کودکانی که به‌خاطر مدل مو از مدرسه اخراج شدند / عکس

فارس نوشت: «تاونی چتمون» هنرمند مقیم مریلند پس از عکاسی از سیاه‌پوستان، عکس‌هایش را با رنگ اکریلیک، ورقه طلا، کاغذهای رنگی، سنگ‌های نیمه‌قیمتی و شیشه بازآفرینی می‌کند تا در برابر تبعیض بر اساس رنگ پوست و مدل موها مقابله کند.

«تاونی چتمون» یک هنرمند خودآموخته است که بیشتر از ۱۶ سال در حوزه عکاسی فعالیت دارد. او در توکیو به دنیا آمد و چون پدرش ارتشی بود، این فرصت را داشت تا فرهنگ‌های سه قاره مختلف را تا قبل از ۱۲ سالگی تجربه کند. او از سن ۱۲ سالگی تا اوایل بزرگسالی در رشته هنرهای نمایشی تحصیل کرد؛ سپس مسیر خود را تغییر داد و علایق خود را بر پشت دوربین عکاسی متمرکز کرد. چتمون در حال حاضر با همسر و ۳ فرزندش در مریلند زندگی می‌کند.

او که خودش سیاهپوست است، همیشه دغدغه این قشر از جامعه را دارد و با عکاسی از زنان، مردان و کودکان سیاه‌پوست در برابر تبعیض بر اساس رنگ پوست و موها مقابله می‌کند.

کودکانی که بخاطر مدل مو از مدرسه اخراج شدند / عکس

این هنرمند در بیانیه (استیتمنت) یکی از نمایشگاه‌هایش در سال ۲۰۱۹ نوشته بود: در ایالات متحده و خارج از کشور، مدل‌های مو که به‌طور مشخصی شبیه به فرهنگ سیاه‌پوستان است، به عنوان نامرتب، نامنظم، غیرجذاب، و غیرحرفه‌ای برچسب‌گذاری می‌شوند و بعضاً تحت نظارت پلیس قرار می‌گیرند. قوانینی هم در برخی مدارس وضع شده‌اند که در آن از بلندی موها یا بافتن آن به عنوان «نقض قوانین» یاد می‌کنند و آن را «تخلف» می‌دانند که مجازات آنها تمسخر، تعلیق و محرومیت از فعالیت‌های فوق برنامه و اخراج است. هنوز در سال ۲۰۱۹، زنان و مردان سیاه پوست با تبعیض مشابهی در محیط کار مواجه هستند.

کودکانی که بخاطر مدل مو از مدرسه اخراج شدند / عکس

چتمون می‌گوید: نمی‌توان متوجه نشد که دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم همچنان به ما نشان می‌دهد که ارزش بیشتری برای چیزهای مادی قائل می‌شود. طلا و جواهراتی که برای تزئین سوژه‌هایم استفاده می‌کنم، از نظر اکثریت قریب به اتفاق مردم جهان از زندگی سوژه‌های سیاهپوست من ـ برادران، خواهران، مادران، پدرها، خاله‌ها و عموها ـ ارزشمندتر هستند! این موضوع آزاردهنده است. 

این هنرمند پس از عکاسی، وقتی در سال ۲۰۱۵ به چاپ عکس‌ها و تزئین آن با رنگ، ورقه طلا و اشیاء قیمتی روی آورد، علاوه بر هنر بیزانسی، از «گوستاو کلیمت» (نقاش نمادگرای اتریشی، درگذشته ۱۹۱۸) تأثیر پذیرفت. چرا که اعتقاد دارد هنر بیزانسی و شمایل‌نگاری مذهبی تمایل داشتند تا تجربه‌ای معنوی را در بیننده برانگیزند. ضمن اینکه از طلا برای برجسته کردن مسائل و نکاتی که برایش مهم هستند، استفاده می‌کند.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1585628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ن IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
    25 10
    تو ایران هم متاسفانه بخاطر لباس و مدل مو دانش آموزان رو اخراج میکنند
  • IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
    7 2
    اخه دو بعلاوه شیش کار داره میشه ۸ بیا بنویس ۸۰ 😐🙄💔
  • جوجه🐣🐣 IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
    19 1
    خب چه اشکالی داره مگه😕😕😕😕 واسه چی ‌مدل موشون قشنگ بهشون میاد
  • Sevda IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
    2 0
    ای کاش روزی بیاد که همه بتونند آزادانه زندگی کنند
  • فخرالدی تکثیری IR ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
    1 0
    اخه مگه مو چه اشکالی موی خودمه هر طوری بخوام اصلاحش میکنم
  • محمد IR ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
    5 0
    هر قومیتی رسم و رسوم خودش داره. و باید بهش احترام گذاشت
  • سارا IR ۰۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
    0 0
    وا حالا مگه چه اشکالی داره شاید این مدل بهشون میاد واقعا موندم چرا به خاطر یه مدل مو مدرسه اخراجش کرده اختیار هرکسی دست پدرو مادر خودشه
  • IR ۰۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
    2 2
    داخل شهر سرکان در همدان درس می خونم باور کنید روزش ورزش داشتیم معلم تربیت بدنی به ما گفت لباس ورزشی بیارین سر صبح من همینکه پامو گذاشتم مدرسه و یه کم راه رفتم‌ معاون مدرسه چنان زد زیر گوشم و به من گفت مگه نگفتم هر روز باید با فرم مدرسه بیای هر چه بهش گفتم بابا جان ورزش داریم امروز گفت نه فلان و بهمان و بزور از من تعهد گرفت و من‌اصلا از این معاون خوشم نمی‌آمد برای همین روز آخر مدرسه تا تونستم به ماشینش سنگ زدم
  • سید حسام موسوی IR ۰۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
    1 0
    ما تو مدرسه مدیریت به پدر و مادر می‌گفت پدر و مادر کمی پول میدادن وتمام‌حل میشد
  • حمید IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
    3 3
    آها یعنی تو ایران با مدل مو و پوشش دانش اموزا کاری ندارن؟ چرا همش دنبال اینید بقیه بد ،خودتونو خوب جلوه بدید؟
  • IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
    1 0
    مگه چه اشکالی داره خیلی هم مدل مو بهشون میاد واقعا متاسفم برای همچین ادمایی 😏😏😏🤐😒