سرقت گسترده درب منهول دلیل گرفتگی و پس زدگی فاضلاب آبادان/ آغاز بهره برداری از آب شیرین اروندکنار در پایان هفته جاری

مدیر امور آبفا آبادان، تخریب و سرقت گسترده درب های منهول را دلیل اصلی گرفتگی و پس زدگی فاضلاب در سطح شهرستان خواند.

به گزارش خبرنگار خبرآنلاین از آبادان، مصطفی مهرانفر در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار کرد: در حال حاضر برای جلوگیری از تخریب و سرقت درب منهول های فاضلاب از درب های کوپلیمری که ارزش ریالی هم ندارند استفاده می کنیم اما متاسفانه برخی افراد باز هم آنها را سرقت می کنند.

وی با اشاره به سرقت حدود ۳۰۰ درب منهول فاضلاب در سطح شهرستان آبادان افزود: حدود ۱۱۰ هزار درب منهول فاضلاب در این شهرستان وجود دارد که برای جلوگیری از سرقت شان آنها را از جنس سنگ های بتنی انتخاب کردیم اما باز هم آنها را تخریب می کنند. این تخریب ها علاوه بر وارد آوردن خسارت های جانی احتمالی در هنگام تردد مردم (افتادن در منهول های بدون درپوش)، برای شرکت آب و فاضلاب نیز ضرر و زیان های فراوانی را به لحاظ مالی به همراه دارد.

وی هزینه ساخت و نصب هر عدد درب منهول فاضلاب را ۱۵ میلیون ریال عنوان کرد و تصریح کرد: از نهادهای امنیتی و نظارتی خواستار آنیم که انبارهای ضایعاتی را بررسی و با کسانی که درب های سرقتی منهول ها را خریداری می کنند برخورد قانونی و جدی کنند این مسئله در شهر تبدیل به یک معضل اساسی شده است.

وی یادآور شد: بارها این مسئله را از طریق دادستان و شورای تامین دنبال کردیم و اکنون نیز در دست اقدام و بررسی قرار دارد.

*وجود ۸۵ هزار مشترک آب و فاضلاب

مدیر امور آبفا آبادان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه طی یک سال گذشته با جذب اعتبارات مناسب اقدامات بی نظیری از سوی واحد متبوعه اش در سطح شهرستان آبادان انجام شد، گفت: در حال حاضر ۸۵ هزار مشترک آب و فاضلاب در سطح شهرستان آبادان داریم که از این تعداد ۷۴ هزار اشتراک در حوزه شهری و ۱۱ هزار اشتراک در بخش روستایی است.

به گفته ی وی، حدود ۲۰ هزار انشعاب غیرمجاز در سطح شهرستان آبادان شناسایی شدند که از این تعداد ۲ هزار انشعاب آن تبدیل به انشعاب مجاز شدندو مابقی تا پایان امسال به مجاز تبدیل می شوند.

*تولید روزانه ۱۸۰ هزار مترمکعب آب در شهرستان آّبادان

مهرانفر؛ افزود: به طور روزانه ۱۸۰ هزار مترمکعب آب در شهرستان آبادان تولید می شود که ۱۳۵ هزار مترمکعب آن از طرح غدیر و حدود ۴۵ هزار مترمکعب دیگر آن از طریق رودخانه بهمنشیر تامین، برداشت و با یکدیگر ترکیب می شود.

وی با اشاره به راه اندازی و آغاز بهره برداری دستگاه اندازی آب شیرین کن شهر اروندکنار تا پایان هفته جاری اظهار کرد: این دستگاه ظرفیت شیرین کردن بالغ بر سه هزار و ۵۰۰ متر مکعب آب در طول شبانه روز را دارد که با بهره برداری از آن مردم اروندکنار از نعمت آب شرب به طور کامل بهداشتی و شیرین برخوردار می شوند.

وی با بیان اینکه با راه اندازی دستگاه آب شیرین کن اروندکنار، آب شرب این منطقه به لحاظ کمی و کیفی بهتر و مشکل این شهر، روستاها و دهستان های نوآباد و نصار به صورت کامل برطرف می شود، تصریح کرد: برای راه اندازی این دستگاه آب شیرین کن از طریق سرمایه‌گذار، بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

وی EC آب شهر آبادان را در حد استاندارد شبکه خواند و گفت: برای بخش روستایی نیز به صورت روزانه ۱۵ هزار مترمکعب آب از طرح غدیر ترکیب می کنیم که این کار تا حدودی از شوری و EC آب ۴ هزارمیکروموسی جلوگیری می کند. به طور معمول ۳ هزار تا سه هزار و ۵۰۰ مترمکعب آب در بخش روستایی به طور روزانه توزیع می شود.

*تامین آب کشاورزی بر عهده اداره آبفا نیست

مدیر امور آبفا آبادان، در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه تامین آب کشاورزی بر عهده اداره آبفا نیست، افزود: در اکثر روستاها کشاورزان از آب شبکه (شرب) برای آبیاری استفاده می کنند که این امر سبب ایجاد تنش در بحث آب رسانی به روستاها شده است. در این باره جهاد کشاورزی بایستی با پیگیریهای قابل انجام نسبت به رها سازی آب از بالادست (آب پشت سدها)، آب مورد نیاز زمین های کشاورزی را تامین کند. ما حتی آب دام را نیز در زمان اوج بحران کم آبی با ۸ تانکر و در حال حاضر با ۲ دستگاه تانکر در دهستان های نوآباد و نصار تامین می کنیم.

*افزایش میزان ورودی آب غدیر به شهر چوئبده

مهرانفر؛ از افزایش میزان ورودی آب غدیر به شهر چوئبده خبر داد و اظهار کرد: ایستگاه آب رسانی در شهر چوئبده راه اندازی کردیم اما به سبب یکسری اعتراضات به صورت موقت از طرح غدیر آب رسانی را انجام می دهیم. تا اواسط شهریور ماه، تاسیسات جدید در مدار بهر برداری قرار می گیرند ضمن اینکه در حال حاضر عملیات احداث سوله و تجهیز کارگاه طرح آب شیرین کن شهر چوئبده با ظرفیت ۲ هزار و ۵۰۰ هزار مترمکعب تولید آب شیرین در طول شبانه روز، در حال اجرا است و طبق گفته سرمایه گذار این طرح نیز تا اواخر مهرماه به بهربرداری می رسد.

*اتمام کامل عملیات اصلاح و توسعه شبکه فاضلاب مرکزی تا ۲۵ روز آِینده

وی تصریح کرد: در حال حاضر عملیات توسعه و اصلاح شبکه فاضلاب مرکزی آبادان در خیابان دبستان با پیش بینی انجام طی مدت ۴ ماه، به اتمام رسیده و تنها کار ترمیم نوارهای حفاری باقی مانده که هم اینک پیمانکار در حال ترمیم آن است و به زودی عملیات آسفالت آن نیز آغاز و طی ۲۵ روز آینده نیز به اتمام می رسد.

*پیمانکار پروژه اصلاح آب و فاضلاب فیه ماده ۴۶ شد

مدیر امور آبفا آبادان، یادآور شد: در مورد پروژه اصلاح و توسعه شبکه آب و فاضلاب منطقه فیه نیز با توجه به اینکه پیمانکار پیشین از سال گذشته در کار خود بسیار کوتاهی می کرد، در مرحله نخست از طریق استان می خواستند ماده ۴۶ برای آن اعمال کنند که پای کار آمد اما دوباره نتوانست انتظارات را برآورده کند لذا از طریق کمیته فنی شرکت آب و فاضلاب خوزستان ماده ۴۶ به او ابلاغ شد. در حال حاضر در مرحله ی انتخاب پیمانکار جدید (ظرف ۲۰ روز آینده) هستیم تا عملیات باقی مانده در زمینه ی ترمیم خیابان اصلی فیه و دیگر موارد را به سرانجام برساند. پس از سپردن مناطق فیه، سیصدی ها و سلیچ شرقی به پیمانکار جدید، در کمتر از ۴۵ روز کارها به اتمام می رسند.

*تفاهمنامه ۴ هزار میلیاردی اصلاح، بازسازی و توسعه شبکه فاضلاب

امضای تفاهم نامه میان شرکت آب و فاضلاب خوزستان با بانک صادرات ایران به جهت اجرای عملیات توسعه شبکه فاضلاب شهر آبادان از دیگر موارد قابل اشاره از سوی مهرانفر بود که در این باره گفت: با توجه به پیگیری های صورت گرفته و تخصیص اعتباری بالغ بر ۴ هزار میلیارد ریال از طریق تفاهم نامه با بانک صادرات ایران جهت پرداخت برای اصلاح، بازسازی و توسعه شبکه فاضلاب و ایستگاه های پمپاژ آبادان، ۲۰۰ کلیومتر شبکه به اصلاح و ۲۰۰ کیلومتر دیگر نیاز به توسعه دارد.

وی افزود: بخشی از این اعتبار برای توسعه و اصلاح شبکه و بخشی برای افزایش ظرفیت ایستگاه های پمپاژ پیش بینی شده تا از این طریق حداقل ۵ درصد از مشکلات فاضلاب شهر آبادان رفع شود.

وی اظهار کرد: برای توسعه و اصلاح شبکه فاضلاب آبادان، به ۱۲ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم که با پرداخت اعتبار ۴ هزار میلیارد ریالی از سوی بانک صادرات تنها حدود ۳۰ درصد نیاز شهرستان رفع می شود، لذا تلاش و پیگیری نمایندگان برای تخصیص اعتبارات بیشتر امری ضروری است.

وی تصریح کرد: به منظور اجرایی شدن پروژه مورد تفاهم با بانک صادرات، موضوع  برگزاری مناقصات در دستور کار قرار گرفته و کارهای اجرایی قابل انجام مشخص شده، هزینه کارشناسی از طریق شرکت آب و فاضلاب خوزستان به حساب این بانک واریز شده است و اکنون در انتظار تائید نهایی برای واریز مرحله به مرحله این اعتبار تخصیص داده شده با نظارت خودشان هستیم.

مدیر امور آبفا آبادان، یادآور شد: مناقصات مربوط به این پروژه به صورت عمومی و از طریق سامانه ستاد بارگذاری می شود که مقرر شده طی ۳ مرحله این پیمان به بخش خصوصی واگذار شود. اکنون در حال بررسی اند تا کار را با یک یا ۳ پیمانکار آغاز کنند. به گفته ی مهرانفر؛ اجرای این عملیات ۱۲ تا ۱۸ ماه زمان می برد.

وی گفت: در سطح شهرستان ۴۵ ایستگاه پمپاژ وجود دارد که با اجرای این پروژه ظرفیت ایستگاه های اصلی و مادر پمپاژ فاضلاب همچون شطیط که حدود ۶۰ درصد از فاضلاب آبادان را جمع می کند بر ظرفیتش افزوده می شود ضمن اینکه در زمان بارندگی، سرعت دفع آب بیشتر و میزان آب گرفتگی ها نیز کمتر می شود.

*بهره برداری از شبکه آب امیرآباد طی ۴۵ روز آِینده

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اجرای طرح توسعه شبکه آب در منطقه امیرآباد، افزود: این عملیات توسط منطقه آزاد اروند و با نظارت شرکت آب و فاضلاب خوزستان اجرایی و۴۰ کیلومتر از شبکه توزیع در مدار بهره برداری قرار گرفته که با پیگیری های انجام شده ۶۰۰ متر خط اصلی آن نیز طی ۴۵ روز اجرا و امروز وارد مدار بهره برداری می شود. با اتمام این طرح پس از اتصال به خط اصلی مشکل کمبود آب منطقه امیرآباد نیز برای همیشه برطرف می شود.

*پایان شهریور زمان اتمام پروژه مدول دوم تصفیه خانه طرح جامع آبادان

وی اظهار کرد: پروژه مدول دوم تصفیه خانه طرح جامع آبادان پایان شهریور ماه به اتمام می رسد و با وارد مدار شدن آن، هم کیفیت آب بهتر می شود و هم مشکل کمبود آب شهرستان برای همیشه رفع می شود زیرا حدود ۲۰ هزار مترمکعب آب به ظرفیت تولید روزانه اضافه می شود.

*دفع آبهای سطحی بر عهده آبفا نیست

وی با تاکید بر اینکه کار دفع آب های سطحی بر عهده آب و فاضلاب نیست، تصریح کرد: در سطح شهرستان آبادان حدود ۳۵۰ کیلومتر کانال دفع آب های سطحی وجود دارد که بایستی به ۸۰۰ کیلومتر افزایش یابد. البته مابقی این شبکه در طرح های بافت فرسوده دیده شده و قرار است تا از طریق شهرداران این موضوع پیگیری و اعتباراتی نیز تخصیص یابد. در زمان بارندگی، شبکه فاضلاب توان دفع حجم بالای آبهای سطحی را ندارد ضمن اینکه ورود آبهای سطحی به شبکه فاضلاب سبب گرفتگی و پس زدگی فاضلاب در سطح کوچه، خیابان و خانه های مردم می شود.

*فرسودگی ۲ جنتکس از ۳ دستگاه

مدیر امور آبفا آبادان، یادآور شد: این اداره در حال حاضر ۳ دستگاه جنتکس دارد که یکی از آنها به صورت کامل فعال است اما دو دستگاه دیگر فعال اما فرسوده اند. خوشبختانه در اعتبارات جدید فاینانس مقرر شده اعتباری بالغ بر۶۰ میلیارد ریال برای خرید یک دستگاه جنتکس نو مختص آبادان خریداری شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1545317

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =