۱ نفر
۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۶:۲۹
ضرورت تحلیل هزینه-فایده خدمت نظام وظیفه

سالانه تعدادزیادی از فرزندان این آب و خاک برای خدمت نظام وظیفه اعزام می شوند.

نگارنده قصدندارد از فضای داخل پادگان ها و جو روانی جامعه  و جوانان در مورد خدمت سربازی مطلبی بنویسد  و یاازدیگران نقل کند. ولی بدنیست مسئولین مملکت چندنکته رابررسی و نتیجه آن را صادقانه به مردم عرضه کنند.

سربازهایی که واردپادگان می شوند چندنوع هزینه را ایجاد می کنند . ازجمله حقوق کادر و خورد و خوراک و سایرهزینه های جاری ونیز هزینه عدم النفع وفرصت به دلیل تاخیرآن ها در ورود به بازار کاروتولید(هرچند فعلا بیکاری بیداد می کند) ونیز هزینه سرخوردگی روانی و افسردگی به دلیل احساس پوچی و بعضا کارهای بی نتیجه درپادگان ها....
شایع است گاهی جوانها درپادگانها خودزنی می کنند یا فرار می کنند  و....
از طرف دیگرنیروها آموزش نظامی می بینند و ورزیده می شوند و به عنوان نیروی ذخیره و احتیاط و.....برای جنگ های احتمالی می توانند مورد استفاده قرار گیرند.

موضوع بررسی هزینه ها خصوصا هزینه های اجتماعی و روانی نسل جدید در برابر دستاوردهای آن نیاز به مطالعه همه جانبه دارد و بررسی روش های جایگزین مثل اموزش نظامی یک یادوماهه و درعوض تقویت نیروی نظامی کادر بااستخدام های بیشترازمحل صرفه جویی سربازخانه هاو.... ازسوی موسسات و مراکز پژوهشی  که خود درامررایج دخالتی نداشته باشند ضروری است.

درصورت بروز هرجنگی وقتی نظام مشروعیت داشته باشد آحادمردم سربازنظام خواهندبود آنچنان که دردوره جنگ پیش آمد و دیدیم.ولی سربازی بااجبار (همانگونه که درزمان پهلوی اول اسمش را اجباری گذاشته بودند) ممکن است انگیزه سازبرای جنگیدن و دفاع عاشقانه ازمیهن نباشد.

کوتاه سخن این که بررسی هزینه فایده با مداخله ونظرجامعه شناسان و روانشناسان و اقتصاددانان درکنارمسئولین نظامی و امنیتی کشورضرورت دارد و تجدید نظرشجاعانه درصورت استنباط نتایجی مغایرعرف رایج ونیز ایجادراهکارهای قوی و فراگیر برای ازبین بردن احساس پوچی و بیگاری دوران خدمت نظام وظیفه درصورت تایید روش موجود می تواند راه گشاباشد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1451277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =