کتاب «مسایل اجتماعی» نوشته جان مشونیس به واکاوی مسایل اجتماعی و رویکرد سیاسی جوامع می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات ترجمه کتاب دو جلدی «مسائل اجتماعی» نوشته جان مشونیس، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه کنیون گامبیر اوهایو آمریکا، را منتشر کرد.

این کتاب توسط هوشنگ نایبی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با همکاری شورای اجتماعی کشور منتشر شده است.

کتاب «مسائل اجتماعی» با زبانی روان، تلاش دارد تا درکی عمیق از مسائل اجتماعی دنیای معاصر را با تکیه بر جامعه آمریکا، فراهم آورد و نشان ‌دهد که مسئله اجتماعی چیست و چه راه‌حل‌هایی دارد.

جان مشونيس، نویسنده این کتاب، دانش‏‌آموخته جامعه ‏شناسي دانشگاه پنسيلوانياست و بيش از ۳۰ سال است كه مباني جامعه‏ شناسی و مسائل اجتماعی درس می‏‌دهد و درباره حيات اجتماعات محلی، روابط صميمانه در خانواده، تکنولوژی جديد اطلاعات و آموزش جهانی تحقيق و پژوهش می‌كند و آثار فراوانی هم در اين زمينه دارد. شهرت مشونيس بيشتر در نوشتن كتاب‏های درسی چون مبانی جامعه‏ شناسی است.

نویسنده کتاب، ضمن واکاوی مسائل اجتماعی‌ دست به گریبانِ جامعه آمریکا، خط‌مشی و رویکرد سیاسی جامعه آمریکا را نسبت به هر مسئله می‌شکافد و نشان می‌دهد که شهروندان آمریکایی برای حل مسائل اجتماعی خود، شایسته است چه رویکردی را در عرصه سیاست برگزینند و چگونه با حساسیت و فعالیت سیاسی خود، به حل مسائل سیاسی جامعه‌شان یاری رسانند.

این کتاب در دو جلد و در ۱۷ فصل تدوین شده است؛ فقر و ثروت، نابرابری نژادی و قومی، نابرابری جنسیتی، سال‌خوردگی و نابرابری، جرم،‌ خشونت و نظام قضایی، گرایش جنسی، اعتیاد، تندرستی جسمی و روانی، اقتصاد و سیاست، کار و محیط کار، زندگی خانوادگی، آموزش، زندگی شهری، جمعیت و نابرابری جهانی، تکنولوژی و محیط زیست و جنگ و تروریسم هفده فصل این کتاب است.

کتاب «مسائل اجتماعی» اگرچه برگرفته از رصد محققی آمریکایی از اجتماع خویش است اما مسائل مطرح شده در آن و حداقل رویکرد اتخاذ شده از سوی پژوهشگرش، خاص جامعه غربی نیست و فرآیند جهانی شدن علم، فرهنگ و اقتصاد، جامعه کنونی ما را نیز با آن‌ها همراه کرده است. لذا پرداختن و تعمق بیشتر بر مسائل مطرح شده در کتاب، علاوه بر آن‌که افق‌ گسترده‌تری را به روی سیاستگذاران و محققان داخلی حوزه علوم اجتماعی ایران می‌گشاید، بلکه به گسترده‌شدن درک درست عامه از مسئله اجتماعی نیز یاری می‌رساند و می‌تواند به کاهش مسائل و آسیب‌های اجتماعی در جامعه ایران کمک نماید.

همچنین همه فصل‌‏‏های کتاب شامل تحليل نظری در چارچوب رويکرد ساختاری کارکردی، تعامل نمادين و تضاد اجتماعي است.
گنجاندن نظريه در هر فصل نیز اين کتاب را ابزاری برای آموزش مبانی جامعه ‏شناسی قرار می‌دهد.

در تمام فصل‌‏های این کتاب، برای تحليل همه موضوع‎‌ها از سه رويکرد نظری عمده تضاد اجتماعی، تعامل نمادين و ساختاری كاركردی استفاده شده است. كانون مباحث این کتاب نه تنها مسائل اجتماعی بلکه راه ‏حل‏ها نيز هست. از اين رو بخش عمد‏ه‏ای از هر فصل به سياست اجتماعی اختصاص دارد.

خوانندگان در هر فصل اين کتاب نه تنها اطلاعاتی در مورد آمريکا کسب می‏‏كنند بلکه اطلاعاتی هم در مورد کشور‏های ديگر به دست می‏‏آورند.
اين کتاب با عکس‏‏ها، نقشه‏‏ها و موضوعات گوناگون، بازتاب تنوع و کثرت اجتماعی آمريکا و دنياست. مؤلف کوشيد‏ه صدای همه مردم از زن و مرد گرفته تا پير و جوان و آفريقايی‏تبار، آسيايی‏تبار، لاتينی تبار،‌عرب‏تبار، ميراث اروپايی و ديدگاه‏‏های گوناگون را منعكس كند.

نکته مهم دیگری که در معرفی این اثر می‌توان به آن اشاره کرد، نگاه تاریخی مشونیس به مسائلی است که از آن‌ها تحت عنوان مسائل اجتماعی یاد می‌شود. این نگاه تاریخی که با برجسته‌‌سازی نقطه آغازین طرح یک مسئله به عنوان مسئله اجتماعی مطرح می‌شود، با عنوان لحظه سرنوشت‌ساز در کتاب روایت شده است. این روایت‌ها که گاه جذاب و گاه تکان‌دهنده‌اند،‌ به خوبی نشان می‌دهند که چگونه مواردی که برای جامعه امروز آمریکا واضح، بدیهی و قانونی بلامنازع تلقی می‌شود، زمانی مطلقاً از این ویژگی‌ها برخوردار نبوده و حتی بارورشدن یک حرکت اجتماعی برای اصلاح و تغییر مسئله اجتماعی، در باور کسی جای نداشته است.

ترجمه ویراست چهارم کتاب «مسائل اجتماعی» در دو جلد و به بهای ۶۲ هزار تومان از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات روانه بازار نشر شده است.

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 655626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =