چه خطری مرز ایران و ارمنستان را تهدید می‌کند؟

هفته گذشته منطقه کوهستانی قره باغ یک بار دیگر متشنج شد و احتمال بالا گرفتن یک جنگ دیگر، افزایش یافت.

مهسا مژدهی: قره باغ بار دیگر در آتش جنگ بین  جمهوری آذربایجان و ارمنستان می سوزد. در هفته جاری یک بار دیگر این منطقه مناقشه آمیز محل درگیری دو کشوری شد که اختلافاتشان حالا سی ساله شده است. اوج این درگیری ها روز بیست و پنجم آبان ماه بود. هر دو طرف یعنی هم ارمنستان و هم اذربایجان دیگری را به شروع حملات نظامی متهم کردند.اما بالاخره هر دو رضایت دادند پس از نزدیک به یک هفته درگیری، با وساطت اروپایی ها و روسها دست از جدال بکشند. با این حال به نظر می رسد که این آتش بس هم مانند تمام آتش بس های دیگر در قره باغ، موقتی باشد.

ماجرا از کجا آغاز شد؟

رسانه‌های ارمنستانی چهارشنبه گذشته از شلیک گلوله نظامیان آذربایجان به سوی کشاورزان بی ارمنستان در نقاط مرزی خبر دادند. این حادثه براثر تیراندازی نیروهای جمهوری آذربایجان به سمت یک کشاورز درروستای «خاچیک» استان «وایوتزور» روی داد. کشاورز که با تراکتورش سرگرم فعالیت بود خوشبختانه از این تیراندازی جان سالم به در برد و تنها شیشه تراکتور آسیب دید.

ارمنستان اعلام کرده که جمهوری آذربایجان این هفته با حمله به نیروهای این کشور، ۱۰سرباز را کشته و دوازده نفر دیگر را به اسارت گرفته است. در همین حال جمهوری آذربایجان هم اعلام کرد که آتش بسی که قبلا اتخاذ شده بود، توسط نیروهای ارمنی شکسته شده است. این درگیری ها یکی از سخت ترین تنش ها در قره باغ بعد از جنگ ویرانگر سال گذشته بود که به تغییرات زیادی در منطقه قره باغ انجامید. ایروان اعلام کرد که ارتش جمهوری آذربایجان شروع به پیشروی در خاک ارمنستان کرده و بزرگراهی که پایتخت ارمنستان را به مناطق جنوبی کشور و ایران متصل می‌کند، تهدید می‌کند. باکو، اما تقصیر را به گردن ایروان انداخت و گفت که نیروهای مسلح ارمنستان با حمله به مواضع جمهوری آذربایجان اقدامی تحریک آمیز انجام داده‌اند. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان روز سه‌شنبه تصریح کرد که نیروهای این کشور در مواضع باکو در نواحی لاچین و کلبجر در غرب قره‌باغ، «درگیر یک تحرک گسترده شدند.» این مناطق سال گذشته از سوی باکو پس گرفته شده‌ بودند.

چه خطری مرز ایران و ارمنستان را تهدید می‌کند؟

وزارت دفاع ارمنستان روز یکشنبه اعلام کرده بود که تلاش نیروهای مسلح آذربایجان برای انتقال مواضع خود به سمت شرق نزدیک مرز را خنثی کرده است.

در این میان ارمنستان با درخواست مداخله از روسیه باعث پادرمیانی روسها شد و این پادرمیانی به آتش بس بین دو کشور انجامید. با این حال تیراندازی ها و مشکلات مرزی هنوز ادامه دارد. نیکول پاشینیان میگوید بی اعتنایی جامعه جهانی باعث زورگویی های اذربایجان شده است.

این دو کشور در پاییز ۲۰۲۰ وارد جنگی ۴۴ روزه شدند که خونبار بود و باعث مرگ تعداد زیادی از شهروندان و نظامیان دو کشور و بی خانمان شدن تعداد زیادی از مردم در منطقه قره باغ شد. بعد از یک ماه و نیم اما با میانجیگری مسکو و امضای قرارداد آتش‌بس، ارمنستان موظف شد اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان را در آغ‌دام، کلبجر و لاچین تخلیه کرده و کریدوری زمینی از نخجوان به جمهوری آذربایجان ایجاد کند. کوریدوری که بعدها چشم امید اذربایجان و ترکیه شد.

در مقابل، جمهوری آذربایجان هم تعهد داد که ضمن توقف عملیات نظامی در قره باغ، کریدور لاچین را برای اتصال قره‌باغ به خاک ارمنستان تضمین کند. شهر آزاد شده شوشا به همراه همه مناطق آزادشده هم به جمهوری آذربایجان واگذار شد. اتفاقی که ارمنستان را به اندازه ای خشمگین کرد که پاشینیان در معرض سرنگونی قرار گرفت. با این حال با توجه به حمایت های ترکیه و اسراییل از اذربایجان و تسلیحاتی که در اختیار باکو قرار گرفت، ارمنستان نتوانست در ادامه جنگ دوام بیاورد و تن به شرایطی داد که حداقل بر روی کاغذ به نفع باکو بود. در این بین توئیت فارسی رئیس پارلمان ارمنستان نیز در خور توجه بود که جمهوری آذربایجان را به نقض بیانیه سه جانبه بین ایروان، باکو و مسکو متهم کرد و دفاع از تمامیت ارضی خود را حق مسلم دانست. توئیتی که می توان آن را به نوعی درخواست کمک غیرمستقیم ارمنستان از ایران دانست.

راه حل چیست؟

به نظر می آید حتی با وجو اتش بس های پی در پی منطقه قره باغ به زودی روی خوش را به خود نخواهد دید. ماجرا به درگیری هایی قدیمی برمیگردد که تفاوت بافت جمعیتی این مناطق و... به آن دامن می زند. در چنین شرایطی روسیه و ترکیه هر کدام تلاش می کنند تا راه حلی برای حل بحران بیابند اما حتی آن راه حل ها هم نتوانسته است اوضاع را آرام کند. به ویژه برای ترکیه، کریدور ایجاد شده در این مناطق ارزش زیادی دارد که ناآرامی ها امنیت آن را بهم خواهد زد. در شرایط فعلی آنکارا و مسکو در تلاشند تا اوضاع را با وساطت ارام کنند و بعد تصمیمی برای یک نشست چند جانبه بگیرند. آنها خواهان حضور ایران در این نشست هستند.

به نظر می رسد که همه طرف های درگیر در ماجرای قره باغ، بعد از تنش های سی ساله به این نتیجه رسیده اند که تنها راه تامین آرامش از طریق نشست هایی با حضور کشورهای مهم منطقه است. وگرنه هر نوع اتش بسی به سرعت می تواند به یک جنگ خونین مبدل شود. با این حال اختلافات اخیر تهران و باکو و بی اعتمادی ایجاد شده در روابط با آنکارا، می تواند اوضاع را دشوار کند. به ویژه آنکه ترکیه در روزهای اخیر دست به اقداتی تحریک زده است؛ از افتتاح ساختمان شورای ترک در استانبول تا نقشه جهان ترک که با احیای عثمانی گری به دنبال اتحاد کشورهای ترک زبان است که از جمله ایران و بخش هایی از روسیه نیز در آن قرار دارند.

با توجه به استقرار رژیم صهیونیستی در باکو و حمایت همه جانبه اردوغان از آذربایجان به نظر می رسد در صورت عدم شکل گیری گفتگوهای سازنده با حضور طرفین، قفقاز جنوبی در آینده نیز آبستن تحولات دیگر تنش زا باشد. به خصوص در صورتی که با تغییرات ژئوپلتیکی همچون تصرف مرز ایران و ارمنستان باشد که داشتن سیاستی درست و حساب شده از سوی ایران نیز امری ضروری است. شکل گیری کریدور زنگه زور می تواند علاوه بر باز کردن راه جمهوری آذربایجان به نخجوان و همچنین دسترسی ترکیه به یال های دریای کاسپین محدودیت هایی را برای ایران به همراه داشته باشد به طوری که ایران برای ارتباط با دریای سیاه و اروپا مجبور به پرداخت عوارض سنگین به دولت آذربایجان شود. ضمن اینکه در این صورت آنکارا نیز دیگر نسبت به تهران بی نیاز خواهد شد و می تواند با کشورهای اطراف دریا ارتباط داشته باشد. موضوع مهم دیگر به رقابت ایران و روسیه در بحث صادرات انرژی به خصوص گاز بر می گردد که در صورت تغییرات ژئوپلتیکی کفه ترازو به سمت روس ها سنگینی خواهد کرد. مضاف بر اینکه با جریان گرفتن گفتگوهای برجامی بین ایران و کشورهای غربی از بین رفتن مرز بین ایران و ارمنستان می تواند دست بالا را به طرف های توافق برای فشار علیه ایران بدهد. از همین رو باید مراقب توطئه ها و دسیسه های رژیم صهیونیستی، بازوی اجرایی آمریکا در منطقه بود تا مانع از شکل گیری اهرم فشار و بهانه ای علیه تهران برای امتیازگیری و زیاده خواهی شود.

>>> این مطالب را هم بخوانید:
چرا اردوغان به سیاست‌های تهاجمی روی آورده است؟
سفر چاوش اوغلو به ایران یخ آنکارا و تهران را آب می‌کند؟
پشت پرده یک مناقشه مرزی؛ چه توطئه‌ای علیه ایران در جریان است؟
رمزگشایی از یک تنش مرزی؛ هدف گرفتن امتیازی جدید از ایران است؟

۳۱۲ ۳۱۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1574308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 46
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    تمام مواردی که در این مقاله بهش اشاره شد رو همه می دونن. مشکل اینجاست که چرا ایران دست روی دست گذاشته و بی تفاوت فقط تماشاگر ماجراست؟ بسته شدن مرز ایران و ارمنستان و حتی احداث کریدور چنان خسارتی به مردم ایران وارد میکنه که تا روز قیامت ادامه خواهد داشت. ایران به هیچ وجه نباید اجازه بده چنین اتفاقی بیفته .
    • رضا IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      سی سال مرز ایران و ژئوپلوتیک تغییر کرده بود سی سال مرز ایران و آذربایجان دست ارمنستان بود کسی اعتراض نمی کرد. در تعجبم .... واقعا که ....
    • IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      آقا رضای عزیز ظاهراً شما اصلاً نمی دونی قره باغ کجاست. قره باغ منطقه ی مرزی نیست. یه نگاهی به نقشه بنداز. مرزهای ایران و ارمنستان در سی سال گذشته هیچ تغییری نکرده .
    • NO ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      ارمنستان با روسیه و قزاقستان ترکمنستان ، قرقیزستان ..... پیمان دفاعی دارد که می تونن به کمکش برن، این وسط چرا ایران تاوان بده
    • IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      33 43
      ازکجامیدونی شاید ایران چراغ خاموش داره یه کارایی میکنه... اینجورمسائلوکه نمیان برای منوشما جار بزنن...
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    با توجه به بی تفاوتی مسئولین کشوری و لشگری در ایران الان وظیفه ی رسانه هاست تا با فشار بر روی مسئولین اونها رو وادار به اقدامات جدی برای جلوگیری از مسدود شدن مرز ایران و ارمنستان کنن.
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    یعنی مقامات ایرانی اونقدر بی خیال هستن که رئیس پارلمان ارمنستان باید با توئیت فارسی غیرمستقیم از ایران کمک بخواد ؟ یعنی هیچ مذاکره ای در کار نیست؟
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    تنها راه برای نجات ایران از این فاجعه ی بزرگ اینه که ایران با توافق با ارمنستان در جنوب این کشور نیروی نظامی پیاده کنه و از مرز ایران و ارمنستان محافظت کنه.
    • NO ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      ایران رو سنه نه، ارمنستان جز پیمان دفاعی با روسیه داره بهتره روسیه وارد بشه نیروهای ایران تجهیزات حفاظت فردی و خودروهای مناسب ندارند و صدمات زیادی می بینن
    • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
      56 59
      مرز مشترک ایران و ارمنستان بیشتر از اون که برای ارمنستان مهم باشه برای ایران مهمه. ایران اگر خسارت هم ببینه نباید اجازه بده که این مرز از دست بره. چون خسارتش هزاران برابره .
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    پس اون حضراتی که مرتب دم از اقتدار و جانفشانی میزدن کجا هستن؟ دارن مرز ایران رو تصرف می کنن.
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    جالب است مناقشه در مرزهای ایران است ولی آنکار و مسکو دنبال راه حل هستند. فرضا ایران برای مرز ترکیه و سوریه یعنی عفرین تصمیم گیرنده باشد آیاآن وقت اردوغان همچین سکوتی اختیار خواهد کرد؟پس ایران بعنوان حداقل یک قدرت منطقه ای چرا فقط نظاره گر است؟
  • FR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    91 67
    در توافقی که شکل گرفته است موضوع تنها ایجاد یک دالان ارتباطی است که باید تحت نظارت روسیه باشد مانند چیزی که در لاچین ایجاد شد. اما باکو و ترکیه میخواهد یک کریدور در مرز ایران، تحت کنترل خودشان ایجاد کنند. ترکیه، باکو و روسیه به خاطر رقابت های منطقه ای از این وضعیت ایجاد کریدور سود خواهند برد و ما و تا حدی ارمنستان بازنده خواهیم بود. بنابراین حتی اگر به صورت یک جانبه هم باشد، باید اقدام قاطعی انجام شود. به هر قیمتی که باشد. چرا که سکوت و انفعال ایران باعث صدمه های جدی اقتصادی و منطقه ای برای ما خواهد شد. جمهوری باکو به خاطر پیروزی اخیر و پشت گرمی به ترکیه و اسراییل و با اطلاع از بی توجهی روسیه، اعتنایی به هشدار های ایران نمیکند. تنها زمانی از تغییر مرزها دست خواهند برداشت که اقدام عملی ایران را ببینند.
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    92 41
    خطراتش رو همه ی ما میدونیم . اما نمیدونیم چرا مقامات ایرانی کاملاً بی تفاوت هستن. در این شرایط سفر وزیر خارجه ی ترکیه به ایران بسیار بودار و مشکوک بود. امیدوارم خیانتی در کار نباشه .
    • NO ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      64 38
      بسته بشه هم فرقی نمی کنی چون بالاتر مسیر به اروپا توسط گرجستان که طرف آذربایجان رو گرفته بسته هست و عملا هزینه دادن بابت مسیر بن بست دیوانگی هست
    • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
      36 30
      مسیر گرجستان بسته نیست و همین الان روزانه صدها کامیون ایرانی از اون مسیر رفت و آمد دارن.
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    بنویسید کریدور زنگه زور بخوانید تصرف جنوب ارمنستان
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    85 45
    بزرگترین خطری که ایران رو تهدید میکنه بی خیال بودن مقامات خودمونه . چنین فاجعه ای در حال رخ دادنه اونوقت جیک از کسی در نمیاد.
  • reza TR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    80 81
    هر اتفاقی بیفته فقط نباید اجازه بدیم مرز ایران و ارمنستان از بین بره ایران میتونه یک توافق نظامی با ارمنستان ببنده و نیروهای ایرانی در خاک ارمنستان مستقر بشن و پایگاه نظامی ایجاد کنن البته به اسم صلح و علاوه بر اینکه عمق نفوذ ایران در ارمنستان افزایش پیدا میکنه مرز ایران و ارمنستان هم حفاظت میشه تو این چند سال ما سودی از آذربایجان نبردیم که الان بخوایم دل دل کنیم که آیا از ارمنستان حمایت بکنیم یا نکنیم در عین دوستی با آذربایجان و ترکیه باید اقتدار کشور هم حفظ بشه ، هر چی به موش مردگی بزنیم بدتره و اونا شیرتر میشن ، اگر ایران طرف ارمنستان در بیاد ترکیه هم به اندازه الان با این شدت از آذربایجان حمایت نمیکنه چون میدونه قدرت نظامی ایران در کنار ارمنستان میتونه براشون مشکل ساز بشه
  • reza TR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    72 59
    کل عرب های خلیج فارس با حمایت امریکا و اسرائیل تو یمن شکست خوردن نه اینکه اونها قدرتی نداشته باشن اما این کشورها به دنبال منفعت زیاد در کنار هزینه کم هستن و وقتی هزینه هاشون زیاد میشه عقب میکشن ، اگر ایران از ارمنستان حمایت کنه و اقتدار خودشو نشون بده مطمئن باشید که آتش آذربایجان و ترکیه هم فروکش میکنه
    • IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      98 60
      سلام دوست عزیز. من خیلی افراد رو میشناسم توی آذربایجان فامیل دارن که سالها قبل وقتی از ایران جدا شد اونها هم اونور مرز موندن. حال مسئله اینجاست اگه شما فک میکنید ما آذری و برادر خونی آریایی ها هستیم پس چرا ما را به چند تا ارمنی فروختید؟ ممنون میشم خبر آنلاین تایید کند خیلی مشتاقم جوابمو پیدا کنم.
    • IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      98 83
      دوست گرامی 15:46 ، کسی صحبت از فروختن و نفروختن نکرده. موضوع منافع ملی ماست نه منافع قومیتی. خود من اصالتاً عرب خوزستانی هستم. عموهای من در جنگ ایران و عراق شرکت کردند و یکی از عموهای من هم به شهادت رسید. اونها کاری با عرب بودن عراق نداشتند، از مملکت خودمون دفاع کردند. وقتی صحبت از منافع ملی میشه باید بحث های قومیتی رو فراموش کرد. الان مقامات باکو و آنکارا با کمک اسرائیل تصمیم دارند مرز ایران و ارمنستان رو اشغال کنن. حدود 70 درصد صادرات و وارادات ترانزیتی ما به اروپا از همین مرز انجام میشه. حالا به نظر شما باید به خاطر اینکه بعضی از هموطنان در باکو فامیل دارند اجازه بدیم راه ما به اروپا بسته بشه؟ آیا اگر ترکیه به جای ما بود حاضر بود یک وجب از مرز خودش رو به باکو ببخشه که ما این کار رو کنیم؟ به ماجرا درست نگاه کنید لطفاً .
    • reza TR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      63 59
      دوست عزیز حرفهای شما نژاد پرستانه ست ، (چندتا ارمنی)؟!! آندرانیک تیموریان بازیکن تیم ملی فوتبال ایران هم ارمنی هستش و هم وطن ماست همین الانشم که آذربایجان قره باغ رو پس گرفته ایران حمایت کرده و همیشه از واژه آزاد کردن قره باغ از دست ارمنی ها استفاده کرده که به حقم هست چون به زور تصرف کرده بودن ولی الان صحبت از دست دادن مرز ایران با ارمنستان هستش فک میکنید چرا ترکیه اصرار به اینکار داره؟ به خاطر اینکه وابستگیش به ایران از بین بره و مستقیما به خزر وصل بشه الان منافع ترکیه مهم تره یا ایران؟
    • IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      71 29
      دوست گرامی 17:08 اول اینکه در جنگ هشت تحمیلی هشت ساله این جنگ توسط صدام حسین که یک دیکتاتور بود باعث شد شما با برادر خونیتان یعنی عراق جنگ کنید وگرنه خود عرب های عراق هم اینو نمیخواستن. دوم اینکه آذربایجان آیا تا الان به خاک کشورمان تجاوز کرده که شما حرف از منافع ملی میزنید؟!
    • به ۱۵:۴۶ IR ۰۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
      59 76
      چی شد تا حالا که شما تورک بودین نه آذری!!! در ضمن تاریخ بخون لطفا،ارمنستانی ها خودشون آریایی هستن جناب پانترک! در واقع ایرانی تبار هستن و فنوتیپ و ژنوتیپ ایرانوئید دارن اینجا هم ما ترک نداریم بلکه ترک زبان داریم در ضمن پاره های تن خود که قجر عیاش بی اصل و نسب داد روسیه یعنی ۱۷ شهر با مردمان ایرانی تبارش چه ارمنی چه آذری چه گرجی هرگز و هرگز با اردوغان و هرچی خود ترک پندار متوهم عثمانی خواه هست یعنی پانترک گرگ پرست،یکی نمیدونیم پس خودتو به ما آریایی ها نچسبون خیلی دلت میخواد ترکتازی کنی برو شرق چین که ترک واقعی منگولویید اونجاست.خوش اومدی الهام و رجب و هرچی پانترک با خودتون ببرید.
    • IR ۰۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
      53 49
      میبخشی جناب پان ترکی که جواب مشتاقانه میخواستی یادت بیاد حیدر جان و الهام جانت چه نمکنشناسی ها کردن! شما به همون رجب جان بچسب برا یه عمر جهنمت کافیه،تازه ارامنه خودشون آریایی هستن،شما فکر میکنی ترک هستی به خودت مربوطه ،آذری و ارمنی هر دو آریایی هستن و بخشی از حوزه تمدن ایران زمین ،ما ربطی به اوهام پان ترکیسم نداریم، میخواستی فکر نکنی ترک هستی،تا خودتو بیگانه حس نکنی وگرنه به گواه تاریخ و علم ژنتیک مردمان بومی قفقاز و آناتولی همه آریایی هستن ،شما هم برو دنبال پان ترکی بازی و خود برتر بینی با یک هویت ساختگی و جعلی.دیگه هم ننه من غریبم بازی درنیار که ما رو فروختید که دم خروست میزنه بیرون،پان ترک متوهم رجب پرست و الهام پسند...
    • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
      71 14
      به 1:45 چطور شد وقتی جنگ هشت ساله بودیم بیش از نصف شهدای کشور تورک بود اون موقع نمیگفتید برید چین و مغولستان ولی الان اون دریای خزر رو هم کردید مازندران... شما هم میتونید بفرمایید به افغانستان راه بازه و جاده دراز.
    • IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
      42 47
      دوست گرامی 21:26 مطمئن باشید که الهام علی اف با صدام حسین تفاوت زیادی ندارن. هر دو دیکتاتور هستن. اما صدام قدرت نظامی زیادی داشت و حمله کرد اما الهام توانایی حمله رو نداره. دوم اینکه الان مقامات باکو (با همفکراش یعنی ترکیه و اسرائیل) در صدد تصرف مرز ایران و مسدود سازی مسیر ایران به اروپا هستن. حدود 70 درصد صادرات و وارادات ترانزیتی ما به اروپا از طریق همین مرز انجام میشه. این اگر منافع ملی نیست پس چیه؟
    • ایران IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
      35 55
      به بی نامی که به 1:45 جواب داده در خصوص تعداد شهدا که فرمودین نصف بیشتر ترک بودن منبع آمارتون کجاست ؟ منابع لطفا ارائه کنید! چون طبق آمار رسمی اعلام شده استانهای ترک نشین در 5 استان اول با بیشترین شهید حضور ندارن ، و نصف بیشتر شهدا به ترتیب به استانهای زیر تعلق دارن: 1-اصفهان 2-تهران 3-خراسان رضوی 4-خوزستان 5-فارس 6-مازندران که این 6 استان بیش از نیمی از شهدای جنگ تحمیلی رو دارن
    • فلات ایران IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
      43 60
      خطابم پان ترکهایی که زیر این مطلب پاسخ گذاشتن : البته که ترکهای دلاور و شجاع و میهن دوست در جنگ تحمیلی مثل همه ی هموطنهای دیگه شون از جوونشون مایه گذاشتن و این قابل چشم پوشی نیست و دمشون هم گرم اما پان ترکهایی هم بودن مثل پرفسور (!!) زهتابی که تو رادیو بغداد و بخش فارسی وزات خارجه ی عراق به گواه اسناد بین المللی افشا شده به صدام حسین مشاوره می دادن و اعلامیه های فارسی که روی سر رزمنده ها تو جبهه ها پخش می شد حاصل زحمات و خدمات صادقانه شون بود !!
  • reza TR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    72 57
    الان که ترکیه از آذربایجان حمایت میکنه به خاطر منافع خودشونه اونها به دریای خزر وصل میشن ، درسته ما هم مردم ترک در کشورمون داریم و از لحاظ فرهنگی و دینی به آذربایجان نزدیک تر هستیم اما وقتی مرز کشور با ارمنستان از بین بره یعنی منافع کشور در خطر قرار گرفته و نباید کوتاه بیایم چون اگر اینطور بشه پسفردا به خودشون جرئت میدن که قسمتی از ایران رو به کشور خودشون ضمیمه کنن !
  • بی نام IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    84 54
    راه حل مثل درخواست بشار اسد از ایران است. حضور مستشاران نظامی ایران در خاک ارمنستان به درخواست دولت قانونی ارمنستان به شعاع 50 کیلومتر. بسیار سریع و تمیز.
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    62 45
    پس دولت مردان ما منتظر چی هستند؟ سکوت تا کی؟ اینقدر خودمون رو در هر جای منطقه درگیر کردیم که از منافع و تمامیت ارضی خودمون غافل شدیم روسیه و ترکیه در این توطئه با هم شریکند ، تا مسی انرژی به اروپا رو به انحصار در آورند
  • reza TR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    46 59
    یک باریکه ترکیه رو به نخجوان آذربایجان وصل میکنه و تنها راه زمینی ترکیه همون باریکه هستش اگر ایران اون باریکه رو بگیره با ارمنستان هم مرز میشه اما بجاش ترکیه مرزشو با نخجوان از دست میده اگر ترکیه خیلی دلش میخواد که آذربایجان به نخجوان وصل بشه اوکی ، مرز ما رو ببندن ، ولی اون باریکه رو بدن به ایران تا با ارمنستان هم مرز باشه تازه اون باریکه یک سوم مرز فعلی ایران و ارمنستان هم نیست ، هر وقت ترکیه اینو قبول کرد ایران هم میتونه قبول کنه که آذربایجان به نخجوان وصل بشه
    • IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      37 60
      پیشنهاد خوبی بود
  • IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    36 40
    آیا سکوت مسئولان ما بوی خیانت به منافع ملی می‌دهد؟ رسانه‌ها نباید ساکت باشند. از خبرآنلاین خواهش می‌کنیم با کارشناسان صحبت کند و وقایع را تشریح کند. چه خبر است؟
  • زذپdhk IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    45 55
    الهام زیاده خواه تر از ایناس...از قیافه و رفتار و صحبت ها ی یارو پیداست.. چطور متوجه نمیشید؟!
  • الم IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    56 9
    مسایل داخلی خودشان هست هر جوری به نفعشان باشه عمل میکنند و ربطی هم به دخالت کشورهای دیگر نیست
  • آرمن IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    61 22
    خوب دوستان عزیز من به عنوان یک ارمنی یک سری مسائلی را شفاف سازی می کنم لطفا توجه کنید.اولا بدونید در حال حاضر در بین ارامنه در داخل و خارج ارمنستان دو دستگی ایجاد شده عده ای طرفدار نخست وزیر پاشینیان غربگرا و عده ای مخالف ایشان هستند که ارامنه ایران جز گروه دوم هستند دوم اینکه اتفاقاتی که در جنوب ارمنستان می افتد مردم و دولت ارمنستان هیچ قدرتی جهت بر هم زدن معادلات از پیش تعیین شده ندارند چرا؟؟ چون ابرقدرت های خارج از این منطقه طرحشون را می خواهند اجرا کنند پس این درگیری ها هیچ ارتباط قومیتی و مذهبی ندارد.حالا طرحشون چیه؟ رسیدن ناتو از طریق دالان از خاک ارمنستان به دریای خزر هستش مجری این طرح ترکیه هست و به رژیم باکو وعده داده شده که به ناتو خواهد پیوست پس روسیه چه نفعی اینجا داره رقیب انرژی روسیه در منطقه ایرانه با باز شدن این دالان عملا مانع دسترسی اروپا به انرژی و کالاهای ایرانی می شود از طرفی آمریکا و اروپا در بحث برجام امتیاز بیشتری می گیرند حالا بیایم سر ارمنستان ،خوب جنگ را به آذربایجان+ترکیه+اسرائیل+پاکستان+داعش+حمایت اروپا+چراغ سبز روسیه باخته خوب راه حل ؟؟؟؟؟
    • گیلان بزرگ IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
      12 41
      راه‌حل : ارمنستان + یونان + همفکران اروپایی و آمریکایی(دمکرات ) شما و + صد البته ، چین که یک قدرت بزرگ جهانی است ... در ایران و ترکیه هم تاریخ نشان داده که هوادار واقعی شما فقط تعدادی از گیلانی ها و دیملی های ترکیه هستند ، که خودشان هم در اقلیت کامل هستند ، بغیر از گیلانی ها ، بقیه فقط در ظاهر با شما خوبند و آن هم فقط بخاطر منافع مالی و سوق الجیشی است ، پاش برسه از ترکها هم بدتر میشوند . بدرود
  • امین IR ۰۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    27 54
    ما تو کشور سیاستمدار نداریم. اگر داشتیم این وضعمون نبود. ایران در جنگ آذربایجان با ارمنستان از آذری ها حمایت کرد نتیجش چی شد. نتیجش شد راه دادن اسرائیل به آذربایجان. بستن راه به روی کامیونهای ترانزیتی ما. وخط ونشون کشیدن آهان علی. الان وقت حمایت از ارمنستان هست. در غیر این صورت ما بد میبازیم دیگه همه میدونن چرا. خدا بدادمون برسه با این اقتدار ملی که گوشمون رو کر کرده پس کو🤷🤷
  • احمد US ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    11 28
    اگه ایران بتونه با ارمنستان توافق کنه و زمینهای مورد مناقشه رو ازش اجاره کنه.تاسیسات مستقر کنه و.... اونوقت ببین اذربایجان و ترکیه جرات حمله دارن یا نه. روی این پیشنهاد فکر کنن مسئولان
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    44 19
    28 سال قره باغ تحت اشغال ارمنستان بود و مردمش زیر گلوله و توپ و خمپاره ، صدای کسی در نمیامدحالا همه شده اند طرفدار ارمنستان
  • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    21 29
    رژیم جعلی باکو . سربازان اسقاطیل
  • ارش IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    4 23
    موندم مسایلی که دم از امنیت ملی و مرز کشور عزیزمون که با زخم شمشیر حفظ شده چرا بعضی ها میان مثل نظر اول لایک قرمز میزنن مگه بد گفته.... فقط ایران است و بس
  • IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    32 3
    طبق نقشه؛ ایران که از طریق ترکیه و آذربایجان به اروپا راه دارد، حالا ارمنستان ما را نمیخواد نخواد، آذربایجان را حفظ کنیم، خلیج فارس و دریای خزر هم که جای خود