام واحدهای روسیه در روز ۳۰ مارس (۱۰ فروردین)، یک روز پس از مذاکرات رو در رو روسیه و اوکراین در ترکیه، به طور کامل از بوچا خارج شدند. علاوه بر این، در ۳۱ مارس (۱۱ فروردین) آناتولی فدوروک شهردار بوچا در یک پیام ویدئویی تأیید کرد که هیچ نظامی روسی در شهر وجود ندارد و او حتی به هیچ غیرنظامی محلی با دستان بسته که در خیابان ها به سمتش تیراندازی شده باشد، اشاره ای نکرد.

به ادعای شبکه خبری اسکای نیوز، تصاویر منتشر شده از خیابان های شهر بوچا در نزدیکی کی‌یف حاکی از وجود اجساد غیرنظامیان در خیابان ها و پیاده روهای این شهر است؛ به ادعای اسکای نیوز، ساکنان شهر بوچا گفته اند که این غیرنظامیان بی هیچ دلیلی توسط سربازان روس کشته شدند.

خبرگزاری رویترز نیز مدعی شده که یک گور دسته جمعی در محوطه یک کلیسای شهر هنوز با خاک پوشیده نشده و دست ها و پاهای اجساد از میان خاک دیده می شود. 

«آناتولی فدوروک» شهردار بوچا نیز اعلام کرد  که بیش از ۳۰۰ نفر از ساکنان این شهر کشته شده اند.

خبرگزاری رویترز در تازه ترین خبرها در ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۱ به نقل از دادستان اوکراین ، شمار کشته شدگان بوچا را ۴۱۰ نفر اعلام کرد.

تاکنون تحقیقی  دراین زمینه صورت نگرفته و سازمان ملل خواستار تحقیقاتی مستقل دراین باره شده و همزمان نیز نماینده روسیه در سازمان ملل خواستار نشست فوری شورای امنیت این سازمان دراین خصوص شده است.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۱ خواستار تحقیق مستقل در مورد رویدادهای "بوچا" در اوکراین شد؛ وی گفت که انجام تحقیقات مستقل در مورد غیرنظامیان کشته شده در شهر بوچا در اوکراین، ضروری است.

 گوترش در بیانیه‌ای اظهار داشت: عمیقاً از تصاویر غیرنظامیان کشته شده در بوچا دراوکراین شوکه شده‌ام. برای پاسخگو ساختن موثر، انجام یک تحقیق مستقل ضروری است.

دیمیتری پولانسکی معاون نماینده روسیه در سازمان ملل  نیز در ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۱ خواستار برگزاری نشست شورای امنیت شد و درخواست کرد که این نشست درباره "اقدام تحریک‌آمیز افراط‌ گرایان اوکراینی" در شهر بوچا، روز دوشنبه تشکیل شود.

برخی گزارش ها و تصاویر منتشر شده در رسانه ها حکایت از کشف دست کم ۲۰ جسد از افراد غیر نظامی در  خیابان‌های شهر بوچا دارد و نشان می دهد که کشته شدگان در حالات مختلف، برخی در مقابل پیاده‌رو و برخی سوار بر دو چرخه گلوله خورده و در کف خیابان رها شده اند. اما برخی گزارش هم حکایت از کشته شدن بیش از 400 نفر است. تناقض و اختلاف زیادی در اخبار و گزارش های مرتبط با بوچا از سوی منابع مختلف مخابره شده است.

نیروهای روسیه در روزهای اخیر مشغول عقب نشینی از چندین شهر حومه کی‌یف بوده اند و ارتش اوکراین هم اعلام کرده که بوچا را آزاد کرده است.

تصاویر مربوط به اجساد غیرنظامیان در خیابان های بوچا، پس از خروج نیروهای روسیه از مناطق اطراف کی‌یف منتشر شده و سربازان اوکراینی پس از بیش از پنج هفته درگیری، کنترل بیش از ۳۰ شهر و روستا را در این منطقه به دست گرفتند.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهوری اوکراین جمعه شب هشدار داد روسیه با مین‌هایی که اطراف خانه‌ها و اجساد بجا می گذارد، «یک فاجعه کامل» باقی می گذارد.

روز شنبه، در پی ورود سربازان اوکراینی به شهر، این نیروها با پشتیبانی تانک‌ها و خودروهای زرهی، کابل‌هایی را به اجساد متصل کردند و از خیابان بیرون کشیدند، زیرا بیم آن داشتند در دام مواد منفجره بجا مانده بیفتند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یکی از ساکنان بوچا مدعی شده است: غیرنظامیان کشته شده در بوچا که اکنون اجسادشان بر روی زمین افتاده است، فقط راه می رفتند و آنها (سربازان روسی) بدون هیچ دلیلی به آنها شلیک کردند. آنها بدون پرسیدن هیچ سوالی شلیک می کردند.

زلنسکی در اظهارات ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۱ خود بار دیگر با تائید خروج نیروهای روس از برخی مناطق شمالی کشور، گفت روسیه به دنبال تمرکز و تجدید قوا در دونباس و جنوب اوکراین است تا آنجا را تصرف کنند.

روسیه پیش تر و در پی مذاکرات صلح استانبول اعلام کرد به نشانه اعتمادسازی به عملیات نظامی خود در اطراف کی‌یف و چرنیهف پایان می دهد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1618502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    1 1
    جنگ طولانی نخواهد شد ،روسیه زیر فشارها ، از اکراین عقب نشینی میکند ، روسیه میخواد کریمه را به روسیه متصل کند ،وبا همه پرسی ‌شرق اکراین رابه روسیه ملحق کند ،روسیه باید به همان کریمه قانع میشد ،