واحدمرکزی خبر نوشت:

نمایندگان فلسطینی از سرگیری فعالیت شورای قانونگذاری فلسطین را به صورت نشست یکپارچه و همزمان در نوار غزه و کرانه باختری رود اردن خواستار شدند. نمایندگان پارلمانی دو جنبش فتح و حماس و احزاب مستقل در شورای قانونگذاری فلسطین روز یکشنبه احیای اجلاس این شورا را به صورت یکپارچه در کرانه باختری رود اردن و نوار غزه در هفته آینده خواستار شدند. منابع پارلمانی از رایزنی ها و تماس های فراکسیون ها و گروه های پارلمانی فلسطین برای هماهنگی به منظور برگزاری نشست یکپارچه شورای قانونگذاری فلسطین در حمایت از تحقق آشتی ملی فلسطین خبر دادند.

ارائه این طرح ابتکاری بعد از توافق مقدماتی است که دو جنبش فتح و حماس چهارشنبه گذشته تحت نظارت رسمی مصر به آن دست یافتند. عزیز دویک رئیس شورای قانونگذاری فلسطین و از رهبران برجسته جنبش حماس در سخنانی در این باره به خبرگزاری شین هوا گفت تفاهمی میان اعضای پارلمان فلسطین درباره ضرورت از سرگیری فعالیت همزمان و یکپارچه این پارلمان در نوار غزه و کرانه باختری رود اردن در سریع ترین زمان ممکن حاصل شده است و این گامی عملی برای تحقق آشتی ملی فلسطین به شمار می رود.

دویک افزود از سرگیری نشست های پارلمان فلسطین بر اساس دستوری خواهد بود که قرار است محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بر اساس قانون اساسی برای افتتاح دوره جدید فعالیت های این پارلمان صادر کند و بعد از این دستور گروه های پارلمانی درباره زمان مناسب آغاز به کار پارلمان به توافق خواهند رسید.

وی اظهار داشت مطلوب است نخستین نشست شورای قانونگذاری فلسطین برای اعلام احیای آن برگزار شود و از نشست دوم به بعد موضوع برنامه و تشکیل دولت وفاق ملی و مناقشه اعطای رای اعتماد به آن بررسی شود.

شورای قانونگذاری فلسطین از زمان سلطه حماس بر نوار غزه در ژوئن سال دو هزار و هفت تاکنون از تعطیلی اجلاس و توقف جلسات رسمی رنج می برد. فراکسیون پارلمانی حماس که اکثریت شورای قانونگذاری فلسطین را در اختیار دارد به برگزاری اجلاس مخصوص نمایندگان وابسته به خود در نوار غزه بدون حضور اعضای دیگر گروه ها متوسل شده بود حال آن که نمایندگان وابسته به دیگر فراکسیون های پارلمانی این اجلاس را به رسمیت نمی شناختند. مفاد توافقنامه اولیه آشتی که فتح و حماس چهارشنبه گذشته امضاء کردند بر ضرورت از سرگیری فعالیت شورای قانونگذاری فلسطین بر اساس قانون اساسی تاکید دارد. حسن خریشه معاون دوم رئیس شورای قانونگذاری فلسطین در گفتگو با روزنامه فلسطینی الایام پیش بینی کرد محمود عباس در پی امضای توافقنامه مقدماتی آشتی فلسطین دستور افتتاح دوره جدید از فعالیت های پارلمانی با حضور همه طرف های فلسطینی بدون استثنا را در هفته آینده بدهد. از طرف دیگر نجاه ابوبکر نماینده جنبش فتح در پارلمان فلسطین در سخنانی به خبرگزاری شین هوا گفت به احتمال زیاد نشست آینده پارلمان فلسطین ، نشستی یکپارچه و همزمان در نوار غزه و کرانه باختری رود اردن باشد. 4949

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 148012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =