باید دید چه کسانی در مصر بلافاصله از پیشنهاد کمک مالی آمریکا برای ساختن جامعه مدنی و شتاب دادن به فرایند دموکراسی استقبال کرده اند و صف کشیده اند.

فهمی هویدی

اگر این خبر درست باشد که 600 سازمان مصری تقاضای دریافت کمکهای امریکایی برای کمک به جامعه مدنی مصر کرده اند ، این حق را خواهیم داشت تا بپرسیم این سازمانها کدام هستند و زمینه های فعالیت آنها کدام است و هدفهای سیاسی و رشدی که برای آن فعالیت دارند چیست و اگر امریکا عملا 40 ملیون دلار برای پشتیبانی از روند دمکراسی در مصر از 25 ژانویه تاکنون در مصر هزینه کرده است که یعنی هرماه 8 ملیون دلار ، چه کسانی این پولها را دریافت کرده اند و جنبه های دمکراتیکی که برای آن فعالیت دارند کدام هستند ؟

این پرسشها از لابلای سخنان سفیر جدید امریکا در مصر خانم آن پاترسن خطاب به کمیسیون روابط خارجی سنای امریکا برداشت می شود . خانم پاترسون جانشین خانم مارگریت اسکاپی سفیر کنونی خواهد شد. اطلاعاتی که این پرسشها را مطرح کرد طی گزارشی مطرح شده که روزنامه " شروق " روز 23/6/2011 طی گزارش خبرنگار آن در واشنگتن ارائه شده. یاد آور می گردد که گزارش مذکور حاوی اطلاعات دیگری در این باره می باشد. از جمله اینکه سازمانهای امریکایی از جمله انستیتو ملی دمکراسی ، انسیتیتو جمهوری بین المللی اقدامات دمکراسی در مصر را تشویق می کنند و از امکانات جامعه مدنی مصر حمایت وپشتیبانی می نمایند اینکه مبلغ 40 ملیون دلار در اختیار سازمانهای امریکایی قرار گرفته است که از سازمانهای مصری حامی تحولات دمکراسی در مصر قرار گرفته است .

قابل توجه اینکه وزیر همکاریهای بین المللی مصر اخیراً درباره فعالیتهای آژانس امریکایی توسعه به سفارت امریکا در قاهره اعتراض کرد و آنرا ناقض حاکمیت مصر دانست. در عین حال من نمی دانم نقش حکومت در نظارت بر مسیر  وهدفهای آن پولها که پس از انقلاب بر مصر سرازیر شده است چیست؟ و اطمینان ندارم که انقلاب اشتهای حکومت امریکا برای پشتیبانی از روند دمکراسی در مصر را باز کرده است که بلافاصله ماهانه 8 ملیون دلار را در این زمینه هزینه کرده است. همچنین اطمینان ندارم که رابطه میان این پولها و افزایش ائتلافهایی که خود را به انقلاب وابسته دانستند وسپس چند دستگی ها و جناح بندیها میان ان ائتلافها ظهور کرد چگونه است؟ در عین حال آنچه را که می دانم اینست که : سازمانهای جامعه مدنی جایگاه وموقعیت خود را از واقع گرایی و پاکی موارد پولی خود که از جامعه جامعه مدنی که از آن پشتیبانی می کند بدست می آورد و شکست در این زمینه نمی تواند دریافت کمکهای بیگانگان را توجیه نماید.    

 اینچنین کمکها برای رضای خدا ارائه نمی گردد بلکه دارای هدفهای سیاسی می باشد که البته پشتیبانی از دمکراسی واقعی در مصر نمی تواند جزو آن باشد و هنگامیکه دولت امریکا ملیونها   

دلار را در داخل مصر پخش می کند حتما می خواهد با آن چیزی را بسود منافع خود " خریداری " کند ویا از دستاوردهای انقلاب مصر چیزی را بسود برداشت نماید.

پولهای امریکا نقشی در سرمایه گزاری بعضی رویدادهایی در مصر دارد که اخیرا افکار عمومی این کشور را بخود مشغول کرده است از جمله تأمین هزینه کنفرانسی در یکی از هتلهای بزرگ قاهره برای ارائه مخالفتها با اصلاحات قانون اساسی مصر. 

بعضی از سازمانهای حقوقی مصر از پذیرفتن کمکهای امریکایی خودداری کردند و آنرا به عنوان " تخریب جامعه مدنی " دانستند . این واژه ساخته من نیست بلکه آنرا از سوی جمال عید مدیر شبکه عربی اطلاعات حقوق بشر شنیدم که اظهار داشت بعضی از سازمانها که پس از انقلاب 25 ژانویه از کمکهای امریکا برخوردار شدند در دوران حکومت رئیس جمهوری سابق نیز از اینگونه کمکها دریافت می کردند و در پشتیبانی از حکومت وی و عملکردهایش همواره نقش داشتند.   

 کرانه باختری در فلسطین اشغالی یکی از مکانهایی است که بعنوان مکانی برای تخریب جامعه مدنی بوسیله این پولها شناخته شده است . پس از تشکیل حکومت خودگردان و بویژه پس از پیدایش دودستگی میان کرانه باختری وغزه در سال 2006 ، این پولهای امریکا و اروپا بودند که بطور چشمگیر به کرانه باختری سرازیر شدند که در آن هنگام سازمانهای جامعه مدنی در انها همانند قارچ افزایش یافتند وهدف دراز مدت ان تشویق نخبگان برای ارائه همزیستی بیشتر با " اسرائیل " و دوری جستن از مقاومت بود تا انجا که بتوانند به هدفهای خود درمیان نخبگان دست یابند.

سفیر جدید امریکا در قاهره مدتی در عربستان فعالیت داشته است و دارای اطلاعات ویژه درباره جوامع امریکای لاتین شاهد دگرگونی است از اینکه به عنوان سفیر در السالوادور و سپس در کلمبیا فعالیت داشته است وبهمین علت به کشوری انتقال یافت که شاهد درگیریها بود و بر کمکهای امریکا تکیه دارد که همانا باکستان می باشد که سال گذشته آنرا ترک کرد واکنون بعنوان سفیر در مصر معرفی شده است ونمی توان آنها را سرزنش کرد چون برای منافع کشورشان فعالیت می کنند ولی سرزنش واقعی خطاب به کسانی است که به اسانی فریب این پولها را می خورند وبرای برنامه های کمک دهند ویا کمک دهندگان فعالیت می کنند وکوشش می کنند ما را فریب دهند که بسود جامعه ما فعالیت دارند درحالیکه در حقیقت برای تضعیف آن کوشش دارند.
  
ترجمه: محمدماجد نجار
دکتر فهمی هویدی از اندیشمندان بزرگ و نام آور مصر و جهان عرب است که این یادداشت را اختصاصی برای خبر نگاشته است.
4949 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 161499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =