وزارت علوم همچنان در کش و قوس برای تلطیف بازنشستگی پیش از موعد استادان است. موضوعی که یکی از چالش های آموزش عالی در دولت نهم و دهم بوده است.

با وجود اینکه رضا عامری، مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی آموزش عالی پیش از این گفته بود: "وزارت علوم پیشنهاداتی داشته که بتوانیم از اعضای هیئت علمی که دارای رتبه‌های دانشیاری به بالا هستند مدت زمان بیشتری در دانشگاه‌ها استفاده کنیم یعنی ماندگاری اعضای هیئت علمی دانشیار به بالا در دانشگاه افزایش پیدا کند. وزارت علوم پیشنهاد داده اعضای هیئت علمی که در شرف بازنشستگی هستند ولی طی 3 تا 5 سال پایانی خدمتشان از نظر علمی، پژوهشی و آموزشی خدمات قابل قبولی داشته اند بتوانند با نظر هیئت امنای دانشگاه در سیستم ماندگار شوند."

اما اکنون معاون وزیر علوم در حالیکه به انتقادات رایج در زمینه بازنشستگی اعضای هیئت علمی که تحت عنوان "بازنشستگی زودهنگام" مطرح می شوند واکنش نشان داد و گفت: "راه برای دانشگاهها باز است تا بتوانند از خدمات اعضای هیئت علمی شاخص بدون اینکه آنها بازنشسته شوند، استفاده کنند."

به گفته مهدی ایرانمنش اگر یک عضو هیئت علمی پس از 30 سال سابقه در مرتبه مربی و استادیاری بماند و به مرتبه بالاتری ارتقا پیدا نکند دیگر بیش از 30 سال نمی تواند خدمت کند.

رئیس مرکز هیئت امنای وزارت علوم که امروز در نشست خبری حرف می زد، همچنین گفت: "مصوبه هیئت امنا تبصره ای دارد که یک مربی یا استادیار با هر چند سال خدمت اگر به سن 65 سالگی برسد نیز بازنشسته می شود. یک عضو هیئت علمی در مرتبه دانشیاری یا استادی نیز تا سن 65 سالگی می تواند خدمت کند حال ممکن است تعدا سالهای خدمت وی تا سن 65 سالگی حتی به 35 یا 40 سال هم برسد. همچنین سقف سن بازنشستگی برای یک استاد نمونه نیز تا سن 70 سال است."

به گفته ایرانمنش، اگر دانشگاهی بخواهد یک مربی یا استادیار را بیش از 30 سال هم نگه دارد باید موضوع را در هیئت امنا مطرح و از هیئت امنا مصوبه بگیرد: "به این ترتیب دانشگاه باید در هیئت امنا مطرح کند که این مربی یا استادیار هر چند در طول 30 سال نتوانسته به مرتبه بالاتری دست پیدا کند اما برایمان شاخص است و از هیئت امنا بخواهد که دوره این هیئت علمی مربی یا استادیار را تمدید کند بنابراین راه برای دانشگاهها جهت استفاده از خدمات اعضای هیئت علمی باز است.

او از تلاش وزارت علوم برای بکارگیری استادان بازنشسته دانشگاههای دولتی در دانشگاه پیام نور خبر داد و گفت: "برای اینکه بتوان از اعضای هیئت علمی با مرتبه استادی که از دانشگاههای دولتی بازنشسته شده اند در دانشگاه پیام نور استفاده شود باید مصوبه هیئت دولت را بگیریم."

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 156615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =