پرسش مهم در مورد تیم ملی؛ دانش اسکوچیچ یا کیفیت فنی «خوبان ایران»؟

مهر نوشت: بعد از پیروزی تیم ملی فوتبال ایران برابر عراق این پرسش مطرح شده که نمایش‌های اخیر تیم ملی محصول دانش سرمربی است یا کیفیت فنی بازیکنانی که در تیم‌های خارجی بازیکنان می‌کنند؟

فاجعه مارک ویلموتس در تیم ملی ایران فضا را برای هر مربی فراهم کرد که با کمترین دانش و علم مربیگری بتواند نتایجی بهتر از دوره سرمربی بلژیکی بگیرد که تیم ایران را تا آستانه حذف از مرحله اول مقدماتی جام جهانی برده بود.

دراگان اسکوچیچ مردی بود که با حرف و حدیث زیاد و اتهام اینکه دلال‌ها او را انتخاب کرده‌اند به عنوان سرمربی تیم ملی کارش را شروع کرد و از همان ابتدا هم کارشناسان زیادی علیه او موضع گرفتند و معتقد بودند او دانش و شایستگی نشستن روی نیمکت تیم ملی ایران را ندارد.

با این حال او کارش را با تیم ملی آغاز کرد که در حالی که اردوهای آماده سازی به سبک کارلوس کی‌روش نداشت و مدت زیادی هم بازیکنان را در اختیار نداشت، چهار بازی حساس در بحرین را با پیروزی پشت سر گذاشت و با صعود به مرحله بعد امیدواری‌ها برای موفقیت این تیم را زیاد کرد.

زمانی که او به کرونا مبتلا شد و دیدار برابر سوریه را از خانه تماشا کرد، تیم ملی با نمایشی ضعیف و پرحرف و حدیث توانست در ورزشگاه آزادی حریف خود را با یک گل شکست دهد و آماده دیدار با عراق شود.

برای این بازی فرصت زیادی باقی نبود و تیم ملی راهی قطر شد تا خود را برای بازی را عراق آماده کند. اسکوچیچ هم دوران قرنطینه را تمام کرده بود با فاصله کوتاهی به بازیکنان ملحق شد اما این بار هم فرصت زیادی نداشت تا بتواند تفکرات تاکتیکی‌اش را در زمین اجرا و ملکه ذهن بازیکنان کند.

با وجود اینکه کادر فنی فرصت آماده کردن تیم ملی را نداشت و این تیم تمرینات خوبی را هم انجام نداد، اما بازهم به یک پیروزی ارزشمند و این بار با اختلاف گل خوب دست پیدا کرد. بردن عراق با سه گل در شرایطی که حریف حرفی برای گفتن نداشت ابهامات و البته سوالاتی را در مورد عملکرد تیم ملی ایجاد کرد.

این سوالات در شرایطی پررنگ‌تر نزد اهالی فوتبال و کارشناسان مطرح شد که تیم ملی عراق حتی در زمان حضور کارلوس کی روش هم یک حریف قدرتمند و دردسرساز برای تیم ملی ایران به شمار می‌رفت اما در دیدار سه شنبه شب بجز یک گل آفساید دیگر فشاری روی دروازه ایران نیاورد و حرفی برای گفتن نداشت.

پرسش مهم در مورد تیم ملی؛ دانش اسکوچیچ یا کیفیت فنی «خوبان ایران»؟

این ضعیف بودن عراق البته دلیل بر قوی بودن ایران نبود چرا که ملی پوشان ایران از نظر تاکتیکی در شرایط مطلوبی قرار نداشتند و تنها بر اساس توانایی بازیکنان توپ را به گردش درآوردند و روی همین توانایی سه گل به حریف زدند.

بعد از پیروزی برابر عراق تحلیل‌های متفاوتی در مورد تیم ملی مطرح شده است. برخی اعتقاد دارند این پیروزی‌ها محصول حضور بازیکنان در تیم‌های مختلف خارجی و حرفه‌ای بودن آنهاست و کادر فنی تاثیری در بردهای این تیم ندارد.

برخی نیز عنوان می‌کنند که اسکوچیچ توانسته شرایط تیم ملی را نسبت به گذشته تغییر دهد و سهم مهمی در موفقیت‌های تیم ملی را به خود اختصاص داده است. این ادعا از آنجا می‌تواند رد شود که اسکوچیچ زمان زیادی را در کنار بازیکنان حضور نداشته و اردوهای طولانی هم برای تیم ملی نداشته که بتواند تفکراتش را پیاده کند.

شاید به همین خاطر است که عنوان می‌شود این بردها به واسطه کیفیت فنی بازیکنانی است که همه از «خوب های» فوتبال ایران در سال‌های اخیر هستند و حالا به پختگی بالایی رسیده‌اند.

بازیکنانی مثل مهدی طارمی، علیرضا جهانبخش و سردار آزمون که در پیروزی برابر عراق تاثیر زیاد و مستقیمی داشتند در اوج پختگی و دوران حرفه‌ای فوتبال خود هستند و حرکاتی که انجام می‌دهند ناشی از حضورشان در سطح اول فوتبال دنیاست و کادر فنی تاثیری روی آنها نداشته است.

باید دیدار تیم ملی ایران که در دو دیدار برابر سوریه و عراق محک جدی نخورده و بازیکنانش از سوی حریف تحت فشار قرار نگرفتند، در دیدارهای آینده و خصوصاً دیدار برابر کره جنوبی هم با همین کیفیت بازی خواهند کرد یا شرایط متفاوت خواهد شد.

