۰ نفر
۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۵:۴۸

ایکنا نوشت:

«گنج گوهر» با رویکرد بررسی شعر ولایی از قرن چهارم تا اوایل قرن پنجم به قلم محمدعلی مجاهدی در ۱۰۸ صفحه و با قیمت ۱۵۰۰ تومان از سوی انتشارات امیرکبیر به چاپ رسیده است. محمدعلی مجاهدی، پژوهشگر و شاعر آیینی، در این اثر به بررسی شعر آیینی و ولایی از روزگار ابوالحسن شهید بلخی تا دوران ناصر خسرو پرداخته است.

وی در این مجموعه سروده‌های ولایی، مراثی، گزیده‌ای از ابیات و زندگی‌نامه شاعران این برهه از زمان را بررسی و واکاوی کرده است که شاخص‌ترین این سرایندگان شهید بلخی، از شاعران اواخر قرن چهارم هجری، و ناصر خسرو قبادیانی است.

مجاهدی در «گنج گوهر» ضمن بررسی این سروده‌ها و شیوه پرداخت شاعران این دوره به موضوعات ولایی، به ارائه زندگی‌نامه شاعران، مذهب و معرفی آثار آن‌ها نیز پرداخته است.

شهید بلخی از شاعران برجسته قرن چهار است که همانند هم‌عصران خود مانند کسایی مروزی و رودکی به ستایش خاندان پیامبر اکرم (ص) پرداخته است. ناصر خسرو نیز از دیگر شاعران برجسته قرن پنجم بوده که در عصر طلایی حکومت اسلامی در خراسان درخشیدن گرفت. وی از شاعران اسماعیلیه بوده است که زبان خود را در راه تعالیم این مذهب و ارادت به خاندان نبوت (ع) قرار داده و همواره، برخلاف شاعران عصر خود، هنر خود را در راستای ستایش حاکمان وقف نکرده است.

این اثر در راستای مجموعه آثار آستان پاکان به منظور معرفی و شناساندن آثار آیینی و ولایی از سوی انتشارات امیرکبیر منتشر شده است. از دیگر آثار این مجموعه می‌توان به «تن‌پوش بی‌آستین»، معرفی سروده‌های آیینی برخی از شاعران معاصر از جمله قیصر امین‌پور و بیژن ارژن، «دریای حیرت» به قلم مجاهدی در راستای معرفی شعر ولایی از سنایی تا جمال‌الدین عبدالرزاق و «خیمه خورشید» به قلم شاعر جوان، سید حمیدرضا برقعی در رابطه با شناساندن سرود‌ه‌های ولایی و آیینی شاعران جوان کشور به چاپ رسیده است.


۲۹۱/۶۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 152527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =