موازنه قدرت در دست مقاومت؛ ابتکار عمل در میدان است

یک کارشناس مسائل خاورمیانه به خبرآنلاین گفت: این جنگ برای حماس یک پیروزی بزرگ است و تجربه گرانقدری را در مدیریت میدان و استفاده از موشک ها را در اختیارش قرار داده. الان برتری میدانی با رزمندگان است و رژیم صهیونیستی ثابت کرد که در جنگ میدانی و شهری ناتوان است و ارتش اسراییل فاقد امادگی است که برای مدت طولانی جنگ شهری را مدیریت کند و بنابراین این رژیم از این پس با یک چالش جدی امنیتی مواجه خواهد بود.

مهسا مژدهی: با پایان جنگ یازده روزه و پیروزی مقاومت در سرزمین های اشغالی، دوران تازه ای شروع شده است.آتش بس در سرزمین های اشغالی در پی جنگی یازده روزه،در حالی سر گرفت که گروه های مقاومت فلسطینی مهم ترین شهرهای سرزمین های اشغالی را در تیررس خود قرار دادند. در شرایطی که اسراییل تلاش داشت تا با تمام قوا دست به نابودی زیرساخت های غزه بزند، اوضاع بر عکس پیش رفت و تلاویو ناچار شد تا به دنبال راهی برای برون رفت از بحران جنگ با فلسطینی ها باشد. در خبرآنلاین با حسن هانی زاده کارشناس خاورمیانه به گفتگو نشسته ایم:

موازنه قدرت در دست مقاومت؛ ابتکار عمل در میدان است

جنگ یازده روزه مقاومت با اسراییل متفاوت از جنگ های قبلی بود و حالا که به پایان رسیده، شادی را در بین ملت های مسلمان به وجود اورده است. چه چیزی باعث این تفاوت بود؟

جنگ یازده روزه غزه معادلات میدانی فلسطین اشغالی در منطقه را به سود محور مقاومت تغییر داد. اتفاقاتی که در این یازده روز افتاد نشان داد که ابتکار عمل میدانی و تاکید بر امکانات بومی و اراده ملی و دینی فراتر از تکنولوژی نظامی است. با توجه به اینکه در این مدت همه دستگاه های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی با شکست مواجه شدند و نتوانستند محل نگهداری و تولید موشک های بالستیکی رزمندگان را شناسایی کنند. این یک شکست اطلاعاتی بزرگ برای رژیم صهیونیستی بود. نکته بعدی محوری است که مقاومت تشکیل داد و هم ساکنین کرانه غربی و هم ساکنان غزه و هم فلسطینیان ساکن اراضی 1948 جبهه مشترکی علیه اسراییل تشکیل دادند و این جبهه کارایی اش را نشان داد.

اتفاق دیگر این بود که ارتش اسراییل دچار دو قطبی شد و بسیاری از سربازان یهودی و مسلمان از خدمت فرار کردند و نشان داد که اگر جنگ به سمت فرسایشی می رفت ارتش رژیم صهیونیستی با مشکل جدی رو به رو می شد. عنصر دیگر ناکامی گنبد اهنین بود  که نتوانست همه موشک های پرتاب شده به سمت فلسطین اشغالی را رصد کند و این نشان می دهد که تغییرات زیادی در بدنه موشک های حماس ایجاد شده و گنبد اهنین ناکام ماند.

18 شهر فلسطین اشغالی درگیر جنگ بودند و هفتاد درصد از یهودیان ساکن سرزمین های اشغالی در زیر زمین و پناهگاه ها بودند و برای اولین بار مواد غذایی و اب در این منطقه جیره بندی شد و در حقیقت ادامه این درگیری به فروپاشی اسراییل منجر می شد.

در این مدت فرودگاه بین المللی بن گوریون بر روی پرواز های خارجی تعطیل شد و پالایشگاه نفت حیفا و اب شیرین کن حیفا هم هدف قرار گرفت. بر اساس براوردها اسراییل روزانه یک میلیارد دلار اسیب می دید. بعد از این مدت بنیاین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل از السیسی و همچنین امیر قطر، درخواست کرد که برای پایان دادن به درگیری میانیگری کنند. اسراییل شکست سختی متحمل شد.

اتفاقاتی که افتاده و تل‌اویو را در موضع ضعیف تری قرار داده چه تاثیری بر اینده سیاسی نتانیاهو خواهد داشت؟ می دانیم که او حالا از نظر سیاسی هم در محاق قرار گرفته است.

به نظر می رسد که نتانیاهو به زودی از قدرت خارج خواهد شد.او با دو مشکل مواجه است. در داخل با احزاب سیاسی مشکل و اختلاف پیدا کرده  و در طول یک سال گذشته چهاربار انتخابات در سرزمین های اشغالی برگزار شده و حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو نتوانسته  اکثریت را به دست بیاورد و به همین دلیل او در داخل مشکل دارد. در خارج هم یک نوع اختلاف نظر  و دیدگاه بین دموکرات ها و حزب لیکود و رهبرانش وجود دارد و لذا به نظر می رسد که او دیگر شانسی برای بقا در قدرت نخواهد داشت.

جنگ یازده روزه حماس چه پیامی هم برای رژیم صهیونیستی و هم جهان داشت؟ این جنگی است که همه به پیروزی مقاومت اذعان داشته اند.

این جنگ برای حماس یک پیروزی بزرگ است و تجربه گرانقدری را در مدیریت میدان و استفاده از موشک ها را در اختیارش قرار داده. الان برتری میدانی با رزمندگان است و رژیم صهیونیستی ثابت کرد که در جنگ میدانی  و شهری ناتوان است و ارتش اسراییل فاقد امادگی است که برای مدت طولانی جنگ شهری را مدیریت کند و بنابراین این رژیم از این پس با یک چالش جدی امنیتی مواجه خواهد بود.

ایا یک دست شدن مقاومت دلیل این پیروزی بوده، یعنی مقاومتی که شهید سلیمانی بنیانگذارش بود، به این پیروزی ختم شد؟

کاملا نقش شهید سردار سلیمانی در سازماندهی رزمندگان فلسطینی موثر بود و ارتباط تنگاتنگی که بین قاسم سلیمانی و رزمندگان فلسطینی وجود داشت باعث شد تا آنها با استفاده از تجربه های میدانی شهید سلیمانی به سازماندهی نظامی مورد قبولی دست پیدا کنند. لذا به نظر می رسد که تاثیر میدانی حاچ قاسم سلیمانی کاملا روشن است و این مساله در اینده قوت بیشتری خواهد داشت.

طرح الحاق کرانه باختری و سازشکاری با اعراب چه خواهد شد؟

در واقع این طرح ها مرده متولد شده اند. طرح های سازشکارانه و مربوط به الحاق کرانه غربی. این ها هیچکاه عملیاتی نخواهند شد. چون الان برتری نظامی علی رغم خسارات هایی که متوجه اسراییل شده، ابتکار عمل در میدان در دست فلسطینی هاست و هرگونه طرحی بدون موافقت آنها محکوم به شکست است.

حملات مقاومت باعث شده تا زیرساخت های اسراییل از بین بروند. هم شهرها اسیب دیده اند و هم گنبد اهنین بی ابرو شده است.

پرتاب این موشک ها به تاسیسات استراتژیک رژیم صهیونیستی اسیب جدی رسانده است. الان بسیاری از این تاسیسات و حتی نیروگاه اتمی که نماد قدرت نظامی اسراییل تلقی می شد در برد موشک های حماس و جهاد اسلامی قرار دارد. الان هیچ یک از شهرهای اسراییل خارج از تیررس رزمندگان نیستند. از شمالی ترین شهرها تا جنوبی ترین آنها زیر پوشش موشک ها هستند و لذا به نظر می رسد که اسیب پذیری اسراییل افزایش پیدا می کند و در جنگی هم توانمندی نیروهای مقاومت افزایش پیدا خواهد کرد.

>>> این مطالب را هم بخوانید:
چرا می‌گوییم مقاومت پیروز شده است؟
بیانیه وزارت خارجه به مناسبت پیروزی مقاومت در فلسطین
بیانیه حزب‌الله عراق در واکنش به آتش‌بس غزه
سناریوی اسرائیل در جنگ غزه؛دامی که ایران باید از آن پرهیز کند
 

312 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1517574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =