آیا امارات با فشار اسرائیل علیه روسیه رای داد؟

ایرنا نوشت: امارات متحده عربی در چرخشی آشکار بر خلاف موضع اش در شورای امنیت سازمان ملل، به قطعنامه مجمع عمومی علیه عملیات نظامی روسیه رای مثبت داد، اقدامی که برخی آن را نشانه ضعف و تشتت در تصمیم گیری و سردرگمی رویکرد مقام های ابوظبی در قبال بحران های بزرگ بین المللی تفسیر می کنند.

 امارات که در ماه مارس جاری ریاست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده گرفته است، جمعه گذشته به قطعنامه محکومیت حمله روسیه به اوکراین در شورای امنیت رای ممتنع داد، موضعی که مقام های غربی به ویژه آمریکایی ها را  خشمگین کرد.  

چند روز پس از این موضع، اماراتی ها در مجمع عمومی با تغییر جهت گیری و رویکرد خود در قبال بحران اوکراین به قطعنامه محکومیت حمله نظامی روسیه رای موافق و مثبت دادند، حالا منابع صهیونیست با گذشت چند روز از این رویداد، پشت پرده رای ممتنع امارات به قطعنامه شورای امنیت در محکومیت حمله روسیه به اوکراین را فاش کرده اند.     

بر پایه اعلام منابع رژیم صهیونیستی، فشارهای اسرائیل بر امارات متحده عربی باعث شد که این کشور به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در محکومیت حمله روسیه به اوکراین رای مثبت دهد.

به گزارش روز جمعه ایرنا، پایگاه خبری «واللا» در این باره در گزارشی نوشت که «اسرائیل امارات متحده عربی را متقاعد کرد که حمله روسیه به اوکراین را در مجمع عمومی سازمان ملل متحد محکوم کند.»

این رسانه صهیونیست ادامه داد که فشارهای وارده  اسرائیل به امارات سبب شد تا این کشور دو روز پیش به قطعنامه‌ای مجمع عمومی علیه تهاجم روسیه به اوکراین رای موافق دهد.

واللا در گزارشی که روز پنجشنبه منتشر شد، اعلام کرد که در پی رای ممتنع امارات متحده عربی به  قطعنامه محکومیت روسیه در شورای امنیت،  ایالات متحده از این بیم داشت که ابوظبی هنگام رای‌گیری در مورد قطعنامه مشابه در مجمع عمومی سازمان ملل، همین موضع را تکرار کند، که این واشنگتن را بر آن داشت تا از اسرائیل بخواهد بر امارات فشار وارد کند و از ابوظبی بخواهد تا به قطعنامه مجمع عمومی رای مثبت دهد.

این پایگاه خبری به نقل از مقام های آمریکایی و صهیونیست نوشت که «یائیر لاپید»، وزیر خارجه اسرائیل پیش از این با «عبدالله بن زاید»، وزیر امور خارجه امارات تماس گرفته و از او خواسته است که به این قطعنامه در سازمان ملل رای مثبت دهد و در واقع همین هم اتفاق افتاد.

واللا فاش کرد که «تصمیم غافلگیرکننده امارات متحده عربی برای رای ندادن به قطعنامه محکومیت حمله روسیه در شورای امنیت به دلیل ناخرسندی و عصبانیت محمد بن زاید، ولیعهد امارات از موضع گیری آمریکا نسبت به حمله موشکی حوثی ها (انصارالله) به ابوظبی بود.»

رسانه صهیونیستی به نقل از مقام های آمریکایی و اماراتی نوشت که اگرچه ایالات متحده حملات انصارالله را محکوم کرد و یک اسکادران بمب افکن پیشرفته برای دفاع از ابوظبی فرستاد، اما بن زاید این واکنش آمریکا را ناکافی و دیرهنگام دانست و معتقد بود که آمریکایی ها امارات را تنها گذاشتند و از آن حمایت کافی نکردند.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد شامگاه چهارشنبه در سومین روز از نشست اضطراری و ویژه خود درباره بحران اوکراین با ۱۴۱ رای موافق قطعنامه ای در محکومیت روسیه تصویب کرد.

۱۴۱ عضو سازمان ملل با رای مثبت به قطعنامه پیشنهادی حدود ۸۰ کشور، حمله روسیه به اوکراین را محکوم کردند و خواستار خروج فوری نیروهای روسیه از اوکراین شدند.

قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد  با ۱۴۱ رای موافق ، ۳۵ رای ممتنع و ۵ رای مخالف به تصویب رسید. کشورهای روسیه، سوریه، بلاروس، کره شمالی و اریتره به این قطعنامه رای مخالف دادند.

همچنین الجزایر، آنگولا، ارمنستان، بنگلادش، بولیوی، بوروندی، جمهوری آفریقای مرکزی، چین، کنگو، کوبا، السالوادور، گینه اکواتوریال، هند، ایران، عراق، قزاقستان، قرقیزستان، لائوس، ماداگاسکار، مالی، مغولستان، مزامبیک، نامیبیا،  نیکاراگوئه، پاکستان، سنگال، آفریقای جنوبی، سودان جنوبی، سریلانکا، سودان، تاجیکستان، اوگاندا، تانزانیا، ویتنام، زیمبابوه به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

این قطعنامه با تهاجم به اوکراین «به شدیدترین شکل» « مخالفت» و تصمیم ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه برای آماده‌ باش نیروهای اتمی خود را محکوم می‌کند.

این قطعنامه  می گوید که  سازمان ملل به شدت از تهاجم  روسیه به اوکراین ابراز تاسف می کند. این قطعنامه همچنین می خواهد که روسیه فوری استفاده از زور علیه اوکراین را متوقف کند و فوری، کامل و بدون قید و شرط تمام نیروهای نظامی خود را از اوکراین خارج کند.

کشورهای جمهوری آذربایجان، بورکینافاسو، کامرون، اسواتینی، اتیوپی، گینه، گینه بیسائو، مراکش، توگو، ترکمنستان، ازبکستان، ونزوئلا در رای گیری قطعنامه شرکت نکردند.

همزمان با تصویب این قطعنامه و پایان ماه میلادی فوریه، ریاست دوره ای روسیه بر شورای امنیت سازمان ملل نیز پایان یافت. امارات متحده عربی در ماه مارس ریاست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل را برعهده دارد.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد جمعه گذشته پس از بحث و گفت‌وهای خصوصی و علنی چند روزه درباره پیش نویس قطعنامه‌ای علیه روسیه، تصمیم‌گیری کردند که مسکو قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه خود را وتو کرد و تلاش‌های واشنگتن و متحدانش را به شکست کشاند.

در رای گیری انجام شده، ۱۱عضو از ۱۵ عضو دائم و غیر دائم شورای امنیت رای موافق، یک کشور (روسیه) رای مخالف و ۳ کشور شامل «چین، هند و امارات متحده عربی» رای ممتنع دادند. این قطعنامه به دلیل رای مخالف روسیه که عضو دائم شورای امنیت و دارای حق وتو است، به تصویب نرسید.

23311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1609104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
    21 2
    با ترکیه هم رای شده
  • IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
    0 0
    این قطعنامه هیچ الزام یا منعی برای روسیه ایجاد نمیکنه .امارات و اسراییل و... هم از این موقعیت برای ظاهرسازی به نفع خودشون استفاده کردن
  • IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
    1 0
    ایران تحت فشار کجاست