مخالفت مجلس با حذف محدودیت سنی برای کاندیداهای ریاست جمهوری /دوتابعیتی‌ها نمی‌توانند رئیس جمهور شوند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با حذف محدودیت سنی حداقل ۴۰ و حداکثر ۷۰ سال برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری، مخالفت کردند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بهارستانی‌ها در نشست علنی امروز مجلس اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری را در دستورکار قرار دادند. در این میان دو بند پر بحث را نیز بررسی کردند که یکی از آنها موضوع قراردادن محدودیت سنی برای کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری بود یعنی داوطلبان نمی‌توانند کمتر از 40 سال و بیشتر از 70 سال باشند با وجود اعتراضات مختلفی که در این مورد مطرح شده بود محسن زنگنه از نمایندگان مجلس پیشنهاد حذف آن را مطرح کرد. 

او ضمن توضیح پیشنهاد خود، بیان کرد:  مقام معظم رهبری بارها از جوانگرایی صحبت کرده‌اند و ما در اوایل انقلاب و هشت سال دفاع مقدس مرتب از باقری و همت و باکری حرف می‌زدیم و می‌زنیم، ولی قانونی در مجلس انقلابی و مجلس امید که مفتخر به واژگان مقدسی از سوی رهبر معظم انقلاب است در حال تصویب است که بنا دارد حداقل سن ۴۰ سال را برای نامزد انتخابات ریاست جمهوری درنظر بگیرد. 

وی در ادامه اظهار کرد: اگر فردی ۳۹ سال داشته باشد و تمامی شرایط رئیس جمهور شدن نظیر مدیر و مدبر را دارا باشد؛ درنظر گرفتن این محدودیت برای او بی‌معناست. 

محمد جواد کولیوند معاون پارلمانی وزارت کشور نیز در موافقت با پیشنهاد وی ، تاکید کرد که دولت در لایحه اصلاح قانون انتخابات که به مجلس فرستاده بود نیز حداقل سن را ۳۰ سال و حداکثر سن را ۷۵ سال تمام برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری در نظر گرفته بود؛ و اکنون دولت نیز با پیشنهاد حذف شرط سنی برای نامزد انتخابات ریاست جمهوری موافق است.

اما در نهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی با این پیشنهاد مخالفت کردند.

داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری نباید تابعیت دیگر کشورها را داشته باشند

موضوع دیگری که در جلسه امروز به بحث گذاشته شد مسئله دوتابعیتی بودن کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری بود . گزارش شور دوم کمیسیون امور داخلی‌کشور و شوراها در مورد طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران در دستور کار روز سه‌شنبه نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

براساس پیشنهاد «سید محمود نبویان» نمایندگان موافقت کردند که عبارت تابع ایران و نداشتن تابعیت کشورهای دیگر در گذشته و حال به جز دوم بند الف ماده واحده اضافه شود.

«نصرالله پژمان فر» نماینده مردم مشهد و کلات در مخالفت با این پیشنهاد گفت:  در جمهوری اسلامی  کسی نمی‌تواند دو تابعیتی باشد زیرا اگر تابعیت کشور را داشته باشد، تابعیت دیگر او لغو می‌شود بر همین اساس بنده مخالف این پیشنهاد هستم.

«جعفر قادری» نماینده مردم شیراز نیز در موافقت با این پیشنهاد اظهار داشت:  بسیاری از کشورها به راحتی تابعیت نمی‌دهند و چطور می‌شود یک فردی در چارچوب قوانین آن کشور تابعیت را بپذیرد و بخواهد حافظ منافع کشور خودش نیز باشد. برهمین اساس باید داوطلب انتخابات ریاست جمهوری فقط تابعیت جمهوری اسلامی را داشته باشد تا سبب حفظ منافع ملی کشور شود.

بر این اساس، داوطلبان ریاست‌جمهوری باید واجد شرایط اختصاصی و عمومی ذیل باشند:

۱.رجال مذهبی و سیاسی

۲.ایرانی ‏الاصل و تابع ایران و نداشتن تابعیت کشورهای دیگر در گذشته و حال

۳.مدیر و مدبر

۴.حسن سابقه، امانت و تقوا

۵.مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور

27215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1466284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =