رضا استادی

به جرات و با اطمینان می​توانم بگویم که هیچ کدام از اجزای سریال تلویزیونی مختارنامه شبیه سریال​ها و فیلم​های تلویزیونی و سینمایی نبوده و نیست. در پَس هرچیزی در این سریال، مقدمه و حاشیه​ای طولانی قرار دارد که این سریال را از آثار و ساخته​های مشابه متمایز می​کند. برخی از این مطالب این روزها قابل طرح است و برای بیان برخی دیگر باید چند سالی منتظر ماند تا آب​ها از آسیاب بیفتد و هیجان​ها به پایان برسد. حالا به بهانه پخش قسمت 27 و پایان بازی «مهدی فخیم زاده» قصد دارم یکی از این موارد را که با ایفای نقش این هنرمند مطرح مرتبط است، بیان کنم.

مهدی فخیم​زاده در نمایی از سریال «مختارنامه»

نقش «عمر سعد» در سریال مختارنامه کاندیداهای فراوانی داشت. اولین بار صحبت از «شهاب عسگری» بود که این نقش را ایفاء کند. او برای این نقش تست گریم هم شد و حتی تصاویرش در رسانه​ها منتشر شد، اما بعد از نوروز سال 1383 که فیلمبرداری سریال مختارنامه آغاز شد، امکان حضور در مقابل دوربین را پیدا نکرد که البته تلاش​های تهیه کننده نیز برای حل مشکل به جایی نرسید و در نهایت این نقش کاندیداهای دیگری پیدا کرد. خود «فریبرز عرب نیا» بازیگر نقش مختار، یکی از افرادی بود که برای ایفای این نقش دعوت شد، اما با نظر میرباقری، «مختار» شد. برای این نقش کاندیداهای دیگری همچون: «حسین یاری»،«فرهاد قائمیان» و... هم بود اما در نهایت «مهدی فخیم زاده» این نقش را ایفاء کرد.

فخیم زاده بارها در مصاحبه​هایش گفته که قصد نداشته دیگر کار بازیگری انجام دهد و برای مختارنامه قسم چندین و چندساله خود را نادیده گرفته است. بد نیست بدانید او برای حضور در سریال داوود میرباقری «قرارداد سفید» امضاء کرد و برخلاف برخی بازیگران، هیچ چَک و چانه ای سر دستمزدش نزد. حضور او در سریال مختارنامه فضای جالب توجهی را به وجود آورده بود و بارها عوامل سریال شاهد آن بودند که داوود میرباقری و فخیم زاده، در لابلای صحنه​های فیلمبرداری که فرصتی برای استراحت پیش می​آمد، به بحث و مجادله درخصوص تاریخ اسلام می​پرداختند و هرکدام به نوعی اطلاعات و مطالعات خود را به رخ می​کشیدند. اما با شروع فیلمبرداری، دوباره فخیم زاده بازیگر می​شد و میرباقری کارگردان! حتی یک مورد هم دیده نشد که این کارگردان ـ بازیگر توانا بخواهد در کار میرباقری دخالت کند یا نظری بدهد.

نکته مهم تر اینکه زمانی که برای فیلمبرداری صحنه​های کربلا در بهار سال 1388 فخیم زاده آفیش شد، درگیر فیلمبرداری سریال «قتل در ساختمان 85 » بود. او با زحمت زیاد و پَس و پیش کردن برنامه کاری​اش سرانجام چند روزی زمان و فرصت یافت تا در مقابل دوربین مختارنامه مجددا ایفای نقش کند. از همه مهم​تر اینکه در تابستان سال 1389 و زمانی که میرباقری تصمیم گرفت تا دو سکانس به سریال مختارنامه اضافه کند، فخیم زاده بی هیچ شرط و شروطی و با وجود گذشتن یک سال از پایان فیلمبرداری، دوباره مقابل دوربین میرباقری حاضر شد که این دو سکانس، در قسمت 27 سریال نمایش داده شد. در سریال سختی مانند مختارنامه فخیم زاده هیچ وقت به گروه سازنده «نه» نگفت. این فرهنگ و رفتار در میان بازیگران سینما و تلویزیون در اغلب موارد با «ذره بین» قابل رویت است و این همان نکته​ای است که سبب می​شود تا سازندگان مختارنامه همیشه از او ممنون و سپاسگذار باشند.

مدیر روابط عمومی سریال مختارنامه

52

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 145654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسام تواضعی IR ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۳
    2 0
    آقای استادی سلام. لطفا به جای چند سال بعد همین امروز از اون ناگفته ها بگویید
  • بدون نام IR ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۳
    2 0
    مهدی فخیم زاده یکی از بهترین بازیگران و کاگردانان ایران است. در عین حال ورزشکاری حرفه ای نیز هست.
  • بدون نام IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۳
    0 13
    به نظر من آقاي فخيم زاده مناسب نقش عمر سعد نبود.
  • بدون نام IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۳
    1 2
    مهدي فخيم زاده از هنرمندان و اهالي فرهنگ شايسته احترام است و براي او ارزش بالايي قايل هستم. به نظرم انتخاب ايشان براي اين نقش مناسب نبود و بهتر بود بازيگران نقش شمو و عمر سعد جابجا مي شدند كه اين امر ضعف انتخاب بازيگر است نه از بازي خوب ايشان.
  • یگانه IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۴
    1 2
    ببخشید اگه اقای میرباقری موقع انتخاب بازیگر نقش عمر از شما نظر نخواستن!!!