ایسنا نوشت:

یک شاعر گفت: بر اعمال ممیزی‌، قانونی حاکم نیست.

مریم حقیقت بیان کرد: بسیاری از کلمات و جمله‌های آخرین مجموعه شعری که از من چاپ شد به نام «با آفتاب رابطه دارم»، به دلیل ممیزی حذف شد و به جای آن «نقطه» قرار داده‌ام. این کار باعث شد که کتاب به کتاب نقطه‌چین تبدیل شود.

او افزود: جالب توجه این‌که به کلمات و جملاتی از لحاظ مجوز ایراد گرفته‌اند که برای حذف آن‌ها از نظر من، دلیل قانع‌کننده‌ای پیدا نمی‌شد و یا مثلاً در یکی از شعرهای غزل سپید این کتاب، ‌تم مصراع اول که عیناً در مصراع آخر نیز تکرار می‌شود، مجوز گرفته و ایرادی بر آن وارد نبوده؛ اما در مصراع آخر مجوز نگرفته و حذف شده است!

او ادامه داد: شاید بهتر باشد که ارشاد به تدوین قانون خاصی در حوزه ممیزی اقدام کند. در روند صدور مجوز که هم‌اکنون می‌بینم، قانونی حاکم نیست و بیش‌تر به شانس شما بستگی دارد که کتاب‌تان دست کدام یکی از بررس‌ها بیفتد تا آن را قضاوت کند.

حقیقت همچنین گفت: در حال حاضر، شعرها به سوی شعرهای روایی و فراروایی کشیده شده‌اند؛ بنابراین زمانی که یک مصرع از بیتی حذف شود، تمام شعر را دچار تزلزل می‌کند و اگر چند شعر به این شکل باشند، در نتیجه یک مجموعه ناقص خواهد بود و ما دائم می‌نالیم که مجموعه‌های شعر ضعیف هستند.

او گفت: متاسفانه روند صدور مجوز باعث ارائه آثار ضعیفی به بازار کتاب شده است. این‌گونه ممیزی‌ها باعث جهت دادن انسان به مسیرهای خاص می‌شود. به خاطر این‌که وقتی کتابی می‌نویسی که مجوز نمی‌گیرد، یا مجبوری کتاب و ارتباطت را با مخاطب از دست بدهی و یا در صورتی که حفظ مخاطب برایت مهم باشد، مجبور به سرایش شعر به سلیقه دیگران و برای دریافت مجوز می‌شوی که دیگر اثر خلاقانه نبوده؛ بلکه سفارشی است.

این شاعر گفت: نقطه‌چین‌ها و ممیزی‌های اعمال‌شده در مجموعه جدیدم واقعاً به آن لطمه وارد کرد و باعث شد تا نتوانم با آن قدرت بیانی، شعرم را چاپ کنم.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 159752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =