افزایش حداکثر 20 درصدی قیمت​ حامل​های انرژی در سال90، سطح درآمدهای دولت از محل هدفمند کردن یارانه​ها را تغییر داد.

به گزارش خبرآنلاین، دولت در لایحه بودجه 90، خواستار درآمد 62 هزار میلیارد تومانی از محل هدفمندسازی یارانه​ها شده بود که نحوه محاسبه آن برای نمایندگان مشخص نبود. به همین دلیل در مذاکرات امروز مجلس اغلب نمایندگان معتقد بودند که بر اساس افزایش قیمت​ها در سال 89، حداکثر درآمد دولت از این محل 30 میلیارد تومان خواهد بود.

اگرچه رئیس مجلس از نماینده دولت در جلسه امروز پرسید که این رقم را بر اساس چه محاسبه​ای تعیین کرده​اید؟ ، اما او تنها به این پاسخ اکتفا کرد که مبنای کارشناسی دارد.  

این پاسخ اعتراض نمایندگانی چون علیرضا منادی و الیاس نادران را به همراه داشت که می​پرسیدند این محاسبه کارشناسی چیست که به نمایندگان ابلاغ نمی​شود و کمیسیون تلفیق چطور آن را پذیرفته است؟

منادی نماینده تبریز با اشاره به اینکه نماینده دولت می​گوید الا و لله همان درآمد 62 هزار میلیاردی دولت از این محل باید در بودجه تصویب شود و پشت این مساله منطق است، از رئیس مجلس خواست: شما یک سوال ریاضی ساده را از دولت و تلفیق بپرسید که منبع این درامد  62 هزار میلیاردی کجاست؟ وگرنه 30 هزار میلیارد آب در این بودجه خواهد بود!

به گفته وی، با دستور اجازه افزایش 20 درصدی قیمت حامل​های انرژی، به دولت اجازه داده می​شود که اضافه قیمت​های ناموزون موجود و اجرای ناقص کنونی این قانون را تمدید کند.

نادران هم در تذکری پرسید: مبنای کارشناسی دولت در کسب درآمد از 62 هزار میلیارد تومانی یارانه​ای چیست و اگر حداکثر 20 درصد افزایش قیمت حامل​های انرژی لحاظ شود این درآمد به چه سقفی می​رسد؟

وی با بیان اینکه بر اساس محاسبات او، دولت حتی بر مبنای افزایش قیمت​های سال 89 نمی​تواند به 30 هزار میلیارد تومان در آمد در سال 90 برسد، خطاب به رئیس مجلس ادامه داد: دستور دهید نماینده دولت و اعضای کمیسیون تلفیق این محاسبات را انجام دهند و ترکیب سه جدول هزینه​ای را از جهت مصرف کننده، دولت و تولید مشخص کنند و با نظر دولت تنظیم شود و مجددا به صحن بیاید که تکلیف نمایندگان مشخص باشد.

لاریجانی این تذکر را به جا دانست و از کمیسیون تلفیق خواست تا ارکان درآمدی دولت از محل هدفمند کردن یارانه​ها را بر اساس این 20 درصد افزایش قیمت مشخص کند و به صحن علنی ارائه دهد. به گونه​ای که سطح درامد و سه ردیف هزینه ای را کمیسیون تلفیق مشخص کند و 10 درصد سهم بخش بهداشت و درمان از درامدهای هدفمند سازی را هم بیاورند.

رئیس مجلس تاکید کرد که دولت باید قانون را رعایت کند.

تذکر بعدی از سوی علی عباسپور رئیس کمیسوین آموزش و تحقیقات مطرح شد که گفت: مجلس در جریان قانون هدفمندسازی یارانه​ها سقف تعیین نرخ گازوئیل و بنزین را تعیین کرده و آن را به نسبت فوب خلیج فارس تعیین کرده بود. به گفته وی، حداکثر افزایش 20 درصدی قیمت​ها در سال 90 نباید شامل قیمت بنزین و گازوئیل شود.

لاریجانی سخنان وی را نیز تایید کرد و گفت: کمیسیون تلفیق به این موضوع نیز توجه داشته باشد.

/29

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 147492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ali US ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۰
    6 0
    حقوق هارو هم بر اساس جهانی تایین کنین...
  • بدون نام IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۴
    6 0
    افزايش قيمتها20درصد،تورم20درصد افزايش حقوق6درصد؟