فارس خبر داد:

سعد الحریری نخست وزیر سابق لبنان که کابینه وی در پی استعفای مخالفان سقوط کرد در سال 2008 پیشنهاد برقراری منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه را به آمریکایی‌ها داده بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، بنابر اسناد جدید پایگاه اینترنتی ویکی لیکس که در روزنامه الاخبار لبنان منتشر شده است، سعد الحریری سرپرست کابینه لبنان در پی حوادث هفتم ماه مه 2008 از "میشل تسونگ " کاردار آمریکا در بیروت خواسته بود از واشنگتن بخواهد با سوریه به شدت برخورد کند.

یکی از این اسناد نشان می‌دهد "سمیر جعجع " رئیس اجرایی گروه موسوم به نیروهای لبنانی تلاش کرده بود با کمک و همکاری "اشرف ریفی " مدیرکل نیروهای امنیت داخلی لبنان نیروهای تحت امر خود را مسلح کند.

در همین حال شبکه تلویزیونی المنار با تهیه گزارشی در این باره گفت: درخواست حریری از کاردار آمریکا در نشست وی با دو مشاور او و نادره حریری صورت گرفته بود.

بر اساس گزارش المنار در آن هنگام حریری از واکنش آمریکا و جامعه جهانی به حوادث هفتم ماه مه اظهار ناامیدی کرده بود. حریری تصریح کرده بود آمریکایی‌ها باید به اقداماتی در سوریه دست زنند نه در لبنان، آنچه که آمریکا می‌تواند انجام دهد این است که یک فروند هواپیما را بر فراز دمشق به منظور تهدید سوریه به پرواز درآورد؛ نیروهای 14 مارس هم اکنون به جای تشویق‌های آمریکا مبنی بر قوی ماندن این گروه نیازمند یک موضع‌گیری شفاف آمریکا است.

عطاس کوری از دیگر افرادی که الحریری را در این نشست همراهی کرده است خواستار برقراری منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه و تشدید تحریم‌های این کشور شده است.

نادره الحریری نیز خطاب به کاردار آمریکا گفته بود شما به خوبی می‌دانید که اکنون باید چه کار کنید نمی‌دانم منتظر چه هستید؟ شما باید به سوریه و ایران ظرف چند ساعت یا چند روز آینده اعمال فشار کنید و گرنه دولت سنیوره سقوط خواهد کرد.

در همین حال سمیر جعجع نیز در آن روز به سفارت آمریکا رفته بود و خواستار تجهیز تسلیحاتی نیروهای خود شده بود. جعجع خطاب به کارکنان سفارت آمریکا گفته بود ما می‌توانیم شکست را به پیروزی تبدیل کنیم مشروط بر آنکه دیدگاهی دراز مدت درباره نحوه شکست حزب‌الله داشته باشیم.

کاردار آمریکا تصریح کرده بود جعجع در آن هنگام دوبار با اشرف ریفی مدیر نیروهای امنیت داخلی دیدار کرده و ما شاهد تدارکات او برای تجهیز نیروهای تحت امرش بوده‌ایم. 26149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 148899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =