آقایان نماینده به شفافیت آراء نمی توان سیلی زد؟ /انتقاد کاربران خبرآنلاین از یک تصمیم مجلس انقلابی

کاربران خبرآنلاین از مجلس یازدهم و نمایندگان برای طرح شفافیت آرا انتقاد کردند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، طرح شفافیت آراء نمایندگان مجلس هفته‌ گذشته در صحن علنی مجلس به رأی گذاشته شد. طرحی که مانور سیاسی زیادی بر روی آن شده بود و مجلسی های جدید مدعی بودند که قرار است پیشقراول شفافیت باشند. این طرح اما بعد از حرف و حدیث های زیاد در نهایت به تصویب مجلس نرسید تا مجلس پیشتاز شفافیت از شعار خود عقب نشینی کند.

اما رد این طرح با واکنش هایی از سوی سیاسیون رو به رو شد. محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس در توئیتی پس از مخالفت نمایندگان با طرح شفافیت آرای خود نوشت: به طرح شفافیت رای موافق دادم ولی متاسفانه این طرح که به دو سوم آراء نیاز داشت با ۱۵۳ رای (۶۵.۲ درصد) موافق وفقط با ۳رأی کمتر تصویب نشد. امیدوارم با ایجاد اصلاحات مدنظر نمایندگان و افزوده شدن به دامنه شفافیت، طرح مجددا به صحن بیاید و در همین مجلس، قفل تصویب شفافیت آراء شکسته شود. 

حجت الاسلام علیرضا پناهیان که در پی مخالفت مجلس دهم با طرح شفافیت آرا گفته بود:« آی مجلس شورای اسلامی آدم باش! کی به شما حق داده شفاف رأی ندهی؟!»؛ این بار به یک توئیت بسنده کرد و نوشت:« مجلس با تاخیرش درباره طرح شفافیت و بدتر از آن با عدم تصویب شفافیت نشان داد از رشد سیاسی کافی برخوردار نیست و از انتظارات مردم انقلابی فاصله دارد. چه کسانی در مجلس میخواهند به عنوان مجلس نقلابی لطمه بزنند؟ این با شهامت یک مجلس انقلابی سازگار نیست.»

جبهه پایداری انقلاب اسلامی با صدور بیانیه‌ای خطاب به نمایندگان نوشت:« جبهه پایداری انقلاب اسلامی که از طراحان و پیگیری کنندگان طرح شفافیت از مجلس دهم تاکنون بوده است، ضمن ابراز تاسف و گلایه نسبت به از دست رفتن فرصت کم‌نظیر پیش آمده در مجلس یازدهم برای تصویب این طرح مهم که به دلیل عدم همراهی لازم تعدادی از نمایندگان مجلس با این موضوع و حتی ثبت نام و سخنرانی در جایگاه مخالفت با این طرح، برخلاف ادعاهای گذشته شان رقم خورد، همچنان پیگیری و به ثمر نشاندن این مهم را وظیفه خود دانسته و جهت طرح مجدد این موضوع و تلاش برای انجام رای گیری مجدد به صورت قیام و قعود را از وظایف نمایندگان انقلابی مجلس یازدهم می داند.»

در همین راستا خبرگزاری خبرآنلاین از کاربران محترم خود پرسیده بود: «چرا نمایندگان مجلس یازدهم با شفافیت آراء مخالفت کردند؟»

شفافیت کِی وجود داشت؟

در این میان اکثر کاربران خبرآنلاین، از عدم رای پارلمان‌نشین‌ها به طرح شفافیت انتقاد کردند. مثلا، کاربری نوشت:« مجلس یازدهم مثل کسی هستش که یه اسلحه دستشه و فقط دنبال کسی میگرده که زخمیش کنه حتی اگر خودی باشه.» علی هم در پاسخ به این کاربر نوشت:« شفافیت کی وجود داشت که حالا از اینا انتظار دارید هرکی دنبال نفع خودشه نه مردم میخوان برای مردم شفاف نشن برای انتخابات بعدی متاسفانه رایشون ممکنه با دیدگاه هایی که به خاطرش رفتن مجلس یکی نباشه همین.»

بیتا نظرزاده هم نوشت:« شفافیت یعنی در راستای منافع عموم مردم بودن. مگه این مجلس برخواسته از بطن مردم است؟» توسی هم در پاسخ به او نوشت:« این مجلس اگه واقعا انقلابی و اصولگرا است طرح شفافیت ارا را شامل همه نهادهای مهم و موثر در میایل مردم مثل مجلس، مجمع، شورای نگهبان کند.» کاربر دیگری هم این طور جواب نظرزاده را داد:« این بطن مردم به نظر حضرتعالی با چند درصد مردم تشکیل میشه؟! با ۲۰۰هزار نفر هم شکل میگیره که طرف ۸۸ ادعای تقلب داشت؟!»

مجتبی هم نوشت:« اگه شفافیت باشه که نمیتونن با یکی لابی کنن بعد رای مخالف اون بدن با طرف مقابلش هم لابی کنن!مجلس خانه لابی و رانت هست.تعطیل بودنش به نفع کشوره.»

فردی با اشاره به انتقادات تند حجت الاسلام علیرضا پناهیان از مجلس دهم نوشت:« اون پناهیان رو فقط پیدا کنید.بگه چرا الان نمیگه مجلس ادم باش رایت رو شفاف کن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟.» 

کاربری هم نوشت:« چون نمیشد به «شفافیت» سیلی زد، باهاش مخالفت کردند.» 

مرگ خوبه ولی برای همسایه

برخی از کاربران خبرآنلاین، مهم ترین مشکل کشور را رفتارهای شعارگونه و پوپولیستی دانستند. به طور مثال، محمد نوشت:« یکی از اساسی ترین مشکلات کشور، رفتارهای پوپولیستی و عامیانه است، رفتارهای شعارگونه، یک سری کلمات رو به بازی گرفتیم و این وضعیت اقتصادی هم حاصل همین رفتاره اصلا چرا فکر کنیم شفافیت ارا چیز خوبیه؟ ایا امکانش نیست که استقلال نماینده و جراتش گرفته بشه؟ نماینده ای که به بودجه رای منفی بده که دیگه نمیتونه از دولت برای حوزه ش چیزی بگیره؟ شفافیت ارا باعث لابی و معاملات سیاسی میشه شک نکنید، بجای شفافیت ارا دنبال شفافیت رفتار مسوولان باید بود. شفافیت مذاکرات کافیست و اینکه مردم در جریان تصمیمات قراربگیرن. حالا کی رای مثبت داده کی منفی نه تنها دردی دوا نمیکنه بلکه رودربایستی و تهدید و لابی گری ایجاد میکنه، هنوز مسوولان ما شفاف نکردن بچه هاشون کجای دنیا هستند و چکار میکنن. خیلی از مسولان یا خانواده هاشون تو رسانه ها و یا توسط افراد سیاسی سرشناس متهم به سواستفاده میشن اما هیچ شفاف سازی بعدش صورت نمیگیره ، دهها مورد از این اتهام های بی پاسخ و شفاف نشده وجود داره، باید فکری به حال اینها کرد.» 

صداقت هم نوشت:« چون دروغگو هستند نماینده مردم نیستند و ظاهر و باطنشون بأهم فرق داره در ظاهر مردم مردم میکنند داخلشون فقط فکر منافع خودشون هستند.» بی نام نیز نوشت:« خوب شعارشون اینه: مرگ خوبه ولی برای همسایه.» 

27215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1484179

برچسب‌ها