۰ نفر
۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۱
کتاب «روایت و کنش جمعی» منتشر شد

الهام شوشتری‌زاده، کتاب «روایت و کنش جمعی» را به فارسی ترجمه کرده است. این کتاب در سه بخش و در ۲۴۸ صفحه به بازار آمده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کتاب «روایت و کنش جمعی» نوشته فردریک دبلیو مِیِر، با ترجمه الهام شوشتری‌زاده به بازار نشر آمد. 

فردریک دبلیو مِیِر در این کتاب کوشیده نظریه‌ای روایت‌محور برای کنش جمعی ارائه دهد. او به دنبال پاسخ دو پرسش است: اول این‌که آدم‌ها چگونه گرد هم می‌آیند و برای تحقق منافع مشترک‌شان دست به دست هم می‌دهند و دوم این‌که چرا رهبرانی که می‌خواهند دیگران را به کنش جمعی سوق دهند اغلب دست به دامان قصه‌ها می‌شوند؟ تلاش میر برای پاسخ به این دو پرسش با مرور نظریه‌هایی شروع می‌شود که اقتصاددانان، متخصصان علوم رفتاری و صاحب‌نظران دیگر حوزه‌های علوم اجتماعی برای توضیح کنش جمعی مطرح کرده‌اند. اما این نظریه‌ها از عهده‌ توضیح بسیاری از نمودهای کنش جمعی برنمی‌آیند. بنابراین، میر می‌کوشد نظریه‌ای نو صورت‌بندی کند: نظریه‌ کنش جمعی روایت‌محور. نگاه تیزبین نویسنده، اشرافش به مباحث نظری مرتبط و بهره‌گیری هوشمندانه‌اش از مثال‌های تاریخی باعث شده تا خواندن «روایت و کنش جمعی» برای مخاطبان شیرین باشد.

فصل‌بندی کتاب

مباحث کتاب در قالب سه بخش اصلی تنظیم شده‌ است: بخش اول با موضوع کنش جمعی و نظریه‌های موجود از شیوه‌ غلبه‌ گروه‌ها و جوامع بر موانع کنش جمعی صحبت می‌کند؛ بخش دوم سراغ این بحث می‌رود که ما انسان‌ها تا چه حد با قصه‌هایی که می‌شنویم برانگیخته می‌شویم؛ و بخش سوم بررسی می‌کند که ابزار روایت چگونه اجتماع را قادر می‌کند که تحقق یک خیرِ جمعی را به دغدغه و منفعتِ مشترک اعضایش تبدیل کند و برای رسیدن به این هدف، موانعِ کنش جمعی را از سر راه بردارد.

برشی از کتاب

«کسانی که می‌خواهند دیگران را به کنش جمعی برانگیزند می‌کوشند اجتماع را مفتون روایت دراماتیکی کنند که به برهه‌ زمانی خاص‌شان معنا بدهد و عواطف را برانگیزد. آن‌ها تلاش می‌کنند این لحظه را نقطه‌ عطف درام جلوه دهند، نقطه‌ای که کفه‌های پیروزی و تراژدی در آن برابری می‌کنند و نتیجه به انتخاب اجتماع وابسته است. سعی می‌کنند مخاطبان را روی صحنه بیاورند و هر فرد را از یک تماشاچی علاقه‌مند به یک بازیگر درام اجتماعی، یک بازیگر تاریخ، تبدیل کنند. آن‌ها می‌کوشند این ادراک را به وجود بیاورند که این لحظه همان لحظه‌ی آزمون روایت خودزندگی‌نامه‌ایِ هر فرد هم هست، همان لحظه‌ای که وقتی در آینده از افراد بپرسند «در پاسخ به ندای تاریخ چه کردی؟» نشان می‌دهد چندمرده حلاج‌اند.»

ضرورت انتشار و مطالعه‌ کتاب

روزهای آماده‌سازی این کتاب مصادف با پاندمی کرونا بود؛ روزهایی که همه‌ ما ضرورت انجام فعالیت‌هایی هماهنگ را به‌خوبی درک کردیم و شاید پسِ ذهن بسیاری از ما این سؤال باشد که چطور پس از مواجهه با مسائلی چنین حیاتی، بعضی‌ها انگیزه‌ای برای پیوستن به کنشی جمعی برای حل معضلی جهانی را ندارند. 

همه‌ ما متوجه تغییراتی در اقبال مردم به انواع خاصی از همکاری و رویگردانی‌شان از برخی کنش‌های جمعی شده‌ایم. چه می‌شود که پس از یک فاجعه‌ طبیعی، افراد برای کمک‌رسانی به یک گروه اعتماد می‌کنند و به دعوت گروه دیگر بی‌اعتنا هستند؟ چرا به فاصله‌ چندماه همان مردمی که برای پیروزی نامزد محبوب‌شان از خورد و خوراک می‌افتادند، با بی‌تفاوتی از کنار بعضی فراخوان‌های سرنوشت‌ساز می‌گذرند؟ چطور بازاریابی دیجیتال یک گروه به‌سادگی گروه هدف را همراه خود می‌کند و کسب‌وکار دیگری به رغم تلاش‌های فراوان رونق نمی‌گیرد؟ کتاب «روایت و کنش جمعی» به این سوال‌ها پاسخ می‌دهد.

درباره‌ نویسنده

فردریک دبلیو میر استاد سیاست‌گذاری عمومی و علوم سیاسی دانشکده‌ سیاست‌گذاری عمومی دانشگاه یورک است. او تدریس دوره‌هایی مثل اقتصاد سیاسی سیاستگذاری عمومی‌، جهانی‌شدن و حکومت‌داری، تحلیل سیاسی و رهبری را در کارنامه‌ حرفه‌ای خود دارد و مدیر «مرکز رهبری، نوآوری و خدمت‌رسانی سیاسی» هم هست. میر که در پایان‌نامه‌ کارشناسی ارشدش به موضوع قدرت قصه و روایت در شکل‌دهی به رخدادهای سیاسی و اجتماعی پرداخته بود، بعدتر کارزارهای سیاسی موافقان و مخالفان تجارت آزاد، جهانی‌سازی و کنش‌گران حوزه‌ی محیط‌زیست را هم از نزدیک دنبال کرد. 

درباره‌ مترجم

الهام شوشتری‌زاده، دانش‌آموخته‌ کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات در دانشگاه علامه طباطبایی‌ است و در کارنامه‌ کاری‌اش، ترجمه‌ کتاب‌هایی مانند «رهبری و قدرت نرم» و «تاریخ جهان: از سپیده‌دم تمدن» به چشم می‌خورد.

کتاب «روایت و کنش جمعی» در ۲۴۸ صفحه، در کتابفروشی ها در دسترس است. خرید با تخفیف هم در atraf.ir امکان‌پذیر است. 

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1481808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =