این روزها عربستان شاهد اعتراضها وتجمعهای گوناگونی است از جمله تظاهراتی که در منطقه شرقی صورت می گیرد که در حقیقت مخالفت آشکار با رژیم است که مشروعیت سیاست داخلی آنرا رد می کند.

خانم دکتر مضاوی الرشید جامعه شناس و نویسنده برجسته سعودی مقیم لندن و استاد کالج کینگ لندن در یادداشتی اختصاصی برای خبر آنلاین نوشت: تظاهراتی در منطقه شرقی صورت می گیرد که زنان و مردان در راهپیمایی های آن شرکت دارند وخواستار برابری و عدالت بویژه برای شیعیان می باشد و در عین حال موضوع زندانیان سیاسی و آزادی آنان را مطرح می کنند .

وی اظهار داشت در برابر این تظاهرات مسالمت آمیز ، ریاض نیز شاهد اعتراضهایی است که خواستار آزادی زندانیان سیاسی است بویژه آنهایی که از دیر باز در زندانها بسر می برند.این تظاهرات همواره با عملیات سرکوب مستقیم روبرو می شود و برگزار کنندگان آن از جمله حقوقدانان و فعالان حقوق بشری و آزادیهای مدنی وسیاسی همواره بازداشت می گردند.     

دکتر الرشید در ادامه افزود: همچنانکه راهپیمایی های منطقه شرقی با سرکوب مستقیم روبرو می شود ، اعتراضهای خانواده های بازداشت شدگان در ریاض نیز با همان عکس العمل روبرو می گردد و رژیم شخصیتهایی را نشانه می رود که در پشت این اعتراضها قرار دارند همچنانکه با محمد ابجادی فعال در زمینه زندانیان و حقوق بشر انجام داد .

او با بیان اینکه این اعتراضها و تظاهرات در حقیقت بعنوان رویارویی خطرناک با رژیم و بخصوص دستگاههای سرکوبگر امنیتی آن بشمار می آید چه در منطقه شرقی وچه در مرکز ریاض ،توضیح داد بنابراین حکومت اینچنین فعالیتهای مسالمت آمیز را که خشونت و زیر پا گزاردن ساده ترین آزادیهای فکری و حقوق بشری را رسوا می کند، بهیچ وجه نمی پذیرد.

متن کامل این یادداشت را اینجا بخوانید. 

26149

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 160225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =