رضا استادی

هر یک از قسمت های سریال «مختارنامه» نکات و حواشی خواندنی دارد. اما در برخی از قسمت​ها این موارد بیشتر از قسمت​های قبل است. قسمت 36 سریال «مختارنامه» یکی از قسمت​هایی است که اتفاقات فراوانی در آن رخداده​ که برخی از آن​ها به شرح زیر است:

 پدر و پسر در مقابل هم
 قسمت 36 سریال با صحنه گریه و زاری بر پیکر کیان آغاز و در صحنه​های بعدی تشییع جنازه «اشعث کندی» نمایش داده شد. در اردوی مختار «بن کامل» برای کیان عزاداری کرد و در اردوی ابن زبیر «فرزند اشعث». کمی بعد و در ادامه سریال، بن کامل به دست فرزند اشعث به شهادت رسید. نکته جالب توجه این است که در سریال مختارنامه نقش «بن کامل» توسط عنایت شفیعی ایفاء شد و نقش فرزند بن اشعث توسط «رضا شفیعی» فرزند عنایت شفیعی!

این پدر و پسر در سریال «مختارنامه» رودر روی هم هم قرار گرفتند و پدر به دست پدر کشته شد.

از آبادان تا شاهرود
در پاییز سال 1385 که گروه سازنده «مختارنامه» برای فیلمبرداری به آبادان رفته بودند، باران​های شدید گروه سازنده سریال را غافلگیر کرد و آنها دیگر امکان فیلمبرداری در فضاهای خارجی را از دست دادند. به همین دلیل سوله​ای اجاره شد و داخل آن چادرهای بزرگی برپا گردید. صحنه​های داخلی مربوط به گریه و زاری بر سر جنازه کیان در آن فیلم برداری شد. بخش​های خارجی این قسمت که در آن جنازه کیان به سمت چادر آورده و در بیرون عده ای عزاداری می​کنند، اما دو سال بعد در شاهرود مقابل دوربین رفت.

از این جنس تفاوت در سریال «مختارنامه» بسیار زیاد بود که با دقت فراوان «جمشید خندان» منشی صحنه سریال، با کیفیت خوبی به هم چسبیده می​شد.

 فیلمبرداری در شهرک دفاع مقدس
بخش​های پایانی جنگ حروراء که در نیزار رخ می داد، در شهرک سینمایی دفاع مقدس مقابل دوربین رفت. این شهرک در اتوبان تهران ـ قم است و در سال​های اخیر سریال​ها و فیلم​های دفاع مقدسی فراوانی در آن ساخته شده است که اغلب دست اندرکاران سریال «مختارنامه» نیز در آثاری از این دست حضور داشتند. جنگ حروراء هرچند شروعی شیرین داشت، اما پایانش برای خیلی​ها تلخ بود و به قتل عام آن​ها منجر شد. آن​ها دفاعی سخت و جانانه از مختار داشتند و برخلاف اعراب که با مختار پیوند خونی داشتند، آن​ها با مختار «پیوندی عقیدتی» برقرار کردند و به همین دلیل قیام با پشتوانه آن​ها به موفقیت رسید و زمانی که آن​ها از قیام کنار رفتند، قیام در سراشیبی سقوط قرار گرفت.

فیلمبرداری این صحنه​ها در حالی در شهرک دفاع مقدس صورت می​گرفت که هر روز عوامل «مختارنامه» هنگام ورود و خروج شاهد تانک​های سوخته، توپ​های از کار افتاده، جیپ​های تیر و ترکش خورده و ... بودند که از زمان جنگ ایران و عراق به یادگار مانده بود. جنگی که در یک سوی آن ایرانی​ها و در سوی دیگر لشگرصدام حضور داشت. جنگی که بارها ایرانیان در آن صحنه​هایی حماسی و مظلومانه آفریدند. حالا انگار دوربین مختارنامه به گذشته​ای بسیار دور رفته و حقیقتی را کشف کرده بود. حقیقت مظلوم بودن ایرانی ها در 1400 سال قبل و جهلی عربی که فاتحه قیامی مهم را خوانده بود. این حس و حالی بود که اکثر دست اندرکاران مختارنامه هر روز با آن در سر صحنه شهرک سینمایی دفاع مقدس حاضر می شدند.

مدیر روابط عمومی سریال مختارنامه

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 160368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۰
    4 19
    من ديگه از اين قسمت مختار رو نديدم ، خيلي طولاني شده حوصلمون سر رفت
  • بدون نام IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۱
    22 2
    اتفاقايكي ازشاهكارهاي فيلم وسريال دراين سالهامختارنامه است واقعادستمريزادبه دست اندركارانش
  • ماهان IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    3 1
    وقتی توان ساخت فیلم هایی همچون مختارنامه و... ، با سینمای قبل از انقلاب مقایسه می کنیم ، واقعا جای تاسف داره که بیشتر از این سرمایه گذاری نمیشه ، کمتر فیلم قبل از انقلابی هست که آدم های با حیا روشون بشه در حضور خانواده ببیننن .
  • بی نام A1 ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    1 1
    "این پدر و پسر در سریال «مختارنامه» رودر روی هم هم قرار گرفتند و پدر به دست پدر کشته شد." اصلاح شود لطفا