رضا استادی

 در قسمت قبلی این سلسله از خاطرات نوشتم که «هیچ کدام از اجزای سریال تلویزیونی مختارنامه شبیه سریال​ها و فیلم​های تلویزیونی و سینمایی نبوده و نیست و در پَس هرچیزی در این سریال، مقدمه و حاشیه​ای طولانی قرار دارد که این سریال را از آثار و ساخته​های مشابه متمایز می​کند».

 اکبر سلطانعلی در نمایی از سریال مختارنامه

حالا در این قسمت می​خواهم از «اکبر سلطانعلی» یکی از مُهره​های مهم و حساس سریال برایتان بگویم که در سریال «مختارنامه» در چند بخش خاص و عجیب حضور داشته است. بخش اول «ایفای نقش رستم غلام شمر» است و بخش دیگر «خواندن شعر عنوان​بندی آغاز سریال مختارنامه» و بخش دیگر هم حضور در گروه پشت صحنه این سریال!

اکبر سلطانعلی 57 ساله و ساکن روستای «خیج» شاهرود است. او پسر عمه «داوود میرباقری» است و از کودکی با او بزرگ شده است. فعالیت اصلی سلطانعلی در زمینه نجاری و دکورسازی است. او از کودکی در رشته موسیقی فعالیت کرده و حالا هم در زمینه تدریس و هم ساخت برخی از سازهای ایرانی فعالیت دارد. او دوتار​های خوبی را در مغازه نجاری​اش می​سازد و در کنار همه این کارها از 15 سال پیش در سینمای جوان شاهرود هم فعالیت​هایی داشته و در چند فیلم کوتاه ایفای نقش کرده و چند فیلم هم ساخته است.

«عیدانه»  و «اور دوز» از فیلم​هایی است که سلطانعلی در آن ایفای نقش کرده و برای این دومی که در سیمای مرکز سمنان ساخته شده تقدیر هم شده​است. «پوچ» و «نیمه عروسک» هم از ساخته​های او در مقام کارگردان است که برای اولی جایزه هم گرفته است. در کنار این​ها او تجربه حضور در تئاتر را هم دارد و با «هومن شهرستانی» در تئاتر شاهرود همکاری کرده و در نمایش «معرکه در معرکه» به کارگردانی حسن فهیمی پور نقش لوطی را ایفاء کرده است.

سلطانعلی در مدت دو سال و نیم حضور در پشت صحنه سریال مختارنامه، مسوول 100 نفر از سوارکارهایی بود که در بخش​های جنگی سریال حضور داشتند. بارها پیش می​آمد که این سوارکارها از اسبی که با سرعت 60 تا 70 کیلومتر در ساعت می​دوید می​افتادند. او می​گوید: «هر بار از افتادن سوارکاری نگران می شدم که نکند خدای ناکرده سلامتی اش به خطر بیفتد، میرباقری می​گفت: «خاطرت جمع باشه! سرِ این کار قرار نیست بلایی سر کسی بیاد.»

در صحنه پایانی قسمت 28 مختارنامه، سلطانعلی در نقش رستم غلام شمر به طرف «ام وهب» رفته و این بانوی گرامی را به شهادت می​رساند. وقتی در سر صحنه مختارنامه سلطانعلی این نقش را ایفاء کرد، میرباقری با خنده​ای خطاب به او گفت: « نقش رو خیلی خوب بازی کردی! فقط حواست باشه که مردم بعد از دیدن این نقش بدجوری تو رو لعنت می​کنن.»

این حرف کمی باعث دلشکستگی سلطانعلی می​شود. او به قول خودش هر سال به مدت 10 روز نوکری امام حسین (ع) را می
کند و به عنوان آشپز در خدمت یک هیات مذهبی شاهرودی است. وقتی میرباقری به او پیشنهاد داد تا شعر عنوان​بندی سریال را بخواند، خوشحال شد و با خودش گفت: « فکر کنم این پاداشی است که امام حسین (ع) به من داده و اجازه داده تا در ابتدای سریال مختارنامه با خواندن شعر برخیز که شور محشر آمد... مخاطبان سریال را یکصدا به تماشای مظلومیت زندگی اهل بیت(ع) دعوت کنم.»

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 147444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۹
    5 0
    یعنی می خواهید بگویید کشته شدن ام وهب هم سانسور شده؟!!
  • محمد HU ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۰
    0 3
    سلام در قسمت 28 که همچین صحنه ای نبوده میشه توضیج بدهید که کیو کشته که ما ندیدیم؟؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۰
    4 1
    بازي ايشان بسيار شبيه مرحوم حسين پناهي بود لذت برديم
  • فاطمه IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۰
    2 0
    خدا حفظش کنه.
  • بدون نام IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۰
    2 0
    آره .. خیلی شبیه حسین پناهی بود
  • امیر IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۰
    0 0
    فکر میکنم اشتباه کردید.رستم بعداز کشتن ضربی بست یاران کیان کشته شد........؟
  • بدون نام IR ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۳۱
    0 0
    درواقعه کربلا هیچ ایرانی در سپاه کوفه نبود
  • رضااسماعیلی IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۸
    0 0
    خیلی خوب است