هر یک از قسمت های سریال «مختارنامه» نکات و حواشی خواندنی دارد. اما در برخی از قسمتها این موارد بیشتر از قسمتهای قبل است. قسمت 36 سریال «مختارنامه» یکی از قسمتهایی است که اتفاقات فراوانی در آن رخداده که برخی از آنها به شرح زیر است:
پدر و پسر در مقابل هم
قسمت 36 سریال با صحنه گریه و زاری بر پیکر کیان آغاز و در صحنههای بعدی تشییع جنازه «اشعث کندی» نمایش داده شد. در اردوی مختار «بن کامل» برای کیان عزاداری کرد و در اردوی ابن زبیر «فرزند اشعث». کمی بعد و در ادامه سریال، بن کامل به دست فرزند اشعث به شهادت رسید. نکته جالب توجه این است که در سریال مختارنامه نقش «بن کامل» توسط عنایت شفیعی ایفاء شد و نقش فرزند بن اشعث توسط «رضا شفیعی» فرزند عنایت شفیعی!
این پدر و پسر در سریال «مختارنامه» رودر روی هم هم قرار گرفتند و پدر به دست پدر کشته شد.
از آبادان تا شاهرود
در پاییز سال 1385 که گروه سازنده «مختارنامه» برای فیلمبرداری به آبادان رفته بودند، بارانهای شدید گروه سازنده سریال را غافلگیر کرد و آنها دیگر امکان فیلمبرداری در فضاهای خارجی را از دست دادند. به همین دلیل سولهای اجاره شد و داخل آن چادرهای بزرگی برپا گردید. صحنههای داخلی مربوط به گریه و زاری بر سر جنازه کیان در آن فیلم برداری شد. بخشهای خارجی این قسمت که در آن جنازه کیان به سمت چادر آورده و در بیرون عده ای عزاداری میکنند، اما دو سال بعد در شاهرود مقابل دوربین رفت.
از این جنس تفاوت در سریال «مختارنامه» بسیار زیاد بود که با دقت فراوان «جمشید خندان» منشی صحنه سریال، با کیفیت خوبی به هم چسبیده میشد.
فیلمبرداری در شهرک دفاع مقدس
بخشهای پایانی جنگ حروراء که در نیزار رخ می داد، در شهرک سینمایی دفاع مقدس مقابل دوربین رفت. این شهرک در اتوبان تهران ـ قم است و در سالهای اخیر سریالها و فیلمهای دفاع مقدسی فراوانی در آن ساخته شده است که اغلب دست اندرکاران سریال «مختارنامه» نیز در آثاری از این دست حضور داشتند. جنگ حروراء هرچند شروعی شیرین داشت، اما پایانش برای خیلیها تلخ بود و به قتل عام آنها منجر شد. آنها دفاعی سخت و جانانه از مختار داشتند و برخلاف اعراب که با مختار پیوند خونی داشتند، آنها با مختار «پیوندی عقیدتی» برقرار کردند و به همین دلیل قیام با پشتوانه آنها به موفقیت رسید و زمانی که آنها از قیام کنار رفتند، قیام در سراشیبی سقوط قرار گرفت.
فیلمبرداری این صحنهها در حالی در شهرک دفاع مقدس صورت میگرفت که هر روز عوامل «مختارنامه» هنگام ورود و خروج شاهد تانکهای سوخته، توپهای از کار افتاده، جیپهای تیر و ترکش خورده و ... بودند که از زمان جنگ ایران و عراق به یادگار مانده بود. جنگی که در یک سوی آن ایرانیها و در سوی دیگر لشگرصدام حضور داشت. جنگی که بارها ایرانیان در آن صحنههایی حماسی و مظلومانه آفریدند. حالا انگار دوربین مختارنامه به گذشتهای بسیار دور رفته و حقیقتی را کشف کرده بود. حقیقت مظلوم بودن ایرانی ها در 1400 سال قبل و جهلی عربی که فاتحه قیامی مهم را خوانده بود. این حس و حالی بود که اکثر دست اندرکاران مختارنامه هر روز با آن در سر صحنه شهرک سینمایی دفاع مقدس حاضر می شدند.
مدیر روابط عمومی سریال مختارنامه
نظر شما