ایسنا نوشت:

موسسه «نلسون ماندلا» کتاب زندگی این شخصیت سرشناس را منتشر کرد. موسسه «نلسون ماندلا» کتاب «نلسون ماندلا از زبان خودش: کتابی جامع از نقل‌قول‌ها» را روز گذشته روانه‌ بازار کرد.

در این کتاب، شرح زندگی «ماندلا» به ‌طور کامل در کنار بیش از دو هزار نقل‌ قول درباره دوران حبس تا سازش و ابراز تاسف او از ترویج بیماری ایدز آورده شده است.

این موسسه اعلام کرد که این کتاب در پی درخواست هزاران سازمان و فرد از سراسر دنیا برای سنجش اعتبار گفتارهای مختلف «ماندلا» منتشر شد.

«سلو هاتانگ» و «سم ونتر» برای صحت سخنرانی‌های عمومی مکتوب و ضبط ‌شده و همچنین دست‌نوشته‌های شخصی این برنده‌ جایزه‌ صلح نوبل، مدارکی از 60 سال پیش تاکنون را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گفته‌های «ماندلا» در این کتاب در بیش از 300 دسته‌ مختلف و به ترتیب حروف الفبا تقسیم‌بندی شده‌اند. نقل‌قول‌های اولین رییس‌جمهور سیاه‌پوست آفریقای جنوبی از موضوعاتی چون «جوابگویی» و «صهیونیسم» به مضامینی شخصی همچون «مادر» و «کودکی» می‌رسد.

«نلسون رولیهلاهلا ماندلا» نخستین رییس‌جمهور آفریقای‌جنوبی است که در انتخابات دمکراتیک عمومی برگزیده شد. وی پیش از ریاست‌جمهوری از فعالان برجسته‌ مخالف آپارتاید در آفریقای‌جنوبی و رهبر کنگره‌ ملی آفریقا بود. او به خاطر دخالت در فعالیت‌های مقاومت مسلحانه‌ مخفی محاکمه و زندانی شد. مبارزه‌ مسلحانه، برای «ماندلا»، آخرین راه چاره بود؛ او همواره پایبند به عدم توسل به خشونت بود.

«ماندلا» در طول 27 سال زندان که بیشتر آن را در یک سلول در جزیره روبن سپری کرد، مشهورترین چهره مبارزه علیه آپارتاید در آفریقای‌جنوبی شد. گرچه رژیم آپارتاید و ملت‌های طرفدار آن وی و کنگره‌ ملی آفریقا را کمونیست و تروریست می‌دانستند، مبارزه‌ مسلحانه بخشی جدایی‌ناپذیر از مبارزه علیه آپارتاید بود.

وی پس از آزادی از زندان در سال 1990، سیاست صلح‌طلبی را در پیش گرفت، و این امر منجر به تسهیل انتقال آفریقای‌جنوبی به سمت دموکراسی‌ای شد که نماینده تمامی اقشار مردم باشد. «ماندلا» پس از دریافت جوایزی در طول چهار دهه، هم اکنون یک چهره‌ی سرشناس دولتمرد است که همچنان در مورد مسائل مهم عقاید خود را ابراز می‌دارد. او را در آفریقای جنوبی اغلب تحت عنوان «مادیبا» می‌شناسند، این عنوان افتخاری را بزرگان خاندان «ماندلا» به وی داده‌اند. این عنوان دیگر مترادف با نام «نلسون ماندلا» است. بسیاری از مردم آفریقای جنوبی نیز به نشانه احترام وی را «مخولو» (پدربزرگ) صدا می‌زنند.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 160012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =