۰ نفر
۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۰
چرا نباید معطل انتخابات آمریکا بمانیم؟

بالاخره پس از چند روز التهاب و خشونت در داخل آمریکا،‌ جوبایدن به عنوان برنده انتخابات ریاست جمهوری معرفی شد.

اینکه آیا اعتراض های ترامپ نسبت به تخلفات انتخاباتی به نتیجه می رسد یا نه، فعلا موضوع بحث ما نیست. بحث این است که نوسان های قیمت ارز و سکه و خودرو، که ناشی از فضای روانی است، نباید باعث القای ضرورت نگاه به بیرون برای حل مشکلات اقتصادی کشور شود.
تجربه چهل ساله انقلاب اسلامی نشان داده که روسای جمهور آمریکا، چه از حزب دموکرات و چه از حزب جمهوریخواه، هریک به نحوی با استفاده از اهرم های فشار خود، علیه مردم ایران اقدام کرده اند. جو بایدن نیز همانطور که از قبل اعلام کرده برای برگشت به برجام شرایطی در حوزه های منطقه ای و هسته ای و نظامی و موشکی دارد که قطعا برای ایران قابل پذیرش نیست.

بایدن پس از ورود به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۲۱ با مشکلات متعددی مواجه است که هریک دارای اولویت بالا برای دموکراتها خواهد بود. در عرصه داخلی، اولویت اول برنامه های بایدن، یافتن راه حل برای مقابله با کرونا و مسائل امنیتی کشور از جمله تامین امنیت داخلی و مهار نارضایتی های رنگین پوستان است.
اولویت های سیاست خارجی بایدن نیز در وهله اول، ترمیم روابط با اتحادیه اروپا و حل و فصل مشکلات با متحدین سنتی آمریکاست. همکاری با چین به عنوان قوی ترین رقیب اقتصادی آمریکا برای تامین منافع معیشتی مردم کشورش، نیز از اولویت های مهم سیاست خارجی بایدن خواهد بود. همچنین کاهش چالش های موجود با روسیه برای بایدن بسیار مهم است.

اما مسئله با اهمیت برای بایدن همانند بقیه روسای جمهور آمریکا، تامین امنیت رژیم صهیونیستی و جلوگیری از آرمان آزادی فلسطین است. در اینجاست که بایدن با یک مشکل جدی به نام ایران مواجه خواهد شد و شرایط وی یعنی کاهش نفوذ منطقه ای ایران، ایجاد محدودیت برای برنامه های هسته ای و جلوگیری از پیشرفت های نظامی و موشکی کشورمان معنا پیدا می کند. شرایطی که قطعا با پاسخ قاطع و منفی ایران روبرو خواهد شد. با این وصف، کسانی که به تغییر رفتار آمریکا نسبت به ایران دل بسته اند، باید بدانند که بایدن هم همان سیاست های سنتی آمریکا را علیه ایران دنبال خواهد کرد.  
مقام معظم رهبری در سخنرانی روز سیزدهم آبان ۱۳۹۹ با تأکید بر اینکه سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال آمریکا، حساب‌شده و مشخص است و با رفت‌وآمد اشخاص تغییر پیدا نمی‌کند، خاطر نشان کردند: « ممکن است با آمدن یا نیامدن یک فرد اتفاقاتی بیفتد اما به ما هیچ ارتباطی ندارد و در سیاست جمهوری اسلامی هیچ تاثیری نخواهد داشت».

سیاست حساب شده و مشخص ایران، پس از پیروزی انقلاب اسلامی در قبال آمریکا، ، دقیقا ریشه در شناخت دشمن دارد. دولت های آمریکا در چهل سال گذشته صرفنظر از اینکه چه حزبی در آن کشور حاکم باشد، مخالف استقلال ایران و غارت کشورمان بوده و دشمنی با ملت ایران را به نهایت رسانده اند.  
اعتماد به دشمن و منوط کردن حل مشکلات اقتصادی کشور به توافق با آمریکا، راهکار بیهوده ای که برخی صاحبنظران توصیه می کنند، هرگز به نتیجه نخواهد رسید. آنها باید بدانند که آمریکا با هر حزبی که حاکم باشد از اهرم تحریم علیه ایران استفاده خواهد کرد و گزینه نظامی را بر روی میز خواهد داشت.
مقام معظم رهبری در مقاطع مختلف و بطور مستمر بر پرهیز از وابسته کردن اقتصاد به مذاکرات با آمریکا و اعتماد به کشورهای اروپایی تأکید کرده‌اند. بطور نمونه ایشان در دیدار با بیش از ۲۵۰۰ فعال اقتصادی و تولیدکننده داخلی، تصور پایان تحریمها در یکی دو سال آینده را خیال باطل خواندند و خاطرنشان کردند: « با شناختی که از مسائل جبهه‌ی استکبار داریم، تحریمها حالا حالاها وجود دارد، بنابراین برای نجات اقتصاد کشور نباید منتظر پایان تحریمها و بودن یا نبودن فلان شخص یا اقدام فلان کشور بود.»
تکیه به منابع داخلی و پیدا کردن راهکارهای متعدد برای رونق و جهش تولید، کلیدی‌ترین راه‌حل برای مشکلات اقتصادی و معیشتی است. ایران کشوری پهناور با منابع غنی در حوزه های نفتی، گازی، معدنی، کشاورزی، صنعتی با نیروی انسانی جوان و باهوش است و می تواند با اتکا بر ظرفیت های داخلی ، نیازهای اساسی خود را بدون نیاز به آمریکا تأمین کند.

طبعا همانگونه که رهبر معظم انقلاب نیز گفته اند تکیه به منابع داخلی به معنای عدم تعامل با کشورهای جهان نیست. جمهوری اسلامی ایران یکی از حامیان چندجانبه گرائی است و دوستان زیادی در جهان دارد. استفاده از بازار چهارصد میلیون نفری منطقه و تقویت روابط با همسایگان، حرکت در مسیر اجرائی کردن همکاری های راهبردی با چین، تداوم تعامل مثبت با روسیه و تقویت نگاه به شرق، از جمله راه حل های موثر برای مقاوم سازی اقتصاد است.
با این وصف، نباید چشم‌انتظار به دولت آینده در آمریکا و سیاست های آتی در این کشور داشت. مشکلات داخلی را می توان با اتکا به منابع داخلی و حُسن مدیریت کاهش داد و آینده ای روشن را به ملت بزرگ و مقاوم ایران نوید داد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1453712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
    0 0
    عقلانی و منطقی