چرا هالیوود دائم به ابرقهرمانان تکراری رجوع می‌کند، آن هم در حالی که قصه‌های مصور یک دنیا شخصیت‌های عجیب و غریب دارند؟

به گزارش خبرآنلاین، فصل بلاک‌باسترهای سینمایی که هیچ‌گاه منطقه تفکرات خلاقانه نبوده، این روزها بار دیگر دچار افت شده، بخصوص وقتی صحبت از ابرقهرمانان باشد.

موج اخیر فیلم‌های «بتمن»، «سوپرمن»، «اسپایدرمن» و «افراد ایکس» ثابت کرد بازار فیلم‌هایی با حضور بدنسازانی که هر یک لباس‌های خاص به تن دارند و دائم حال همدیگر را می‌گیرند، حسابی داغ است، اما هالیوود با ساخت دنباله‌ها، بازسازی‌ها و مجموعه‌های از نو تعریف‌شده چنان کلیشه‌ای با این مسئله برخورد می‌کند که عملا به سختی می‌توانیم فرقی بین این فیلم‌ها قائل شویم.

چند هفته پیش «افراد ایکس: درجه یک» که پیش‌درآمدی بر یک سه‌گانه سینمایی است به سینماها آمد و از جمعه پیش هم «گرین لانترن» استودیو برادران وارنر به بازار آمد که در آن خلبانان آزمایشگر آمریکایی دنیا را نجات می‌دهند و در این راه درس‌هایی نیز درمورد دوستی، شرف و فداکاری می‌آموزند.

چرا همیشه همان داستان‌های قدیمی را می‌شنویم؟ لازم نیست برای پیدا کردن قهرمانان جالب‌تر قصه‌های مصور راه خیلی دور برویم، قهرمانانی که وجودشان چیزی فراتر از هیکل خوب، رفیق‌بازی و بزن بزن است.

به عنوان نمونه می‌توان به قصه مصور «تانک تسخیرشده» اشاره کرد. هرچند داستان یک تانک در جنگ جهانی دوم که روح یک ژنرال اتحادیه ایالات جنوب آن را تسخیر کرده، جای کار زیادی ندارد، اما این شخصیت برای 20 سال برای انتشارات دی. سی. کامیکس یک تکیه‌گاه بود.

تانک تسخیرشده

«تانک تسخیرشده» برای 20 سال یکی از قصه‌های مصور محبوب انتشارات دی. سی. کامیکس بود

سال 2008 سریالی کوتاه بر مبنای این مجموعه قصه مصور ساخته شد که در آن شبح ژنرال دوران جنگ داخلی آمریکا در یک تانک تحت فرمان یک فرمانده آمریکایی آفریقایی‌تبار گرفتار ‌شده بود. نتیجه کار قهقهه شادی بود.

اگر دنبال آن هستید که ذهن‌تان را بیشتر درگیر کنید، سراغ ماجراهای هربی پاپ‌نکر یا همان «فت فیوری» بروید. هربی خپل و عینکی صاحب بعضی از تماشایی‌ترین و در عین حال نامشخص‌ترین قدرت‌هایی است که تاکنون در دنیای قصه‌های مصور برای ابرقهرمانان تعریف شده است.

فت فیوری

هربی پاپ‌نکر یا «فت فیوری» با کمک آب‌نبات‌های جادویی قدرت‌های فراطبیعی پیدا می‌کند

او که قدرت‌های فراطبیعی خود را از چند آب‌نبات جادویی می‌گیرد، شخصیتی بسیار قوی و به تناوب آسیب‌ناپذیر است که قابلیت سفر در زمان را دارد و غالبا خود را رودررو با شیطان، فیل‌ها و موجودات بیگانه می‌بیند. آلن مور، جادوگر قصه‌های مصور هربی را قهرمان محبوب خود می‌داند.

یکی دیگر از شخصیت‌های متضاد با ابرقهرمانان عضلانی بیشتر قصه‌های مصور، «فت‌من، نعلبکی پرنده انسانی» است. فت‌من که نمونه خپل بروس وینِ میلیونر است قابلیت تبدیل شدن به یک نعلبکی پرنده را دارد. این قابلیت را موجودی بیگانه از طریق یک  میلک‌شیک شکلاتی به او می‌دهد.

فت من

«فت‌من، نعلبکی پرنده انسانی» حضوری کوتاه در دنیای قصه‌های مصور داشت

اولین داستان و کتاب مصور «فت‌من» را اوتو بایندر نوشت، اما به نظر می‌رسد خیلی زود رشته کار از دست او خارج شد. آنچه وجود کوتاه شخصیت فت‌من را عجیب‌تر جلوه می‌دهد این است که بایندر یکی از کسانی بود که در موفقیت «کاپیتان مارول» یکی از موفق‌ترین اولین ابرقهرمانان نقش داشت و بعدها «سوپرمن»‌ را نوشت و تا هنگام مرگ در سال 1974 حدود 50 هزار صفحه کتاب مصور نوشت.

در همین حال، یکی از گیج‌کننده‌ترین شخصیت‌های کتاب مصور «من-تینگ» (Man-Thing) انتشارات مارول است؛ یک هیولای بی‌احساس در مرداب که با قدم‌های کج و نامنظم حرکت می‌کند. این مخلوق می‌تواند در سینما هیولایی اسرارآمیز باشد که با آدم‌های جنگلی‌ یا دزدان دریایی ستاره‌مانند بجنگد.

من-تیتگ

«من-تینگ» یکی دیگر از شخصیت‌هایی قصه‌های مصور است که دنیای سینما تاکنون از آن غافل بوده است

با در نظر گرفتن این همه شخصیت‌های عجیب و غریب، می‌توانید مشکلات هالیوود در انتخاب قهرمانان بلاک‌باسترهای خود را درک کنید، اما تلاش هم نمی‌کند به ما چیزی کمی متفاوت و جالب‌تر ارائه بدهد.

ایندیپندنت / 21 ژوئن / ترجمه: علی افتخاری

5758

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 158895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام A1 ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۲
    1 0
    watchmen یک فیلم کمی متفاوت تر با موضوع متفاوت تر بود. من که خیلی خوشم آمد. ببینید حتما