کشت و صنعت مغان یکی از قطب های اقتصادی خاورمیانه

شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان بزرگترین شرکت دولتی وابسته به وزارت جهاد کشاورزی با دارا بودن مجتمع‌های بزرگ زراعی باغی دامپروری و صنعتی از بزرگترین شرکت های تولیدی کشور و یکی از قطب های اقتصادی منطقه در سطح ملی و خاورمیانه است.

به گزارش خبرآنلاین ازاردبیل : این شرکت که در سال ۱۳۵۳ در قسمتی از اراضی دشت مغان به منظور بهره برداری از امکانات اقلیمی و سرزمینی دشت مغان تأسیس و راه‌اندازی گردید، مشتمل بر واحدهای زراعی در حدود ۲۰ هزار هکتار و مجتمع باغات مکانیزه در حدود ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار مجتمع های دامپروری و کارخانه های قند، لبنیات، پروسس میوه، پروسس بذر، خوراک دام و کارخانه جعبه سازی می باشد.

شرکتی که با تاسیس آن دشت لم‌یزرع مغان به بزرگترین منطقه اقتصادی در شمال غرب کشور بدل شد، در اسفند سال ۱۳۵۳ با نام طرح شرکت سهامی کشت و صنعت و دامپروری مغان و توسط مهندسین مشاور هاوائین آگرونومیکس اینترنشنال و شرکت آگرونومیک ایران مطالعات جامع آن انجام شد و به یکی از ستونهای هویتی دشت مغان مبدل گردید.

این شرکت در طول حیات چندین دهه ای خود فراز و نشیب های متعددی را تجربه کرده است از تحصن های کارگری که برای پرداخت نشدن حقوق کارگران شکل می گرفت تا واگذاری به ثمن بخس این شرکت به بخش خصوصی، اما در همه این سال‌ها آنچه که استوار مانده است شرکتی است  به بلندای دشت مغان به نام «کشت و صنعت و دامپروری مغان».

پس از ورود انقلابی دستگاه قضایی به بحث واگذاری این شرکت و تلاش‌های کنشگران اجتماعی منطقه و نهادهای مختلف حاکمیتی شرکت به بیت المال برگشت داده شد و با استقرار تیم مدیریتی آشنا و دلسوز به منطقه گامهای مهمی برای تثبیت اوضاع شرکت برداشته شد.

در شرایطی که اکثریت قریب به اتفاق نهادهای حاکمیتی و نظارتی از پرداخت حق و حقوق کارگران سر موعد نگران بودند تیم مدیریتی بومی و با تجربه نشان داد که توان مدیریت شرایط بحرانی را داراست و شرکتی که با انبارهای خالی به بخش دولتی برگشته بود با ابتکار و همدلی مدیرعامل و هیئت مدیره جدید با پرداخت زودتر از موعد حقوق دو هزار و هفتصد نفر از کارگرانش باعث آرامش در نقطه صفر مرزی شده است و قطعاً چیزی جز این مدیریت بحران از مدیر عامل و هیات مدیره توانمند و بومی با سوابق درخشان ملی و منطقه‌ای انتظار نمی رفت.

بر اساس تحقیقات معتبر دانشگاهی یکی از  عوامل موفقیت شرکت ها «مدیرانی است که توانایی مشخص کردن اولویت های سازمان را داشته و بتوانند از میزان منابع محدودی که در اختیار سازمان قرار دارد بهترین استفاده را ببرند» بر اساس همین شاخص می‌توان به کارهای مهمی که در این مدت کوتاه انجام شده اشاره کرد: از افزایش ۲۰ درصدی میزان تولیدات  محصولات کشاورزی و باغی تا ثبت رکورد تولید روزانه ۱۹۰ تن شیر و توسعه آبیاری نوین و ثبت رکورد تولید کارخانه لبنیات و راه اندازی خطوط تولیدی در کارخانه پروسس میوه و بهسازی باغات میوه و کاشت نهال های اقتصادی و همکاری تنگاتنگ با کشاورزان منطقه.

همه این موفقیت ها در اندک زمان چهارماهه حاکی از آن است که مدیر عامل شرکت با بازدیدهای میدانی در بطن کار قرار داشته و با حمایت بدنه کارگری شرکت برای توسعه این بنگاه عظیم اقتصادی مصمم می باشد.

حمایت از کارگران شرکت و توزیع بسته های معیشتی و حمایتی و تجلیل از این قشر خدوم به مناسبت های مختلف نشان می دهد که هیات مدیره و مدیرعامل شرکت به نیروی انسانی و نیروی کار متعهد اهمیت ویژه ای قائل هستند که همین دلیلی است برای ادعای ما.

وظیفه همه ما در این برهه زمانی خطیر حمایت از شرکت برای رسیدن به اهداف اصلی این شرکت همچون؛ بهره برداری بهینه از نیروی انسانی و منابع آب و خاک و حراست از مواهب خدادادی دشت زرخیز مغان و ترویج و آموزش کشاورزی نوین و تلفیق صنعت با کشاورزی و تولید تجاری با کیفیت ممتاز می باشد.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1513058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =