پنجمین جشن منتقدان سینمای ایران روز 23 خرداد در ایوان شمس برگزار خواهد شد و امسال تعداد جوایز به 12 تندیس افزایش پیدا کرده است.

به گزارش خبرآنلاین، نشست خبری پنجمین جشن منتقدان سینمای ایران صبح سه‌شنبه 17 خرداد با حضور علی علایی رئیس انجمن منتفدان و نویسندگان سینمایی، کیوان کثیریان دبیر جشن و وحید اسلامی سخنگوی انجمن و جمعی از اهالی رسانه در تالار سیف‌الله داد خانه سینما برگزار شد.

سخنان اسلامی درباره برگزارش جشن و جایگاه جایزه انجمن منتقدان آغازگر نشست بود و در ادامه علایی اظهار داشت: «جایزه انجمن منقدان یک برند، یک نام و نشان است. برخلاف یکی دو سال گذشته که به دلیل مشکلات عدیده جشن انجمن دیرتر از فرصت مناسبی که در نظر داشتیم برگزار می‌شد و فیلم‌ها نمی‌توانستند در جریان اکران از جوایز انجمن یاد کنند، امسال جشن را زودتر برگزار می‌کنیم.»

او ادامه داد: «پنجمین جشن انجمن از جشنواره مطبوعات به صورت مجزا برگزار می‌شود و در جریان برگزاری پنجمین جشن شاهد اعطای جوایز به برگزیده‌های بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر از نگاه داوران انجمن منتقدان خواهیم بود.»

رئیس انجمن منتقدان با اشاره به بهره‌ای که از عنوان جایزه انجمن منتقدان در تبلیغات فیلم‌ها برده می‌شود، گفت: «چند ماه قبل دیدم هدایت فیلم فیلمی را با نام «سرسپرده» به کارگردان بهمن گودرزی وارد شبکه نمایش خانگی کرده و در تبلیغات آن عنوان تحسین شده منتقدان را به کار گرفته است. نمی‌دانم این فیلم کجا و براساس چه سرخط و نوشته‌هایی تحسین شده منتقدان تلقی شده بود. با وجود اینکه چنین برخوردی موجب ناراحتی ما شد، اما خود این روند نشان می‌دهد برخلاف برخی مخالفت‌ها با منتقدان فیلم‌ها به این برند و نام و نشان و حمایت‌ها منتقدان نیاز دارند.»

کثیریان سخنان خود را با اعلام زمان برگزاری مراسم پنجمین جشن منتقدان آغاز کرد و گفت:‌ «امسال پنجمین جشن منتقدان با محوریت جوایز جشنواره فیلم فجر روز 23 خرداد ساعت 18 در در ایوان شمس برگزار خواهد شد. تفاوت میان جشن پنجم و چهارم در این است که جشنواره مطبوعات از جشن جدا شده و همانطور که از ابتدا در نظر داشتیم جشنواره مطبوعات با شخصیت مستقل خود به صورت مجزا برگزار خواهد شد.»

او زمان برگزاری جشنواره مطبوعات سینمایی را نیمه دوم امسال عنوان کرد و اظهار داشت: «تاکنون حدود 300 اثر از 64 نفر به دفتر انجمن رسیده که این آمار به لحاظ کمی و کیفی و از منظر حضور چهره‌های شاخص نسبت به دو دوره قبل رشد داشته است.»

این منتقد فیلم با اشاره به تعداد جوایز داوری‌های انجمن در بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر گفت:‌ «پیش از این 9 جایزه در این بخش اهدا می‌شد که امسال تعداد آن به 12 رسیده و سه جایزه فیلمبرداری، تدوین و موسیقی نیز به جوایز اضافه شده است.»

چهار جایزه بازیگری، دو جایزه نویسندگی و کارگردانی، یک جایزه خلاقیت و استعداد درخشان ویژه سینماگران جوان و فیلم اولی، یک جایزه استفاده ‌خلاقانه از دستاوردهای فنی و سه جایزه فیلمبرداری، تدوین و موسیقی مجموع 12 جایزه این دوره را تشکیل می‌دهند.

کثیریان از آنتونیا شرکا، اسماعیل میهن‌دوست، سعید قطبی‌زاده، شاپور عظیمی، ذبیح‌الله رحمانی، چیستا یثربی و خودش به عنوان داوران این دوره یاد کرد و گفت: «امسال بنا به دلایل گوناگونی که یکی از آن مسئله مالی است جوایز اهدایی ما به هنرمندان ارزش مادی نخواهد داشت. تصور ما بر این است که اهالی سینما نیازی به جایزه نقدی انجمن ندارند و اهمیت جایزه را با حفظ استقلال در آرا و دوری از مصلحت‌اندیشی‌ها نشان دهیم.»

او در مورد انتخاب داوران گفت: «در طول چهار سالی داوران انجمن فیلم‌های جشنواره را ارزیابی کرده‌اند، 75 داور مسئولیت برعهده گرفته‌اند. این داوران خود گواهی دهنده استقلال در رای‌گیری‌ها و آرای انجمن هستند.»

کثیریان درباره بزرگداشت‌های این دوره از جشن گفت: «امسال دو بزرگداشت خواهیم داشت که تاکنون مراسم مربوط به بزرگداشت خسرو دهقان قطعی شده است. در دوره‌های گذشته جشن از جمشید ارجمند، زاون قوکاسیان، ابوالحسن علوی طباطبایی و محسن سیف تجلیل کرده بودیم.»

او ادامه داد: «سال گذشته به دلیل نبود بودجه برگزاری جشن بدون امکانات کافی را آموختیم و امسال شرکت نوین عرفا که حامی مالی خانه سینماست از جشن ما نیز حمایت خواهد کرد.»

دبیر پنجمین جشن منتقدان سینمایی در پاسخ به پرسشی درباره داوری آثار جشنواره فجر از سوی همه اعضای انجمن و تغییر شکل داوری‌ها از هیئت داوری به آکادمی گفت: «خانه سینما در جشن سینمای ایران تلاش کرده به شکل داوری آکادمیک نزدیک شود و می‌بینیم هنوز نتوانسته شکل کامل آن داوری را به خود بگیرد. الان که همه اعضای داوری مشخص است و همه در دسترس هستند و می‌توان با آنان تماس گرفت و پرسید باز هم در مورد نتیجه داوری‌ها و استقلال آرا سئوال‌هایی در ذهن‌ها وجود دارد. اگر ما سراغ آن شکل از داوری رفته بودیم اولا این مطرح می‌شد که آیا نتیجه آرا واقعا رای همه 300 عضو بوده، دوما برخی انتقاد می‌کردند آیا همه این کسانی که رای داده‌اند در جایگاه داوری قرار داشتند. به هر حال در شکل کنونی داوری همه اعضای هیئت داوری به شکلی دموکرات در جلسه شرکت می‌کنند و پای صورتجلسه را امضا می‌کنند.»

او ادامه داد: «ما قبل از آغاز به کار جشنواره داوران را انتخاب می‌کنیم و این نشانگر آن است که پیش‌فرضی در مورد ارزیابی آنان از فیلم‌های جشنواره نداریم و همین است که فیلمسازان را راغب به حضور در جشن منتقدان می‌کند و اهمیت جایزه را برای آنان بالا می‌برد.»

علایی نیز در این مورد گفت: «آن‌قدر انتقادها در مورد داوری انجمن متناقض است که همین انتقادها اصل قضیه که گاه به سفارشی بودن داوری‌ها اشاره دارد رد می‌کند. گاه می‌گویند لیستی از سوی خانه سینما بوده و نوشته دیگری داوری‌ها را سفارشی از سوی معاونت سینمایی ارزیابی می‌کند و همین تناقض در نوشته‌ها بیانگر نادرست بودن اصل مطلب است. این اطمینان وجود دارد که نتیجه داوری هیئت داوران انجمن شان جامعه منتقدان را رعایت می‌کند.»

کثیریان در پاسخ به سئوال دیگری که به جایگاه جایزه منتقدان اشاره داشت، گفت: «تضارب آرا خاصیت صنفی همانند انجمن منتقدان است. اینکه عنوان فیلمی اکنون در میان نامزدها نیست ارتباطی به رویکرد هیئت مدیره انجمن ندارد و این نظر داوران است. به عنوان مثال ما در جریان جشنواره فیلم فجر برای حمایت از یک فیلمساز و یک فیلم و نمایش جایگاه درست منتقدان در مقابل اظهارات نادرست یک منتقد که توهین به فیلمساز بود بیانیه صادر کردیم. اینکه امروز آن فیلم در نامزدها نیست بیانگر تناقض نیست بلکه نشان می‌دهد داوران براساس دیدگاه خود آرا را صادر کرده‌اند.»

ذبیح‌الله رحمانی یکی از داوران حاضر در جلسه در پایان نشست در سخنان کوتاهی در مورد داوری‌های پنجمین جشن منتقدان گفت: «تفاوت اساسی میان داوری‌های منتقدان و سایر داوری‌ها در این است که منتقدان در کنار مخاطبان فیلم‌ها را می‌بینند و وارد جزئیات می‌شوند و آثار را طبق آنچه در ذهن خود از کیفیت مطلوب تعریف کرده‌اند مورد ارزیابی قرار می‌دهند. براساس همین تفاوت دیدگاه است که ما ساره بیات را برای نقش اول زن نامزد دریافت جایزه کردیم و در جشنواره فجر از او به عنوان بازیگر نقش مکمل تقدیر کردند. ما منتقدان آموزش دیده‌ایم که چطور باید فیلم ببینیم و این نگاه کارشناسی در جریان داوری‌ها وجود داشت.»

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 155785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =