رضا استادی

درباره آدم​های سریال «مختارنامه» و آن​هایی که در شکل​گیری این سریال نقش داشته​اند، در گوشه و کنار حرف​های زیادی مطرح شده و شما هم احتمالا خواننده آن​ها بوده​اید. یکی از این آدم​ها که تا قسمت 32 سریال تقریبا هیچ جا صحبتی از او نشده و درباره فعالیت​هایش در مختار نکته​ای مطرح نشده «احمد نمازی» است. فردی که در عنوان​بندی سریال با نام «مسوول سوار کاری» از وی نام برده شده و در قسمت​هایی از سریال هم مقابل دوربین رفته است. اگر به خاطر داشته باشید، در قسمتی از سریال که نمایش داده می​شد، مردی سوار بر اسب از روی زنی رد شد. آن سوار که با مهارت تمام این کار را انجام داد «احمد نمازی» بود.

مختارنامه

 یکی از نقاط اوج هنرنمایی نمازی در سریال مختارنامه بخش مربوط به «جنگ نصیبین» در قسمت 32 سریال مختارنامه است. در این نبرد سنگین که میان سپاه ابراهیم اشتر و سپاه امویان درگرفت، بخش​هایی وجود داشت که در آن اسب​ها به زمین می​خوردند، سواران خود را زمین می​زدند و بلافاصله صحنه نبرد را ترک می​کردند تا جا برای جنگ تن به تن هر دو سپاه مهیا شود.

 اسب زبان آدمیزاد نمی​فهمد که رفتارهایش قابل کنترل باشد. به همین دلیل شکل​دهی به رفتارهای او در صحنه بسیار مشکل است و هر یک از این صحنه​ها بعد از تمرین​های بسیارزیاد مقابل دوربین رفته است.

 نمازی حدود 50 سال است که با اسب سر و کار دارد و در همین سریال مختارنامه حدود 300 نفر زیر دست او سوارکاری یاد گرفته​اند. در صحنه​های «جنگ نصیبین» او برای افتادن اسب​ها روی زمین «تله گذاری» خاصی را طراحی کرد. به این شکل که محوطه​ای به طول سه متر را به عمق هشتاد سانتی متر کنده شد و داخل آن کارتن و مقوای شانه تخم مرغ قرار گرفت، سپس روی آن با خاک نرم پوشانده شد تا در اثر سقوط اسب به داخل چاله، دست و پای حیوان آسیبی نبیند. علامتی هم قرار داده شد تا سوارها بتوانند با دیدن آن آماده افتادن باشند. در این صحنه نقش سوارکارها بسیار مهم بود. اگر سوار کار می​ترسید، این ترس به اسب نیز منتقل می​شد و حاصل کار خوب از آب در نمی​آمد. چند باری هم این اتفاق افتاد که مجبور به تغییر صحنه شدند. نکته جالب توجه این​که موقع تله گذاری اجازه نمی​دهند اسب صحنه را ببیند چون در آن صورت دیگر وارد آن مسیر نخواهد شد. برای تکرار هم محل تله گذاری تغییر می​کرد چون اگر در همان مسیر بود، اسب حاضر به حرکت در آن مسیر نمی​شد.

 نمازی خاطرات جالبی هم از صحنه​های مربوط به «کربلا» دارد. او پیش از فیلمبرداری صحنه​های مربوط به حضرت اباالفضل(ع) خواب دیده بود که در حال تزیین اسب حضرت اباالفضل (ع) است و به همین دلیل، میرباقری تزیین اسب را که جزو وظایف گروه صحنه بود، به نمازی سپرد. حرکت​های اسب در آن صحنه بسیاری را حیرت زده کرد. زمانی که حضرت دستهایشان قطع می​شود و زانو می​زنند تا مشک را با دندان بگیرند، اسب ایشان پوزه​اش را روی شانه حضرت می​زند و از حضرت می​خواهد تا بلند شود. در ادامه این صحنه وقتی دشمن حضرت را محاصره می​کند، اسب دور حضرت می​چرخد و اجازه نمی​دهد اشقیاء به ایشان آسیب برسانند. حیف که این صحنه​ها پخش نشده تا شما شاهد یکی از زیباترین بخش​های سریال مختارنامه باشید.

مدیر روابط عمومی سریال مختارنامه

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 155270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۵
    0 1
    در دنیا از اسبهای آموزش دیده استفاده می کنند این همه هم سختی نمی کشند
  • بدون نام IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۵
    0 0
    زحمت زیادی کشیده اند و سریال جالبی ساخته اند بخصوص صحنه های مربوط به کربلا وبالاخص نماز ظهر عاشورا و همچنین قنداقه دردانه ذبیح الله حضرت علی اصغر(ع)که بر فرازدستان مبارک اباعبدالله (ع)روی بر ملکوت اعلا شهد اهلا من عسل شهادت رااز نوک پیکان سه شعبه نوشید و رسم جوانمردی وپایمردی را به بشریت آموخت و...غیرت عشق زبان همه خاصان ببرید ...// چه خوشتر سوی گلشن بلبلی را --- که بگرفته به لب غنچه گلی را///