۰ نفر
۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۹
اولین شوک جدی در ضعف حکمرانی که به من وارد شد

سرگذشت یک تغییر - قسمت چهارم

پس از استعفای از کیهان در آبانماه 1373 و علی رغم تاکید رهبری در مورد حضور در کیهان، در اسفند ماه همان سال اولین پیش شماره نشریه صبح را منتشر کردم که با استقبال رهبری مواجه شد. انتشار صبح تا سال 79 ادامه یافت. 

در صبح نیز همان خطوطی را که در کیهان دنبال می کردم شامل آمریکا ستیزی و نقد غرب، عدالت خواهی و مبارزه با مفاسد اقتصادی، نقد جریانات فکری و فرهنگی روشنفکری، ادامه دادم. سلسله گفتگوهایی را با همکاری آقای علی شکوهی با عنوان چهره به چهره که به سراغ چهره های شاخص هر دوجناح می رفتیم، انجام دادیم و بعدا در کتابی با همین عنوان منتشر شد. 

در صبح دو اتفاق مهم در موضوع مبارزه با فساد که شامل گزارشهای تحقیقی در باره تخلفات قانونی و مالی در وزارت پست و تلگراف و تلفن و وزارت نیروی دولت آقای هاشمی بود، رخ داد که شرح آنها را در اینجا داده ام. 

در مورد تخلفات در وزارت نیرو که بسیار گسترده تر از وزارت پست و ... بود (و البته در مقایسه با مفاسد سالهای دهه هشتاد و نود ناچیز بود و ضمنا مدرکی در مورد فساد و بهره برداری شخص آقای زنگنه وجود نداشت )، ماجرا به دفتر رهبری و ملاقات با رهبری کشید و به دلیل عدم هر گونه برخورد با این زوایای بازشده فساد، اولین شوک جدی نسبت به ضعف حکمرانی در جمهوری اسلامی بر من وارد شد و این امر یکی از عوامل کناره گیری ام از کار مطبوعاتی بود. 

صبح را در سال 78 تعطیل کردم و قبل از آن در سال 77 برای ادامه تحصیل به قم رفته بودم و هفته ای دو روز به تهران می آمدم.  در این ایام نگارش کتاب اسلام و تجدد را به پایان رساندم. در سال 80 برای همکاری با شورای سیاستگذاری ائمه جمعه سراسر کشور به عنوان معاون سیاسی دعوت شدم و مجددا به تهران آمدم و به امر کارمندی و اطاعت از مافوق پرداختم. 

در این ایام کتاب فلسفه از منظر قران و عترت را نوشته و  در سال 84 برای همکاری با دفتر نمایندگی  رهبری در کشور امارات به عنوان معاونت فرهنگی به دبی رفتم و سال 88 با پایان ماموریت به ایران مراجعت کردم. 

در سالهای پس از صبح و قبل از رفتن به امارات و نیز پس از بازگشت از امارات، علی رغم دعوتهای متعدد برای سخنرانی سیاسی در دانشگاهها و یا محافل انقلابی، اغلب از پذیرش آن سرباز می زدم و حتی مصاحبه های مطبوعاتی را نیز معمولا قبول نمی کردم و ترجیح می دادم کمتر سخن بگویم. 

البته در باره موضوع غرب شناسی و کتاب اسلام و تجدد در این سالها سخنرانی ها و جلسات متعددی در برخی دانشگاهها و یا محافل حوزوی داشتم.
پس از بازگشت از امارات در سال 88 به قم رفتم و علاوه بر ادامه تحصیل و شرکت در درس خارج فقه آیت الله وحید خراسانی، در سال 90 فصلنامه کلامی و اعتقادی سمات را (8 شماره) منتشر کردم که عمدتا به تبیین مبانی اعتقادی قران و اهل بیت علیهم السلام و نقد فلسفه و عرفان می پرداخت. 
نگارش کتاب عصر حیرت که یادداشت برداریهای آن از سال 93 آغاز شده بود، در سال 98 به پایان رسید و در سال 99 منتشر شد.  

از اواخر دهه 90 رویکرد انتقادی ام نسبت به نحوه حکمرانی در جمهوری اسلامی تشدید شد و ابعاد تازه ای یافت. 
مجموعه ای از یافته های نظری و تجربیات عملی در تمام سالهای فعالیت مطبوعاتی و سیاسی به خصوص از نیمه دهه هفتاد به بعد منشآ تغییرات و تحولات فکری تدریجی من بوده است که در یادداشتهای بعدی توضیح خواهم داد.

ادامه دارد ...

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1576274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =