فارس نوشت:

کتاب «رویارویی سوم و جهاد اقتصادی» که چندین مطلب منتشر نشده دیگر در خود دارد توسط محسن رضایی، دبیر تشخیص مصلحت نظام در غرفه سرای اهل قلم بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب رونمایی شد.

در این مراسم محسن رضایی، نویسنده اثر، اظهار داشت: موضوع کتاب «رویارویی سوم و جهاد اقتصادی» از اسم آن مشخص است، همچنین امروز در کشور با 2 حادثه مهم مواجه هستیم که می‌توان به تلاش غرب برای به بند کشیدن پیشرفت در ایران یا معاصره اقتصادی ایران و تحول اقتصادی بوده که مسئولان به ویژه مقام معظم رهبری در کشور آن را شروع کرده اند، اشاره کرد.

* پیشرفت ایران از بمب اتم هم برای دشمنان خطرناک‌تر است

وی با بیان اینکه تلاش دشمنان ایران، تلاشی بسیار سنگین است، اضافه کرد: پیشرفت ایران برای دشمنان از بمب اتم هم خطرناک‌تر است، همچنین آنها برنامه‌ریزی کرده و خواهند کرد که جلوی پیشرفت ایران را بگیرند؛ همانطور که زمانی تلاش می‌کردند که وقوع انقلاب اسلامی و جلوی پیروزی انقلاب اسلامی را بگیرند و از استبداد و وابستگی ایران حمایت می‌کردند و امروز از پیشرفت ایران جلوگیری می‌کنند.
رضایی ادامه داد: دشمنان می‌خواهند که عقب‌ماندگی در ایران ادامه پیدا کند و فقر، بیکاری و گرانی در ایران ادامه یابد؛ در اینجا این سوال مطرح است که برای مقابله با این رویارویی باید دست به چه اقدامی زد؟
وی افزود: اینجا این سوال مطرح است که چگونه همانطور که استعمار و استبداد را در ایران شکستیم این زنجیره عقب ماندگی، بیکاری و تورم را بشکنیم؟ چه راهی را باید در پیش بگیریم؟ راه‌هایی که تاکنون در ایران و در دولت های گذشته در پیش گرفته شده چرا موفق نبوده؟ یا اگر کاملأ موفق نبوده دلایل این کار چه بوده است؟ همه اینها مسائلی است که باید مورد مطالعه نخبگاه کشور قرار گیرد.

رضایی، پدیده دوم را انقلاب دانست و بیان کرد: انقلاب اقتصادی و یا تحول اقتصادی در ایران بیش از 4 و 5 سال با ابلاغ سند چشم‌انداز ایران 1404 شروع شده و سیاست‌های اصل 44، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و مقاومت هسته‌ای همه اینها از یک تحولی در ایران صحبت می‌کند و یک پرونده انقلاب در ایران دوباره باز شده است.

وی افزود: این بار تحول در ایران در حوزه اقتصاد بوده و در حوزه زندگی مردم، آبادانی شهرهای ایران است و این پدیده جدیدی بوده چراکه سال‌های گذشته ممکن بود که صحبت از این موضوع هم نشود و راه‌های دیگری را ما در پیش گرفته بودیم راهی غیر ازتحول و انقلاب، برای به ثمر رساندن این تحول اقتصادی باید چه کاری انجام دهیم؟

* تنها راه شکست استعمار اقتصادی «جهاد اقتصادی» است

رضایی عنوان کرد: پاسخ تمامی سوال‌ها در یک جواب بوده که آن «جهاد اقتصادی» است یعنی تنها راه شکستن این دایره استعماری معاصره کننده اقتصاد کشور یعنی فقر، بیکاری و عقب ماندگی، «جهاد اقتصادی» است و راه حل پیروزی ما در این تحول اقتصادی باز «جهاد اقتصادی» است.

وی بیان کرد: ما با دو پدیده که پدیده بیرون از مرزها و فشارهای بین‌المللی و وضعیت خود ما بوده که تصمیم گرفتیم انقلابی را انجام دهیم، مواجه هستیم، همچنین برای پیروزی در انقلاب و شکستن تحریم و مقاومت دشمنان ما در مقابل پیشرفت ایران، به "جهاد اقتصادی " رسیدیم البته این امر در سال‌های پیش در بیانات مقام معظم رهبری وجود داشت.

رضایی ادامه داد: مقام معظم رهبری در 5 سال گذشته در ابلاغ سیاست های اصل 44 برای "جهاد اقتصادی " صحبت کرده بودنند و امسال سال "جهاد اقتصادی " نامگذاری شد برای اینکه روی این مسئله تأکید بیشتری شود و بعد هم این امر ادامه پیدا کند.

* انتشار کتاب در سال 90 اتفاقی بود

وی افزود: علت زود فراهم شدن کتاب «رویارویی سوم و جهاد اقتصادی» مربوط به مطالعات چندین ساله گذشته است که تصادفأ امسال این دو با هم دیگر جور شده، یعنی هم نامگذاری سال و هم آماده شدن کتاب «جهاد اقتصادی»؛ این امر را به فال نیک گرفته چرا که امکان اینکه این راه بتواند بعد از راه‌های دیگری ما را در مسئله اقتصاد به موفقیت برساند.

رضایی اضافه کرد: چند نکته مهم وجود دارد که ربطی به یک دولت و دو دولت گذشته هم ندارد به طور مثال در 40 سال اخیر رشد متوسط اقتصادی 5 درصد بود، ما با این رشد اقتصادی نمی‌توانیم به آرمان‌هایمان برسیم و مسئله بیکاری و عقب ماندگی را حل کنیم مگر اینکه این آمار را از 5 درصد به 8 درصد برسانیم.

وی افزود: در این 40 سال گذشته راه‌های زیادی را پیموده‌ایم در دوره اصلاحات و دوره هاشمی که دوره سازندگی بود و در دوره احمدی‌نژِاد، اما این راه‌ها هیچ کدام نتوانسته آمار را به بالای 5 درصد رشد اقتصادی بکشاند، ما راهی را می‌خواهیم که رشد اقتصادی را افزایش دهد.

رضایی عنوان کرد: رشد اقتصادی بالا باید تنها با عدالت باشد یعنی در عین اینکه کشور پیشرفت می‌کند خانواده ها هم پیشرفت کنند و وقتی درآمدهای ملی کشور افزایش می‌یابد درآمد خانواده‌ها نیز پیشرفت کند این کار ساده‌ای نیست چرا که یکی از پیچیدگی‌های اقتصاد و مدیریت اقتصادی در دنیا همراه و هم پا کردن این دو مسئله یعنی "عدالت " و "کارآمدی اقتصادی " با یکدیگر است.

وی ادامه داد: کشور وقتی به سمت عدالت حرکت می‌کند رشد اقتصادی کاهش می‌یابد و وقتی به سمت رشد اقتصادی می‌رویم عدالت ضعیف می‌شود یعنی این دو امر با هم جایگزین می‌شوند مثل بیکاری و تورم که وقتی تورم بالا می‌رود بیکاری کم می‌شود و وقتی بیکاری زیاد می‌شود تورم کاهش می‌یابد؛ اینجا این سوال مطرح است که آیا می‌توان عدالت را فدای رشد اقتصادی کرده و یا بالعکس، ما راهی را می‌خواهیم که هر دوی آنها را در پیش بگیریم یعنی رشد اقتصادی بالا همراه با عدالت، این امر در تحول جدید که مقام معظم رهبری شروع کردند از دولت مردان خواسته‌اند.

* در کتاب «رویارویی سوم و جهاد اقتصادی» سه دولت نقد شده‌اند

رضایی اضافه کرد: «جهاد اقتصادی» به این مشکلات پاسخ خواهد داد یعنی این جهاد هم عدالت و هم رشد اقتصادی را ارتقاء و تقویت می‌کند، همچنین در این کتاب به نقد دولت‌های گذشته پرداخته‌ام یعنی هم دولت سازندگی و اصلاحات را و هم دولت عدالت را، هر 3 آنها را نقد کرده‌ام اما نقد من سیاسی نیست بلکه علمی است چرا که نیاز داشتم که راه کارهای جدید را معرفی کنم به گذشته مراجعه کردم.

* نامه‌های منتشرشده در این کتاب را به خاطر مقاصد سیاسی منتشر نکرده‌ام

وی افزود: هر 3 دولت خدماتی برای این دولت داشتند که مورد تحسین قرار گرفته است اما برای اینکه می‌خواستم راهکار جدیدی را پیشنهاد کنم به ناچار آسیب‌ها و نقدهایی که به این 3 دولت در اقتصاد بوده را مطرح کنم، همچنین در این اثر به ناچار نامه‌های منتشر نشده خود را در این کتاب منتشر کنم تا صدق گفتار خود را به مخاطب بیان کنم وگرنه از انتشار این نامه‌ها قصد خاصی ندارم.

رضایی عنوان کرد: کتاب «رویارویی سوم و جهاد اقتصادی» به نقد دولت‌ها نیز پرداخته است اما بسیار مختصر و هم در حد ضرورت؛ ما قصد کالبد شکافی 3 دولت فوق را نداریم بلکه زمانی می توانیم این کار انجام دهیم که واقعأ نقد این 3 دولت باشد که هر کدام از آنها یک کتاب بزرگی می‌شود.

وی افزود: یکی از نامه‌هایی که در این اثر آمده برای سال 72 است که شاید اگر کسی این را مورد مطالعه قرار دهد تعجب کند که در این 20 سال این نامه را منتشر نکرده‌ام چرا که بنده قصد استفاده سیاسی از این نامه‌ها را نداشتم و فقط برای ضرورت طرح و اهمیت مسئله به این امر پرداختم.

* نباید به خاطر یک وزارتخانه در مقابل رهبری ایستاد

رضایی عنوان کرد: از دولت و مجلس به طور جدی می‌خواهیم که دست از کارهای حاشیه‌ای بردارند چرا که کشور ما تحمل این حرکت‌های انحرافی را امروز ندارد ملت ما حتی یک ثانیه نمی‌تواند وقت خود را از دست بدهد؛ امروز همه کشورها با سرعت به سمت جلو حرکت می‌کنند.

وی با اشاره به پیشرفت کشور کره جنوبی، گفت: این کشور 40 سال پیش درآمد سرانه‌اش کمتر از ایران بوده ما 2850 هزار دلار آنها 2750 هزار دلار بوده یعنی ایران یکصد دلار سرانه بیشتری نسبت به آنها داشته است اما امروز کره جنوبی 33 هزار دلار درآمد سرانه دارد و ایران 11 هزار دلار سرانه؛ آیا درست است که دولتمردان ما به خاطر یک وزارتخانه بخواهند ایستادگی کند و این فرصت تاریخی در جهان اسلام برای ما فراهم شده را نادیده بگیریم.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 149000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۶
    0 0
    دیر شد آقای رضایی...کره که هیچ ما به زودی حسرت عراق را خواهیم خورد.