256 251

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1552913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 29
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی -پرسپولیسی قدیمی IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    74 4
    برخی دوست دارندموفقیتهای تیم رابحساب بازیکنان گذاشته وتوان فنی مربی رانادیده انگارند.مربی اگربازیکن باکیفیت نداشته باشدنمیتواندافکاروطرحهای خودراپیاده کند.اگرغیرازاین بودمربیان بزرگ بابازیکنان ضعیف ومتوسط قهرمان جهان می شدند.بازیکن خوب ومربی توانمندوخوشفکرلازم وملزوم ومکمل هستند.
  • علی اصغر IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    78 20
    کیروشی پورها تمامی شدنی نیستند...
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    80 6
    مگر میشه کار تیم مربیگری رو نادیده گرفت
    • حسین IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
      1 1
      دلال هایی که در اطراف فدراسیون هستند بالاخره باعث میشن مربیان خوب و بی ادعایی همچون اسکوچیچ از کار برکنار شوند و با آوردن مربیان ناکارآمد خارجی به نون نوایی برسند.
  • مهدی IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    76 9
    اسکویچ عالی کار کرده انتقاد شما وارد نیست.
  • مجید IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    72 4
    پس مربی چه کاره است قطعا انتخاب نفرات و تاکتیک مربی تاثیر گذار بوده همون موقع که اسکوچیج انتخاب شد هیچ کدوم از مربی های ایرانی حاضر نشدند مربیگری تیم ملی رو قبول کنن با اینکه همه این نفرات ملی پوش هم وجود داشتن ولی میترسیدن از عاقبت کار
  • IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    86 1
    پس ویلموتس هم مقصر نبود.چون همین بازیکنان بودن
  • همشهری IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    54 0
    تیم ملی بدون بازی تدارکاتی و یا اردو های بلند مدت به این بازیها اعزام شده.... چه توقعی از کادر فنی دارید؟ ...بدلیل مشکلات ایران معمولابازیهای ابتدایی جایگزین بازی تدارکاتی میشود و به همین علت تیم در هر بازی بهتر از قبل است.
  • ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    90 40
    با تشویق کی روش همینایی که الان اروپا رفتن و بازی میکنن بیشترین تاثیر رو دارن چون دارن اروم اروم حرفه ای میشن اون موقع کی روش میگفت برن اروپا که بازیشون به تکامل برسه همه میگفتن دلاله اون میگفت اینا وقتی تو اروپا بازی کنن بیشترین درصد بازی حرفه ای رو یاد میگرن دلاله همه نفی میکردن برانکو میگفت که بازیکنان داخل لیگ خیلی قوی ترن همه تایید میکردن تا غلبه تعصب طرفداری به منطق وجود داره حق بینی و واقع بینی وجود نداره مثلا حتی جملات خنده دار برانکو که می گفت مربیان ایرونی میتونن توی لیگ انگلستان مربی گری کنن و قویا هم به دلیل تملق تمجید میشد یعنی این احترام گذاشته کسی نبود به خودش بگه همون طوری که تو تونستی اونا هم میتونن کی روش نگاه بلند مدت دسیپلین و. برنامه داشت که مربیانی که به ایران اومدن به جز ایویچ همه فاقد این تفکر بودن به هر حال تفکر مربیان حرفه ای بازدهی بلند مدت داره که تفکر کی روش طی 8 سال ثبات نتیجه اش رو داد مجموعا مربیان حرفه ای فوتبال تاثیر زیادی روی تکامل بازیکنان دارن حتی استعدادشون رو به جا به کار میگیرن باید دید آینده فوتبال ما به چه سمتی میره
    • محسن FR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
      2 0
      دوست عزیز بازیکن باید در بازی‌های بین المللی شناخته بشه تا به فوتبال اروپا برسه. کی‌روش در بازی‌های بین المللی نود دقیقه دفاع می‌کرد نبوغ رو از بازیکنان گرفته بود و در بحث مارکتینگ فوتبال ایران هشت سال در جا میزد. بازیکنان ما اگه اروپا رفتن بخاطر امثال برانکو بود که توانایی ها رو شناخت و پرورش داد. قدوس آزمون جهانبخش بیرانوند طارمی عابدزاده و... رو به حساب کی‌روش نذار.
    • محسن AU ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
      0 0
      علی دایی رو کی روش معرفی کرد به خارج؟ چه حرفیه میزنی برادر. هر بازیکنی شرایط براش مهیا باشه می‌ره خارج. تازه داخلی ها هم کم از خارجی ها ندارند. مهدی ترابی عیسی آل کثیر سیاوش یزدانی سروش .....
  • IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    62 3
    بی انصافی است که نقش سرمربی ایران نادیده شود . بازی دیشب یک بازی در حد تیم های برتر جهان بود
  • p ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    31 12
    اسکوچیچ باید این 8 سال روی اینا کار کرده باشه اسکوچیچ و هر مربی که بیاد مثل دوران والیبال بعد از ولاسکو میمونه و میتونه برا فوتبال بهترین نتیجه رو بگیره و درمورد ویلموتس هم که بنده خدا با اون اضافه وزن و بیکاری و سابقه و امار اصلا نباید انتخاب میشدو نتیجه نگرفتنش هم قابل پیش بینی بود که بسیاری از فوتبالی ها و رسانه ها قبولش نداشتن حالا مجموعا اسکوچیچ میتونه سرمربی تیم ملی باشه ولی نباید زحمات کی روش رو نادیده گرفت
    • CA ۰۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
      0 0
      بنده خدا ویلموتس ما رو تلکه کرد!
  • احمد IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    1 0
    بسیار تحلیل مغرضانه ای بود، انصاف داشته باشید، حتی اگر تمرین تاکتیکی به زعم شما نکرده باشند، چیدن بازیکنان نشان از هنر اسکو را داره
  • IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    0 0
    بس کنید این حرفها را گل سوم که حتما شانسی بود... دو تعویض و گلی حاصل کار همین دو!!! واقعا بدنبال چه هستید؟
  • IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    0 0
    اسکوچیچ مربی خوبی است البته در حد لیگ برتر با اینکه عملکرد فوق العاده ای در لیگ برتر نداشته ولی شما به تیم ملی نگاه کنید سانتر از جناحین ، حرکت های ترکیبی مثل مثلث و یا سرعت بالا در پاسهای سریع و تکضرب برای جا ماندن حریف در رساندن خود به مطنقه حضور توپ تمام اینها به ندرت در تیم ما دیده می شود و اکثرا روی خلاقیت و توان فنی بازیکنان موقعیت ها ساخته می شود (چرا بازی با عراق پاس گل ها رو خود مهاجمین دادند)
  • ناشناس IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    0 0
    نگذارید اسکویچ را < محمود فکری > استقلال بکنند. تیمش صدر جدول بود میگفتند مربی گری بلد نیست !
  • شاهین۳۳ IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    1 0
    مگر این بازیکنان در اختیار ویلموتس نبودند؟، چرا راحت بازی کردن تیم را نمیبینید، حتما اتفاقی افتاده که بازیکنان به راحتی بازی میکنند و پیروز میشوند ، پس باید اعتقاد داشت که این مربی مثل مربیانیکه ناشناخته بودند ولی بعدا نتیجه گرفتند است
  • IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    0 0
    بازیکنان خوب هستن کیروش ترسو بود اسکوچیچ ادم عاقل وفهمیده ای هست همین برای تیم ملی کافی بود
  • محمد IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    1 0
    بی انصافی است از نقش سرمربی متین و آرام تیم ملی چشم پوشی کرد,ترکیب دیروز تیم بسیار عاقلانه بود بازی دادن به نورافکن و صادق مجرمی بسیار عالی و تعویض قلی زاده و انصاری فرد که دومی پاس گل داد و اولی گل زد را اگر دیگری انجام میداد تعویض طلایی و شاهکار سر مربی بود ولی تنگ چشمان و دلالان نمیخوان موفقیت تیم ملی را ببینن ,کارنامه اسکوچیچ در ملوان ,فولاد و صنعت نفت هم عالی بوده ,در ۹ بازی نه پیروزی ,دل بعضی ها را به درد آورده
  • حسین IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    0 0
    چقدر بعضی از دوستان بی انصاف هستند!!! مگر ویلموتس این بازیکنان را در اختیار تداشت؟ پس چرا نتوانست مقابل عراق و بحرین به پیروزی برسد؟؟ مگر کارلوس کلاش هشت سال سرمربی تیم ملی نبود ؟ چرا مقابل سوریه و عراق نتونست پیروز بشه!!
  • محمدرضا IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    0 0
    بفرمایید حضرت کیروش با هشت سال کار با همین بازیکنان در مقابل عراق چه نتایجی کسب کرد؟
  • ایرانی DE ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    1 0
    اگرتاثیربازیکن هست همین بازیکنان زمان ویلموتس هم بودن
  • IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    0 0
    نمیشه گفت اینها مکمل و وابسته هم هستن هم بازیکنان خیلی خوبی داریم هم اسکوچیچ مربی خوبیه اگه فقط بازیکنا خوب باشن مربی خوب نباشه میشه مثل دوران ویلموتس
  • رضا IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    0 0
    نظرات یک جانبه و کمی افراطی بود. از نظر تاکتیکی بسیار شناور و پخته عمل شد . بازیکن به تنهایی کافی نیست همان طور که این تیم را ویلمونس هم داشت. این مربی بیش از یک و نیم ساله کنار تیم هست،پروازی نیست. کروات ها کلا با دانش و کاربلد هستن،بله رزومه قوی نداره، جنجال آفرین نیست و کسی حسابش نمی کرد ولی خودی نشون داد و باید ادامه بده
  • محمدرضا IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    0 0
    یعنی مافیای فوتبال 9 تا بازیه منتظره باخت اسکوچیچو ببینه تا بهش از همه جهات حمله کنه!!!
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    0 0
    همینن نفرات زمان کیروش هم بودند
  • امین IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    0 0
    سلام اسکوچیچ در بازی با سوریه نبود بازی دلچسبی هم نبود اسکوچیچ شناخت خوبی از زیر و بم فوتبالیست ایرانی دارد چون از پایینیای لیگ تا بهترینا زیر دستش رد شدند شناخت بهترین تاکتیکشه صحبت کردن با ما ایرانی ها هم فن میخواد که داره استاد میشه اگر از اول به اندازه ی جیبمون خرج میکردیم حالا حداقل رنکینگ ۱۵ جهان بودیم به امید صعود به جام جهانی و بعدش مراحل بالاترش