در روزی که نماینده ای به پیشواز رئیس جمهور در مجلس نرفت، حاشیه های استیضاح وزیر امور خارجه دامن وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان را گرفت.

تا در نهایت سجادی با 87 رای موافق «قربانی» نامه معرفی اش شود. حاشیه هایی که صبح امروز مجلس با اصرار نمایندگان استیضاح کننده صالحی برای اعلام وصول استیضاح آغاز شد، یک ساعت بعد با اعلام خبر استعفای محمدشریف ملک زاده، استیضاح وزیر خارجه را به پروسه منتفی شدن کشاند تا روز چهارشنبه رسما اعلام شود.

استعفای ملک زاده در عین حالی که نشان دهنده تاثیر پیگیری های مجلس است همراهی حامیان همیشگی رئیس جمهور چون حسینیان، زارعی و ... را به دنبال داشت.

استیضاحی که رئیس مجلس بعد از اصرار نمایندگان آن را اعلام وصول کرد، اما خودش می گوید به همکارانش توصیه کرده در وصول آن تعجیل نداشته باشند.

او پیش از آن به وزیر امور خارجه هم تاکید کرده این انتصاب در مجلس «پیچش» ایجاد خواهد کرد. آن گونه که لاریجانی بعد از بازدید از نمایشگاه هوا و فضا که در مجلس برگزار شد در جمع خبرنگاران پارلمانی گفت دلیل حساسیت نمایندگان به انتصاب ملک‌زاده در وزارت خارجه آن بوده که «وزارت خارجه یک وزارتخانه استراتژیک است و رهبر معظم انقلاب بارها درمورد افرادی که در این وزارتخانه در سطح سفیر یا غیره کار می‌کنند، تاکیداتی داشتند .»

رئیس مجلس در ادامه هم با تاکید بر اینکه مدیریت‌های سطح بالا در وزارت خارجه باید به دست «افراد حرفه‌ای» باشد «خوش‌فکری» را ویژگی دیگری برای افرادی که باید در وزارت خارجه حضور داشته باشند برشمرد.

به عقیده وی «دیپلماسی چیزی نیست که بتوان آن را با کپسول به افراد خوراند تا فرد صاحب نظر شود. بلکه احتیاج به تجربه و داشتن دید نسبت به مسائل جهانی دارد و این از نکاتی بود که نمایندگان علاوه بر ملاحظات سیاسی و دینی در مورد آن حساس بودند.»

لاریجانی که بعد از رای عدم اعتماد مجلس به سجادی این شائبه که مجلس به دلیل نامه رئیس جمهور و لجبازی به وزیر پیشنهادی رای نداده را رد کرد و گفته بود که «مذاق مجلس این بحث های سبک نیست». او در جمع خبرنگاران هم دلیل عدم اعتماد مجلس به حمید سجادی را این دانست که «ممکن است یک فرد ورزشکار خیلی خوبی باشد اما از نظر مدیریتی خیلی قوی نباشد، برخی نمایندگان می‌گفتند که برای کمک به ورزشکاران باید یک مدیر قوی داشته باشیم که بتواند ورزشکاران را حمایت کند.»

وی افزود: «مدیران ارشد کشور باید قدرت زیادی از نظر تعامل، طراحی، پیش‌بینی و ابتکار داشته باشند تا بتوانند در مورد بودجه‌ مورد نیاز و به‌کار‌گیری نیروهای مستعد فعالیت‌های مفیدی داشته باشند و تا این استعداد‌ها فراهم نشود مدیریت قوی به وجود نمی‌آید.»

او در عین حال از ملاحظات دیگری سخن گفت که البته اشاره ای بدان نکرد، اما امیدوار رضایی عضو هیات رئیسه مجلس این ملاحظات را «مخالفت وزارت اطلاعات» با وزیر پیشنهادی عنوان کرده بود.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه توضیحات خود درباره رای عدم اعتماد، افزود: من فکر می‌کنم همان‌طور که مجلس وزارت ورزش و جوانان را برای حمایت از این دو قشر ایجاد کرد و این دو سازمان را به وزارتخانه تبدیل کرد تا مورد حمایت مجلس و دولت قرار گیرد، به همین دلیل و به خاطر همین حساسیت می‌خواهد مسوولیت این وزارتخانه را بر دوش کسی قرار دهد که از نظر مدیریتی و داشتن طراحی برای آینده و برنامه‌ریزی کاملا روشن باشد.

رییس مجلس تصریح کرد: البته من نمی‌خواهم بگویم آقای سجادی این برنامه‌ریزی را نداشته، بلکه شاید ایشان نتوانسته مجلس را متقاعد کند و برداشت نمایندگان این بود که هنوز این ظرفیت مدیریتی برای آنها تایید نشده است، لذا مجلس حساسیت بیشتری روی این موضوع داشته تا وزیر این وزارتخانه فردی قوی و دارای برنامه‌ریزی برای جوانان و ورزشکاران باشد.

رای نیاوردن وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان پیامی مشخص برای دولت داشت؛ بازگشت اقتدار مجلس و جدیت خانه ملت برای پیگیری کارویژها و مسئولیت هایش.

/27212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 158682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • saman CH ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۱
    0 0
    تمام مسائل مملکت تحت شعاع امحراف قرار گرفته انشااله آقایان نماینده می دانند چه کار می کنند مردم کم دغدغه دارند باید شاهد دعوای هم باشند. نا امید از وضع مملکت...