عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با تبیین گروههای مختلفی جن گیر، فالگیر و رمال اظهار داشت: ضعف ایمان، فاصله گرفتن از توکل و کمرنگ شدن ارزشهای اخلاقی از عمده علل مراجعه افراد به جن گیران و فال گیران است.

دکتر مجید ابهری رفتار شناس اجتماعی و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در رابطه با علل و عوامل پدیده هایی چون جن گیری و رمالی اظهار داشت: ضعف ایمان، فاصله گرفتن از توکل، کمرنگ شدن ارزشهای اخلاقی، کنجکاوی، چشم و هم چشمی از علل رفتاری حرکت به صورت رمالها و فالگیران هستند که البته بین این گروه ها باید تفاوت ماهوی قائل شد.

وی افزود: فالگیران که با فال چای، قهوه ورق، شمع، نخود اقدام به کار می کنند، بیشتر جنبه سرگرمی و تفنن داشته و 95 درصد از مشتریان آنها از میان بانوان هستند. بعضی از آنها فالگیری تلفنی نیز انجام می دهند. یعنی با یک تلفن و نیت پاسخ را توسط پیک موتوری به در منزل مشتری فرستاده و در قبال 50 تا 100 هزار تومان تحول پاسخ را تحویل می دهند.

دکتر ابهری در ادامه تفکیک میان این گروه ها گفت: رمالان گروه دیگری هستند که به وسیله ابزارهایی مثل رمل ، اسطرلاب و طاس های رمالی اقدم به کار می کنند آنها بین 20 هزار تومان تا 2 میلیون تومان دستمزد می گیرند و معمولا با تعیین وقت قبلی و واسطه باید به حضور آنها رفت.

به گزارش مهر این رفتارشناس اجتماعی گفت: گروه بعدی دعا نویسها و سرکتاب بازکنها هستند که با نوشتن کلمات و یا کشیدن بعضی شکلها روی کاغذ برای هدفهای گوناگون مثل زبان بند، مهربان شدن شوهر ، طلاق بین افراد، بستن بخت کسی، اقدام به کار می کنند. رمالان با تجویز طلسمهای مختلف که از فلز درست شده و یا دادن طلسم های خوراکی مشتریان را امیدوار به انجام نیت می کنند. طلسم این گونه افراد معمولا در نوع خوراکی از اقلام بسیار مجهول و ناشناخته تشکیل می شود. مغز کلاغ، استخوان سگ، پشم کفتار ، چشم گربه و اقلامی از این قبیل معمولا اجزای تشکیل دهنده طلسمهای خوراکی هستند که در پاره ای از اوقات نه تنها اثر مثبت ندارند بلکه باعث بیماری، جنون و یا مرگ طرف مقابل می شوند. خورانیدن ادرار دختر نابالغ به مردی که قصد ازدواج دوباره دارد اصلی ترین سفارش رمالان است!

این استاد دانشگاه و جامعه شناس اظهار داشت: گروه دیگری که در این طبقه قرار می گیرند جن گیران هستند که با ادعای تسخیر جن و در اختیار داشتن آنها، سرابهای کاذب به مشتریان وعده می دهند. جن گیران با ترفندهایی مثل شعبده بازی صداهای عجیب و غریب از جیب یا بدن خود در می آورند که به مکالمه جن معروف است. تمام این حرکتها به دلیل سادگی زودباوری افراد است و متأسفانه 75 درصد از مراجعان رمالها و جن گیران از بین افراد تحصیلکرده هستند. متوسط درآمد یک رمال در ماه حداقل 4 تا 6 میلیون تومان، یعنی 2 تا 3 برابر یک استاد دانشگاه است.

وی در ادامه گفت: در بخش دیگری از این گروه فرادرمانگران یعنی کسانی که ادعای درمان بیماریهای سخت را داشته و مدعی هستند به قدرتهای کیهانی اتصال دارند قرار می گیرند. برخی دیگر از این فریبکاران ادعای ارتباط با ارواح مطهر ائمه و پاکان را داشته و از باورهای دینی مردم کمال سوء استفاده را می‌کنند. عدم قاطعیت در برخورد با این گونه اشخاص، خلا قانونی در مجازات آنها باعث گسترش و ازدیاد آنها شده است.

دکتر مجید ابهری با اشاره به اینکه انسان در مواقع ناامیدی و مشکل اگر دارای ایمان کامل و توکل نباشد دست به هر ریسمانی می زند تا برای خود درمانی پیدا کند .

وی یادآور شد: حرکتهای آزادانه و راه اندازی سایتهای اینترنتی از سوی طرفداران برای برخی افراد بعنوان دلایلی بر حقانیت و صحت ادعاهای آنها اعلام می شود که در همین جا باید از نهادهای امنیتی و انتظامی استمداد کنیم با فیلتر کردن این سایتها و برخورد با مدیران و مجریان آنها اجازه ندهند هرروز بر تعداد فریبخوردگان اضافه شود. چرا که در پاره ای اوقات آزارهای جنسی و تجاوز به نوامیس مردم از سوی برخی این شیادان باعث زحمت دستگاههای انتظامی و قضایی می شود.

این رفتارشناس اجتماعی تصریح کرد: اطلاع رسانی و شفاف سازی در کنار برخوردهای قاطع قانونی راهکارهای اساسی ریشه کن کردن این گونه فریبکاران است. در غیر این صورت روز به روز بر تعداد این راحت طلبان مثل غده های سرطانی که بدون هیچگونه زحمت پولهای هنگفت بدست می آورند، افزوده می شود.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 154944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۲
    0 4
    این بحث جن وجنگیری هم بازی است که انگلیس باکمک اصحاب فتنه راه انداخته تا،فتنه اخیرراماست مالی کند. خدابهترین رسواکنندگان است.
  • دهاتی IR ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۲
    3 1
    عجب استادی بجای روشن ساختن افکار عمومی و فرهنگسازی دستور فیلتر کردن و... را میدهد عجب..........
  • بدون نام IR ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۲
    3 1
    چراهمه چي راگردن ديگران مي اندازيدمگه آقايون باظلم به امام حسين يه عمره نميگن روزعاشوراسپاه جن به كمك امام اومد؟اين ظلم نيست؟اين خرافه نيست؟آخه چراهيچ نظري راتاييدنميكنيد؟