۱۱ نفر
۱۰ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰

اتوبوسی به نام فقر

مستوره برادران نصیری*
اتوبوسی به نام فقر

«به شدتی که در گزارش عنوان شده، نیست و از گذشته نیز شاهد خوابیدن معتادان روی صندلی‌شان در اتوبوس‌ بوده‌ایم» ، «در شورای شهر این موضوع را پیگیری خواهم کرد» و «ما برای انتقال افراد به گرمخانه‌ها التماس می‌کنیم».

این‌ها همه واکنش‌های رسمی به خبری بود که چهارشنبه در تجارت‌نیوز منتشر شد.به ترتیب مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری تهران، یکی از اعضای شورای شهر تهران و در نهایت شهردار تهران در قبال موضوع اتوبوس خوابی شهروندان بی‌سرپناه این واکنش‌ها را بروز داده‌اند.

اتوبوس خوابی چیست؟ شهروندان بی‌خانمان شب‌ها در اتوبوس‌های بی‌آرتی برخی از خطوط که تا صبح مشغول به کار هستند، در ازای پرداخت مبالغی حدود ۱۲ تا ۲۵هزار تومان، می‌خوابند و به عبارتی زندگی شبانه خود را می‌گذرانند. آن‌طور که در گزارش مذکور آمده این افراد لزوما معتاد نیستند، بلکه امکان و توانایی اجاره یک اتاق در شهر تهران را ندارند.

برای اینکه شبهه‌ای پیش نیاید که ممکن است اقدامات احتمالی مسئولان در این‌باره بیشتر از اظهارنظرهای اشاره شده باشد، باید رجوع کنیم به گزارش گورخوابی و زندگی در قبرهای خالی که سال ۱۳۹۵ در روزنامه شهروند منتشر شد و اتفاقا بازتاب‌های بسیاری داشت و حتی رئیس‌جمهور وقت هم نسبت به آن واکنش نشان داد، نتیجه اینکه برای قبرستان نگهبان گذاشتند و معتادانی که در قبرهای خالی آرامگاه نصیرآباد شهریار، روزگار می‌گذراندند، بیابان‌خواب و یا روانه زندان شدند.

فارغ از اینکه اعتیاد کسی را لایق نداشتن سرپناه نمی‌کند اما موضوع اتوبوس خوابی و یا گزارش‌های از این دست که اخیرا در رسانه‌ها منتشر شده، نشان می‌دهد فقر و نداری سطح زندگی افراد بی‌بهره و ضعیف جامعه را(که معتاد نیستند) تا حد بی‌خانمانی رسانده است.

فقر از نگاه جامعه‌شناسان دلایل و ابعاد مختلفی دارد، برخی از نظریه‌ها بر پایه فردی بودن علل فقر استوار است، به این معنی که فرد را مسئول وضعیت فقر خود می‌داند. برخی نظریه‌ها هم بر فرهنگ فقر دلالت دارد، یعنی فقر شیوه‌ای از زندگی است که از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود.

اما نظریه‌های اجتماعی مترقی دلایل فقر را نه در افراد که در نظام اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جستجو می‌کند. درواقع نبود فرصت‌های یکسان برای داشتن کار و درآمد صرفا با دلایل فردی سنجیده نمی‌شود، بلکه این جامعه و حاکمیت است که در توزیع این امکانات مسئولیت دارد.

بر این اساس اگر به جامعه امروزمان برگردیم، اگر وضعیت اقتصادی مردم طی چند سال اخیر را بررسی کنیم،‌ اگر به رقم‌های اعلامی خط فقر طی یک دهه اخیر نگاه کنیم، به سادگی متوجه می شویم که زندگی یک کارگر با دستمزد مصوب و رسمی چه میزان تحت شعاع فقر قرار گرفته است.

آبان گذشته فرشاد مومنی، رئیس موسسه مطالعات دین و اقتصاد اعلام کرد: نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که در دوره سه ساله ۹۶ تا ۹۹، جمعیت زیر خط فقر بیش از دو برابر شده است. این آمار به خوبی نشان می‌دهد هر شهروندی بدون اینکه انتخابی داشته باشد، طی سال‌های اخیر به فقر نزدیک‌تر شده است.

برویم سراغ اتوبوس ابتدای این یادداشت، احتمالا اگر مسئولان شهری همتی به کار بگیرند، طی شب‌های اخیر مسافران خواب‌آلودی که بی‌آرتی‌های مسیرهای طولانی آزادی-تهرانپارس و یا تجریش-راه‌آهن را نشان کرده بودند تا زندگی شبانه خود را بگذرانند، با تذکر رانندگان مواجه شده و همین امکان را از دست می‌دهند و برای مدتی مشکل اتوبوس خوابی هم مثل گورخوابی حل می‌شود. اما آنچه که به شکل دیگر، با خبر و گزارشی هولناک‌تر عیان می‌شود، همین چهره واقعی فقر و نداری مردم است. این اتوبوس که فقر نام دارد،‌ در ابتدای شیب تندی ترمز بریده، کاش خواب آنها که باید بیدار باشند، سبک‌ باشد.

*روزنامه‌نگار

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1587862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 48
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
    امثال زاکانی مسبب این وضعیت فلاکت بارن.هم دین روضایع کردن هم دنیای مردمو.
    • یک روشنفکرمجازی IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
      24 سال حکومت دست اصلاح طلبا بوده. 3ماه دوره زاکانی. لطفا ریاضی یاد بگیریم! چون 24 سال ضرب در 12 ماه می‌شود به عبارتی 288 ماه و 288 ‌‌ بزرگتر از 3 میباشد! با تشکر
    • من IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
      خیلی بی انصافی هست ، در بدترین وضع موجود دولت تحویل گرفتند ، در همین زمان کم باید همه ی مشکلات حل کنند
    • NL ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
      115 8
      جناب من ، همان هایی که شما میگی بی انصافی هست در حقشون ، در مجلس که بودن باعث و بانی این مشکلات شدن و با بالا رفتن مشکلات و تقابل با دولت در جهت اهداف سیاسیشون ، این وضعیت رو به وجود آوردن! همون ها در مناظرات انتخاباتی راه حل های چنر روزه برای بورس و فقر و کار داشتن ولی حالا چیز دیگه میگن ! همون ها برجام رو خیانت میدونستن ولی حالا طرفدار برجام شدن.
    • AT ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
      108 8
      رو شنفکر مجازی از این 24 سال 16 سالش رو جناب زاکانی نماینده مجلس بوده ، در کنارش سمت های دیگه ایی هم داشتن ! 16 سال ضرب در 12 ماه میکند 192 ماه که از 3 ماه بزرگتر می باشد ! در کنارش و طبق گفته خودشون از سال 67 در بسیج هم سمت داشتن ، رئیس بسیج دانشگاهی هم بودن ، ... از 67 تا 1400 میکند 33 سال. جوری حرف میزنید که انگار نمیدونیم اصولگراها چه کرده اند ! شما تو 3 ماه کل دوست و آشنا و داماد استخدام کردید !
    • IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
      ۸ سال گند زدید به ممبکت شما اصلاح طلب ها با تکرار کردنتون . حالا سعی نکن بندازی گردن زاکانی و امثال هم
    • من IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
      24 10
      خطاب به من: من اصلی منم،بیخود اسم من رو خراب نکن و اسم "من "نزار .گیزیدی؟! در ضمن نظرت هم خیلی چرته
    • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
      101 4
      با بازی اصلاح طلب اصولگرا زندگیمان را سیاه کردین دارندار کشور و مردم غارت کردین پولمون بی ارزش ترین پول دنیا شده اکثریت فقیر شدیم این انداخت گردن اون اون انداخت گردن این همتون دستتون توی یک کاسه است دنبال منافع خودتون هستید زندگی ما مردم برایتان هیچ ارزشی ندار که اگر داشت این روزگارمون نبود
    • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
      42 7
      آقا اصلا اصلاح طلبها فاسد. چرا بحث رو عوض میکنید؟ چون دفاعی ندارید از زاکانی بکنید
    • IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
      22 15
      یعنی چی !!!؟ هر کس پا میشه قهر میکنه میاد تهران شهر رو به چالش میکشونه و باعث هرج و مرج جامع شهری میشه و.... صد تا حامی ....پیدا میکنه بابا اینا ندار و فقیر نیستند اینا میخواهند یه شبه ره صد ساله رو طی کنند که باعث همین شده که معظلات شهری را پیش آورده دوره گردی دست فروشی شب خوابی در اسنپ و دلال بازی و و.....نتیجه همین مهاجرت های بی رویه هست که هیچی جلودارم هم نیست شما برو مترو را نگاه کن ببین چقدر دستفروش داره اگر شل بگیری میخان همونجا شب هم اطراق کنند دختر و پسر اکثرا هم از یه طریقه و همشهری هستند چه کسی جلوی اینها رو میخاد بگیره آسایش و آرامش مردم را مختل کردند !!!
    • DE ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
      60 15
      جناب معین الرعایا ، عین الدوله پس محله خیلی خوبی باید باشه که بچت رو با دامادت بفرستی سوئیس ، دانشگاه خصوصی ! شهریه دانشگاه رو هم بگم ؟ راستی ، خانه چند نفر از اصول گراها رو در لواسان و منطقه 1 و 3 بگم ؟ در ضمن منطقه 1و 3 قسمت فقیر نشین هم داره ها ! همنطوری که منطقه 12 ( که منطقه بدی نیست ) بازاری نشین های پولدار داره ! به منطقه نیست عمو جووون ! خودت هم میدونی !
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
    108 4
    کشوری که سالهاست رشد اقتصادی منفی داره و اقتصادش هر سال به جای پیشرفت کوچیک و کوچیک تر شده حتما دچار این معضلات خواهد شد.
    • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
      21 2
      تشکر از یادآوری مهمتان!
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
    115 5
    به نظر من اوضاع در واقعیت حتی خیلی بدتر از اینم هست.خوبی ماجرا اینه که به خاطر بافت سنتی جامعه ما خیلی از خانواده ها تا آخرین نفس از بچه هاشون حمایت می کنن و تا جایی که بشه با سیلی صورتشونو سرخ نگه میدارن و به قول معروف آبروداری میکنن.اگر این اوضاع خراب اقتصادی ما تو خیلی از کشورهای غربی بود شاهد اتفاقات باور نکردنی بودیم.
    • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
      9 73
      البته همین الان هم شاهد اتفاقات باور نکردنی در غرب هستیم. اتفاقاتی که تا بیست سال پیش کسی فکرش را هم نمیکرد
    • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
      13 14
      بافت سنتی در نبود جامعه مدرن پیش میاد. اگه تو انگلیس هم بیمه و قانون کار عادلانه رو برداری بافت خانواده و کلونی وار پررنگ میشه. خودتونو بافته جدا تافته فرض نکنید که بیشترین بدبختی تون از همین افکار پوسیده ست
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
    80 3
    آنها که خوابند بیدارمیشوند ولی آنهاکه خود را به خواب زده اند هرگز!وگویا در این جامعه همه خودرابه خواب زده اند.افسوس
    • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
      8 44
      یعنی همه خوابن فقط شما بیدارید؟!
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
    73 2
    همچنان دلخوش به این مقدار نباشید که .......
  • IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
    68 2
    لعنت بر دزدان روز و غارتگران شب
  • سعید IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
    82 0
    متاسفانه جماعتی در کشور کمر بسته اند به فقیرتر کردن مردمو با انواع و اقسام طرحها و ترفندها قصد فقیرتر شدن جامعه را دارند چون جامعه فقیر دیگر پرسشگر و مطالبه گر نیست
    • IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
      34 5
      جامعه فقیه مطالبه گر نیست، طغیانگر است.۱
  • TR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
    52 3
    الان اتوبوسم از این بیچاره ها گرفتین با این حرفاتون باید برن کثافتخونه ای به اسم گرمخونه که واقعا کثافت و زشتی از سروروش میباره این بندگان خدا بمونن واقعا متاسفم
    • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
      7 39
      از ارزش لیر چه خبر؟
    • حمید TM ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
      13 0
      درود بر شما
    • من IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
      20 11
      معین الرعایا اینجا،معین الرعایا اونجا،معین الرعایا همه جا. استاد بنظرم برای ریاست جمهوری بعدی کشور ثبت نام کن و کشور رو نجات بده.
  • IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
    زاکانی ۱ سال هم نیست شهردار شده بعد اون مسئول وضعیته یا کسی که ۸ سال رییسی جمهور بود و فقطوعده وعید داد ؟؟
    • ناشناس IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
      44 15
      ببخشید مگه اونی که 8 سال رییس جمهور بود از کجا اومده بود؟؟!! سابقه انقلابی ایشان را فراموش کردید؟؟نماینده مجلس ، دبیر شورای امنیت ملی ، به قوا خودشان از پیشگامان حجاب اجباری و ... !
    • علیرضا روستا IR ۰۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
      0 0
      داداش نگران نباش اینم وعده میده کدوم حرفی که زدن درست از آب در اومد گرانی رو محار میکرد که نکرد یارانه اضافه میکرد که نکرد...داداش روز به روز میریم پی بدبختی.با کلمات بازی نکنید مگر بدبختی هم درجه ای دارد خدا همشونو از دم لعنت کنه که مردم حتی قدر یک مورچه هم پیششون ارزش نداره به ما میگن بگید مرگ بر آمریکا:بچه هاشون همه بهترین جاهای آمریکا کیف میکنند فقط برا ما جیزه
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
    14 63
    لعنت بر امریکا جنایت کار و نحریم های ظالمانه اش و اابته ۸ سال سو مدیریت دولت روحانی
  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
    29 12
    ولی یه سری خوب پولدار شدن با رانت ۴۲۰۰ تومنیدر دولت قبل !
  • IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
    67 4
    دستاورد چهل و اندي سال ندانم كاري
  • رضوان IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
    63 11
    از زمانیکه تند روها مناصب مهم مملکتی رو تصاحب کرده آند فقط در فکر ظواهر دینی و پیشبرد قلمرو حکومتی در خارج از مرزها هستند بودجه ها صرف اینگونه کارها میشود تا اقشار مردم بنابر این دهک های متوسط رو به پایین واقعا روز به روز ضعیف تر شده و منجر به اختلافات خانوادگی و سرانجام رانده شدن از خانه و کاشانه میگردد چشمتون روشن
    • HU ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
      32 6
      معین الرعایا از زمان مظفرالدین شاه و قرارداد دارسی تا 1352 درآمد نفتی ایران بطور متوسط 26 میلیارد دلار بود ئ با افزایش قیمت نفت از فاصله زمانی 1352 تا 1357 ، حجم درآمد نفتی ایرن 112 میلیارد دلار بود !از 1358 و بعد انقلاب تا 1390 درآمد نفتی ایران 1000 میلیارد دلار . برابر گزارش مرکز تحقیقات استراتژیک درآمدهای نفتی ایران در زمان هشت سال نخست وزیری میر حسین موسوی ۱۱۰ میلیارد دلار بود که در زمان هشت سال ریاست‌جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی ۱۴۱ میلیارد دلار شد. درآمدهای نفتی ایران در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی با اندکی افزایش در مقایسه با هشت سال پیش از آن به ۱۵۷ میلیارد دلار رسید.در دوره احمدی نژاد که شماها عاشقش بودید ، 485 میلیارد دلار بوده یعنی اندازه کل فروش نفت ایران از آغاز تا بعد از خاتمی ! خوب حالا محاسبه کنیم ببینیم در چه دوره ایی درآمد بیشتر بوده و چقدر سطح رفاه مردم تغییر کرده ! جناب با انصاف ( هر چند مردم برای دولت ها ارزشی ندارن چه قبل انقلاب چه بعدش مردم درگیر بازی سیاسی و قدرت طلبی جناح های سیاسی هستن ) !
    • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
      1 0
      جناب معین الرعایا نظام جمهوری اسلامی اومد درستش کنه پس چی شد؟
  • IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
    3 46
    خبر انلاین سخنگوی دشمن ؟
    • IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
      23 11
      خوش تیپ چراهروقت کم میارید وچیزی تو چنته تون ندارید ربطش میدید به دشمن؟؟؟شما که باقدرت اعلام میکردید دشمن نمیتونه هیچ غلطی بکنه!!!!
  • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
    11 3
    شاید آنقدر رفاه در بی ار تی دولتی برپاست که حتی از خانه شخصی نیز بهتر است .
  • ستاد عقده گشایی برای مردم🏢 IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
    11 11
    همه ی اینا تقصیر منه،بریزید سرم تا میتونید کتکم بزنید جونم بالا بیاد
  • IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
    53 2
    فریبکارترین آدم ها ،کسانی هستند که با وعده ساختن آخرت، دنیای شما را برای خودشان تصاحب کرده اند!
  • IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
    18 3
    وقتی مسئولین ب این بی کفایتی باشند معلوم است ک یک کشور ثروتمند مردمانش ب این حال روز می افتند ننگ ومرگ بر هر چی انسان نالایقه
  • ایزدپناه IR ۰۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    0 0
    سه سال صاحب امتیاز ومسئول فنی سرپناه شبانه مردان کرمان بودم خانم خبرنگار اززبون مردم قبلاً می شنیدم که میگفتن مسئولین می‌خواهند همین جور باشه،باورم نمیشد،حالا فهمیدم که واقعا همینی که مردم میگن درسته،خودشون نمی خوان وضع درست بشه،لااقل توی دوره قبل که اینطور بود
  • ناشناس IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    1 0
    کوفتشون بشه میلیاردرها - نم پس نمی دن - چهارتا چهارتا خونه و زمین دارن و فک وفامیل هاشون می میرن و باز هم ارث بهشون میرسه و نمی کنن یکی از این خونه ها رو اتاق اتاق به فقرا بدن و... نشستن رو پولشون تخم بذارن - دیدم که می گم .
  • مقیمی IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    0 0
    مهمان از مهمان بدش میاد صاحبخانه از جفتشان بابا ما از هر دویشان بیزاریم
  • DE ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    0 0
    فقر به نوبت از روی قشرهای مختلف جامعه عبور و خاکستر بدبختی و فلاکت را پخش می کند ، از کارتن خواب ها و قبرستان خواب ها و پیاده رو خواب ها که هیچ حداقلی برای هزینه سکنا ندارد عبور کرده و نوبت به قشر متوسط جامعه رسیده که قدرت پرداخت حداقلی هزینه سکنا را به نام بلیط اتوبوس را دارد ! اینها افرادی هستند با دستمزدهای حداقلی که حکومت تعیین کرده است ! و این افراد حداقل ۶۰ درصد جامعه را پوشش می دهد ، و این آغاز راه است !
  • 1010394478012 IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    0 0
    وقتی چهارتابیسوادکه با پول مدرک میگیرن یا به واسطه بالا رفتن ازدیوارمیشن همه کاره وقتی باسوادها ونخبه ها یا زندانی میشن یا فراری بایدشاهد اتوبوس خوابی.گورخوابی.پشت بام ولوله و..... خوابیها بود
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    0 0
    یجوری زده به شدت گزارش نبوده از قبل هم همچین چیزی داشتیم انگار واقعا واسه اینا همه بدبختی های مردم عادی شده
  • بینام IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    6 0
    وضع جامع خراب است.اتوبوس فقر رو بیخیال بروید آمار تن فروشی دختران جوان رو ببینید.