ایرنا نوشت:

منابع خبری لبنان با توجه به نافرجام ماندن تلاش های اخیر 'علی حسن خلیل' و 'حسین خلیل' به ترتیب معاون سیاسی رییس مجلس و دبیرکل حزب الله لبنان در راستای تشکیل دولت، از توقف این تلاش ها خبر دادند.
 
به گزارش ایرنا از بیروت،روزنامه 'السفیر' امروز چهارشنبه به نقل از اکثریت پارلمانی جدید پیرامون مساله تشکیل دولت نوشت: تلاش ها دراین باره به بن بست رسیده و بعد از طرح ایده های فراوان و گفت وگوهای بسیار، این تلاش ها به هیچ نتیجه ای نرسیده است.
منابع مذکور ادامه داند: بعد از اینکه 'میشل سلیمان' از تعیین 'زیاد بارود' به عنوان وزیر کشور دولت آینده منصرف شد و در پی صرف نظر کردن 'میشل عون' رییس فراکسیون تغییر و اصلاح' از پذیرش سهمیه وزارت کشور برای تشکل خود، گمان می رفت که اختلاف میان آنها تا اندازه ای حل شده باشد و زمینه تعیین فردی بی طرف و مورد قبول همه برای منصب وزارت کشور فراهم شده است ولی این تلاش ها نیز در نتیجه اصرار هر طرف بر شخصیت مورد نظر خود نافرجام ماند.
روزنامه السفیر به نقل از اکثریت پارلمانی جدید تأکید کرد: این خیلی تأسف بار است که به این مرحله از روند تشکیل دولت رسیده ایم و در حالی که کشور غرق در مشکلات است، نحوه برخورد مسؤولان با مساله وزارت کشور با سستی و اهمال زیاد انجام می شود؛ این ناشی از عدم احساس مسؤولیت ملی آنها است.
'میشل موسی' عضو فراکسیون 'تنمیه و تحریر' هم در مصاحبه با 'رادیو لبنان' پیرامون مساله تشکیل دولت گفت: سخن اخیر نبیه بری با هدف تحریک گروه ها در جهت سرعت بخشیدن به روند تشکیل دولت است و به معنای رسیدن به ناامیدی و یأس کامل در این مساله نیست.
وی افزود: نبیه بری با استفاده از کلیه راه ها درصدد تشکیل دولت است ولی همچنان با موانع زیادی برخورد می کند.
'قاسم هشام' عضو فراکسیون 'تنمیه وتحریر' نیز در مصاحبه با خبرگزاری 'اخبار الیوم' گفت: ناراحتی رییس مجلس لبنان از روند تشکیل دولت جدید به جا است و نبیه بری موضع روشنی در این مورد دارد و آن این است که تشکیل دولت اینک با توجه به تحولات و تهدیدهای پیرامون لبنان و منطقه به یک ضرورت ملی تبدیل شده است.
وی افزود: نبیه بری از اینکه به رغم کلیه تلاش ها در جهت تشکیل دولت جدید، به این مرحله کنونی رسیده ایم، احساس ناراحتی شدید خود را به عنوان زنگ خطری برای مسؤولان اعلام کرده تا بدین گونه همه را در برابر مسؤولیت خود آگاه سازد.
عضو فراکسیون تنمیه و تحریر اضافه کرد: نبیه بری دارای افکار و ایده های گوناگونی است و نقش بارز و مهم وی در زمان دشواری ها و حتی مسایل حل نشدنی برای همه روشن و گویاست، از این رو وی از اقدام به هر کاری یا اتخاذ هر موضعی برای برون رفت از وضع کنونی کوتاهی نمی کند.
نبیه بری رییس مجلس نمایندگان لبنان اخیرا با اشاره به شکست تلاش های خود در روند تشکیل دولت گفته بود: من ناامید و افسرده شدم و وضعم قابل شرح نیست.
در همین راستا شبکه 'المنار' رسانه رسمی حزب الله لبنان اعلام کرد: به رغم اینکه قانون اساسی این کشور هیچ سهمی را برای رییس جمهور در وزارت کشور قائل نشده، ولی 'میشل سلیمان' همچنان بر در اختیار گرفتن این وزارتخانه پافشاری می کند و این امر مشکل اساسی پیش روی تشکیل دولت جدید است.
این شبکه به نقل از منابع آگاه گفت: 'میشل عون' رییس حزب آزاد ملی که ریاست بزرگ ترین فراکسیون مسیحی در پارلمان لبنان(فراکسیون تغییر و اصلاح) را برعهده دارد، معتقد است که وزارت کشور از لحاظ عرفی حق مسیحیان است.
المنار افزود: میشل سلیمان سرلشکر 'بول مطر' به عنوان شخصیتی میانه رو که از طرف سرلشکر 'جان قهوجی' فرمانده ارتش لبنان برای برعهده گرفتن وزارت کشور معرفی شد، نپذیرفت و این درحالی است که عون و 'نجیب میقاتی' نخست وزیر جدید لبنان از این پیشنهاد استقبال کرده بودند.26149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 148710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =