خبرنگار مهر رویدادهای مهم حوزه فرهنگ و ادب در هفته‌ای که گذشت را در گزارشی منتشر کرده که گزیده‌ای از آن بدین شرح است:

تهران باز هم پایتخت کتاب نشد

پایتخت تایلند بعد از نشست مشترک یونسکو و نمایندگان سه نهاد بین‌المللی تصمیم‌گیر درباره انتخاب پایتخت جهانی کتاب در مقر یونسکو در پاریس، به عنوان پایتخت جهانی کتاب در سال 2013 انتخاب شد.

کمیته تصمیم‌گیر در این زمینه متشکل از نمایندگان مجمع ناشران بین‌المللی، فدراسیون بین‌المللی کتابفروشان، فدراسیون بین‌المللی مجامع کتابخانه‌ها و یونسکو، دلیل انتخاب «بانکوک» را به این عنوان «ایجاد انگیزه برای سهیم شدن و شرکت مردم در زنجیره تامین کتاب، حضور فعال بازیگران تایلندی در پروژه‌ای ادبی که از قبل به همین منظور طراحی شده و همچنین عمل به تعهدات در حوزه نشر» اعلام کرد.  

بانکوک سیزدهمین شهری است است که به عنوان پایتخت جهانی کتاب انتخاب می‌شود و تا پیش از این مادرید اسپانیا (2001)، اسکندریه مصر (2002)، دهلی نو هندوستان (2003)، آنتورپ بلژیک (2004)، مونترال کانادا (2005)، تورین ایتالیا (2006)، بوگوتا کلمبیا (2007)، آمستردام هلند (2008)، بیروت لبنان (2009)، لوبلیانا اسلوونی (2010)، بوینوس آیرس آرژانتین (2011) و ایروان ارمنستان (2012) بودند.  

یونسکو هر سال پایتخت یکی از کشورهای جهان را به عنوان پایتخت جهانی کتاب انتخاب می‌کند تا در آن سال به اجرای برنامه‌های فرهنگی مرتبط با کتاب بپردازد و از این طریق شوق مطالعه را در مردم ایجاد کند.

«خانه کتاب» بوی نفت گرفت

اما تغییرات در هیئت امنای خانه کتاب همچنان ادامه دارد؛ در هفته گذشته احمد خالدی که چندی پیش با حکم معاون فرهنگی وزیر ارشاد به عضویت هیئت امنای «خانه کتاب» درآمد، به عنوان رئیس هیئت امنای این موسسه معرفی و جایگزین علی‌اکبر اشعری شد. خالدی تا پیش از این به عنوان معاون امور بین‌الملل وزارت نفت فعالیت می‌کرد.

همچنین محمد حسنی هم به عنوان نایب رئیس هیئت امنا کار خود را آغاز کرد و مصطفی امیدی هم که قبلاً به عنوان منشی در هیئت امنا فعالیت می‌کرد، همچنان به این مسئولیت ادامه می‌دهد.

همچنین علی شجاعی صائین مدیرعامل «خانه کتاب» درباره تغییرات احتمالی در هیئت مدیره این موسسه گفت: دوره فعالیت هیئت امنا سه ساله است که دو سال آن سپری شده و معاون فرهنگی وزیر ارشاد بعد از پایان دوره نسبت تمدید، ترمیم، ابقا یا تعویض اعضای هیئت امنا تصمیم‌گیری خواهد کرد.

به گفته وی در اولین جلسه هیئت امنای موسسه «خانه کتاب» بحثی درباره ترمیم هیئت مدیره یا تغییر مدیرعامل مطرح نشد.

خانه کتاب موسسه‌ای غیرانتفاعی و وابسته به معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که هیئت موسس آن زیر نظر وزیر ارشاد و معاون فرهنگی وی فعالیت می‌کنند.

اعضای هیئت امنای موسسه خانه کتاب در هر دوره برای مدت 3 سال تعیین می‌شوند. دوره اول فعالیت هیئت امنای خانه کتاب از شهریور 1385 تا شهریور 88 بوده و دوره دوم هم از شهریور 88 تا شهریور 91 ادامه دارد.

نرم‌افزار وزارت ارشاد برای بررسی کتاب

اما بشنوید توضیحات مدیر اداره کتاب وزارت ارشاد را درباره نرم‌افزار بررسی کتاب در این وزارتخانه.  

محمد اللهیاری فومنی گفته است: در صورت ایجاد امکانات برای به روز شدن نرم‌افزار جامع نشر فرآیند بررسی کتاب پیش از انتشار سرعت بیشتری خواهد گرفت. وی تاکید کرد: تلاش ما بر این است که این نرم‌افزار دائم به روز شود و ناشران بتواند به کمک آن رفت و آمدهای اداری خود را به حداقل برسانند.

خلعتبری: پول ندارم بروم جایزه‌ام را بگیرم  

خبری دیگر در حوزه جوایز اینکه اعطای جایزه «عقاب زرین کیفیت» به یک ناشر ایرانی هم به دلیل مشکلات مالی در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.   فریده خلعتبری مدیر نشر «شباویز» که قرار بود روز 24 تیرماه برای دریافت جایزه بین‌المللی «عقاب زرین اعتبار و کیفیت» در سال 2011 در اسپانیا حضور یابد، به دلیل هزینه‌های زیاد از این سفر سه روزه برای (حدود 4 میلیون تومان) از این کار صرف نظر کرد.  

این جایزه برای نخستین‌بار در سال 1995 به وجود آمد تا بهترین کارآفرینان را که بر اقتصاد جهان اثرگذار بوده‌اند و بازارهای بین‌المللی را به تسخیر درآورده‌اند به جهانیان بشناساند و با اعطای عقاب زرین از دیگران متمایز کند.  

نویسندگان هم منشوری می‌شوند!  

در هفته گذشته شاهد برپایی مراسم‌های متعددی به مناسبت روز قلم (14 تیر) بودیم؛ در مراسم بزرگداشت این روز که با حضور وزیر ارشاد در گذشته در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری برگزار شد، محور برخی از سخنرانی‌ها و پیشنهادات مسئولان اجرایی و نیز تعدادی از نویسندگان، تدوین سند و منشوری در زمینه اخلاق نویسندگی بود!  

علی شجاعی صائین مدیرعامل «خانه کتاب» از نویسندگان خواست کتاب‌هایی در زمینه اخلاق نویسندگی تولید کنند تا این موسسه با استفاده از آنها و در آینده نزدیک منشور و سندی در این زمینه تهیه کند.  

همچنین یکی از نویسندگان حاضر در برنامه بزرگداشت روز قلم (محمد اسفندیاری) که خود پیشتر منشوری اخلاقی نویسندگان مسلمان را تهیه کرده بود، از ضرورت تدوین منشوری عام‌تر سخن گفت.  


6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 161396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =