رئیس مجلس نطق امروز خود را به ادب و سلوک شهید مطهری در برابر رهبری و جایگاه ولی فقیه اختصاص داد.

به گزارش خبرآنلاین، علی لاریجانی با تبریک روز معلم، به تشریح ابعاد اندیشه​ استاد شهید مطهری پرداخت و گفت: یکی از موارد مد نظر ایشان، توجه به حقوق سیاسی است که بی​توجهی به آن علت پیدایش افکار ماتریالیستی در غرب است.

وی به نقل از شهید مطهری ادامه داد که رهبری و مدیریت نوعی از رشد است که توانایی بسیج نیروی انسانی و بهره​برداری صحیح از آن را دارد.

گزیده سخنان وی به شرح زیر است:

  • استاد مطهری، نسبت دین و سیاسیت را نسبت روح و بدن می​داند که حق رهبری سیاسی وجهی از امامت را در دین ایفا می​کند.
  • ولایت فقیه از منظر استاد مطهری، ولایت مردم، ولایت قضایی و ولایت سیاسی و اجتماعی را در بر می​گیرد که روح​ها را اداره کرده و توانایی بسیج مردم را دارد. از همین رو ایشان، هر مرجع تقلیدی را رهبر نمی​داند و میان فتوا و زعامت تفاوت قائل است و رهبری راجانشین امامت می​داند.
  • از نظر استاد مطهری، یکی از ویژگی​های رهبری عدالت است که ظلم را از بین می​برد. حذف عادات غلط و مبارزه با خرافات از وظایف حکومت و ولی​فقیه است.
  • استاد مطهری، مشروعیت حکومت​ها را یا به ولایت می​داند و یا به وکالت. از نظر وی اگرچه ولی​فقیه باید شروط شرعی لازم را داشته باشد اما بدون انتخاب مردم هیچ کس نمی​تواند مقام ولایت را داشته باشد. البته باید شرایط شرعی فقاهت و عدالت را نیز باید داشته باشد.
  • استاد مطهری ولایت فقیه را یک نوع ولایت ایدئولوژیک می داند که مراقب است مجریان قانون، به اصول مصرح در دین و قانون عمل کند و رضایت مردم را در پی داشته باشد. ایشان در پی آن بود که روحانیت دولتی نشود و پدیده​ای به نام دین دولتی در ذهن مردم شکل نگیرد.
  • ادب و وفاداری استاد مطهری نسبت به ولی​فقیه، در مقابل حضرت امام (ره) جلوه​گر بود. او که خود عالمی ربانی و محبوب نزد مردم بود، امام را بت شکن اسلام خطاب می​کند و می نویسد: ملت ایران جان بر کف در انتظار فرمان رهبر فرزانه خویش است. ادب آنچنان در سلوک وی در برابر رهبر دیده می​شود که گویای برپا داشتن مقررات اسلامی است که در تعهد به بیعت نسبت به ولی فقیه بروز می​یابد.
  • برای همین است که علما و مراجع تقلید با همه علو درجه علمی ادب حریم رهبری را حفظ نمودند که یک سنت ارزشمند است و همگان باید در حراست از آن تلاش کنند.
  • مجلس روز معلم را به معلمان تبریک می​گوید و امیدوار است که در راستای نقش آفرینی آنها در توسعه فرهنگی کشور، زمینه لازم را فراهم کند.

/29

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 148047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =