۰ نفر
۲۹ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۶:۰۱

خبرگزاری میراث فرهنگی نوشت:

سفر همچنان در سبد خانوار بالا و پایین می‌رود و جایگاه ثابتی را از آن خود نکرده است. پس از حذف یارانه‌ها و افزایش قیمت سوخت و سایر موارد، تا نزدیکی تعطیلات نوروزی بلاتکلیفی دست‌اندرکاران گردشگری در زمینه هزینه تمام شده تورها و قیمت نهایی آنها ادامه داشت. زیرا هتل‌داران،‌ رستوران‌داران و تورگردانان پیش‌بینی از هزینه واقعی خود نداشتند و در نتیجه امکان اعلام قیمت نهایی خدمات را نداشتند. از سوی دیگر مردم نیز تصوری از درآمد و هزینه‌های مصرفی نداشتند،‌ بنابراین میزان بودجه‌ای که برای سفر می‌توانستند کنار بگذارند برایشان مشخص نبود.

حال پس از گذشت 3 ماه از سال و آغاز تابستان شاید بتوان تعطیلات چند روزه‌ی خرداد را ملاک قرار داد تا تصویری از الگوی سفر در تابستان ترسیم کرد. مجتبی تهرانی عضو انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران در مورد سفرها در تعطیلی چند روزه‌ی خرداد گفت: «نسبت ماشین‌ها در جاده نشان می‌دهد که مردم سفر می‌روند ولی یک چادر مسافرتی برمی‌دارند و با ماشین شخصی سفر می‌کنند از هتل استفاده نمی‌کنند. اگر نگاهی بیاندازید بهترین ماشین‌ها را هم می‌بینید که دم پارک‌ها ایستاده‌ و اتراق کرده‌اند.»

تهرانی اما در مقایسه هزینه سفرهای شخصی و همراه تور معتقد است: «اگر روزهایی مانند تعطیلات سه چهار روزه اخیر را در نظر بگیریم‌ با احتساب هزینه بنزین، از آنجا که قیمت خدماتی مانند هتل و رستوران افزایش می‌یابد،‌ سفر شخصی هم گران تمام می‌شود.»

وی افزود: «مسافرت‌های خارجی بیشتر از سفرهای داخلی خواهان دارد چون مردم می‌بینند هر دو از نظر هزینه یکی هستند، پس چرا سفر داخلی را با تور برود. اگر بخواهد در داخل کشور مسافرت برود،‌ با ماشین خودش می‌رود و از سر و ته خیلی موارد می‌زند تا هزینه کمتری بپردازد.»

مردم از برخی خدمات می‌گذرند تا هزینه سفر را کم کنند

رشیدی دست‌اندرکار گردشگری در مقایسه استقبال از تورها در این چند روز نسبت به زمان مشابه سال پیش گفت: «نسبت به همین موقع از سال کاهش داشته‌ایم. در حالی که سال قبل برای برخی مقاصد مسافر مازاد وجود داشت سال جاری آن مقاصد تکمیل هم نشد، به عنوان مثال اردبیل و سرعین و شمال کشور چنین بودند.»

این تورگردان ادامه داد: «در حالی که امسال قیمت هتل‌ها دو بار افزایش یافته،‌ طبیعی است که قیمت تورها هم افزایش می‌یابد و مردم تمایلی به سفر با تور نشان ندهند بلکه با ماشین شخصی سفر کنند و از خیلی از خدمات مانند اقامت در هتل صرف نظر کنند. حساب کنید هزینه یک تور مسافرتی به شیراز برای یک نفر حدود 400هزار تومان تمام می‌شود،‌ یک خانواده چهار نفره با همین پول خودشان سفر می‌روند.»

وی در رابطه با مقایسه هزینه سفر شخصی با سفر به شکل تور گفت: «مطئناً اگر مردم بخواهند با خدماتی که در تور می‌گیرند سفر شخصی انجام دهند،‌ هزینه بیشتری باید بپردازند ولی با صرف نظر کردن از خدمات بهای سفر را پایین می‌آورند.»

افزایش قیمت‌ها بر تورهای ورودی تأثیر بیشتری دارد

علی غمخوار مدیر یکی از دفاتر عضو انجمن صنفی خدمات مسافرتی ایران معتقد است: «در حال حاضر نمی‌توان صحبت قطعی کرد و باید منتظر تعطیلات تابستان ماند اما قاعده تور این است که از سفر شخصی ارزان‌تر تمام شود که با توجه به تنوع تورها و رقابت موجود به نظر می‌رسد این طور باشد.»

این تورگردان سفر کردن مردم را مهم‌تر از هر چیز دانسته: «مسافرت رفتن مردم از این که به چه شکلی بروند مهم‌تر است چون اگر با تور نروند به هر حال از خدمات مقصد مانند هتل یا رستوران استفاده می‌کنند و به جریان اقتصادی محلی کمک می‌شود هر چند در این حالت تورگردانان متضرر می‌شوند.» اما می‌بینیم که مردم در سفرهای شخصی برای کاهش هزینه،‌ چادر زدن در پارک‌ها بر اقامت در هتل و همچنین پخت غذا را بر رفتن به رستوران ترجیح می‌دهند که غمخوار معتقد است با افزایش قیمت‌ها، حذف این حلقه‌ها از سبد خانوار طبیعی است.

غمخوار ضمن آن که معتقد است با تغییر قیمت‌ها مسلم است که بازار عرضه و تقاضا به هم می‌خورد و زمان می‌برد تا روند ثابتی بیابد،‌ادامه داد: «نکته اساسی ترجیح دادن سفر به خارج است در حالی که شعار این بود که جهانگردی را با ایرانگردی آغاز کنیم. چند روز پیش جلسه‌ای بود تا بررسی شود که چگونه می‌توان قیمت بسته‌های سفر را کاهش داد اما وقتی تمام عناصر تشکیل دهنده‌ی یک بسته افزایش قیمت داشته‌‌اند چطور می‌توان قیمت کل را کاهش داد و این معادله را حل کرد.»

این فعال حوزه تورگردانی تأثیر افزایش قیمت‌ها را بر تورهای ورودی مهم‌تر دانست: «در بازار داخلی شاید بتوان هزینه‌ها را یک طوری جفت و جور کرد اما برای تورهای خارجی که به ایران می‌آیند دیگر بحث رقابت در بازار جهانی است. 20درصد افزایش قیمت چطور می‌تواند با 3 تا 4درصد افزایش سالانه کشورهای دیگر رقابت کند. طبیعی است که آنها نمی‌پذیرند.»

وی تأکید کرد: «ایران با کشورهایی مقایسه می‌شود که قیمت‌ها را نه تنها بالا نمی‌برند بلکه پایین می‌آورند.»

47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 158080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مریم IR ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۹
    0 0
    اگر تمام شرایط مالی هم برای مردم ما فراهم باشه و یکی هم مثل من عاشق ایرانگردی باشه ، بازم کافی نسیت .تو برخی از شهرهای توریستی و زیبا انقدر برخود مردم با توریست بده که آدم از سفر به انجا پشیمان میشه. من قبل از هر سفری اطلاعات در مورد مناطق دیدنی آن منطقه جمع می کنم به این امید که از همه آنها بازدید کنم ولی متاسفانه در سفر اخیرم به بکی از استانهای بسیار زیبای غرب کشور با طبیعت فوق العاده اش ، برخورد مردمانش انقدر بد بود که از انتخابم پشیمان شدم.