رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی گفت: گسیختگی نثر و زبان در این اثر نمی‌تواند منتسب به سعدی باشد،‌ بسیاری از ابواب این کتاب با گلستان مشترک است ولی با زبان فاخر سعدی در گلستان قابل مقایسه نیست.

در پی ادعای یک مجموعه‌دار مبنی بر کشف اثر جدیدی از سعدی با عنوان «خارستان»، عباس‎علی وفایی استاد دانشگاه و رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با فارس با رد انتساب این اثر به سعدی شیرازی گفت: کتابی با عنوان «خارستان» اصلاً متعلق به سعدی نیست.، این کتاب پیش از این با همین عنوان در دهلی‌نو به صورت سنگی چاپ شده است و عنوان اصلی آن نیز «روضه خلد» و نویسنده آن فردی به نام «مجد خوافی» است.

وی در پاسخ به این نظر که: «در صفحه آخر کتاب آمده است: تمت الکتاب خارستان من کلام حضرت شیخ سعدی شیرازی»، گفت: این انتساب اشتباه است ولی چون این اثر شباهت‌های زیادی به کتاب گلستان دارد، اسم کتاب هم خارستان است و مشابهت در سبک و سیاق با گلستان دارد و نامشان نیز مترادف است، تصور شده حتما این کتاب هم متعلق به سعدی است در حالی که این کتاب در هند چاپ شده است.

خارستان

وفایی در ادامه سخنان خود گفت: من سه نسخه خطی از این کتاب با همین عنوان در ازبکستان دیدم و یک نسخه هم که در هند موجود است و من این کتاب را تصحیح کردم و با تعلیقات و اضافات منتشر کردم.

وی همچنین گفت: فردی که ادعا می‌کند کتاب متعلق به سعدی است همه این اثر را نخوانده است چرا که در متن کتاب بارها عنوان شده است که این متن را «مجد خوافی» نوشته است و در متن کتاب هم بارها از خود و خانواده و نیز چگونگی زندگی‌اش سخن گفته است.

وفایی گفت: نکته مهم دیگر این است که این اثر در نثر، زبان و محتوا با دیگر آثار سعدی متفاوت است. من سالها با آثار سعدی زندگی کردم و با زبان و نثر سعدی آشنایی کامل دارم. این کتاب اصلاً مورد اقبال اهالی ادبیات قرار ندارد. یک بار در سال 1341 توسط دانشگاه تهران منتشر شد، در سالهای اخیر هم در 1000 نسخه منتشر شد که فروش هم نرفته است.

وی در خاتمه افزود: متن این اثر به سعدی هیچ ارتباطی ندارد،‌ گسیختگی نثر و زبان در این اثر نمی‌تواند منتسب به سعدی باشد،‌ بسیاری از ابواب این کتاب با گلستان مشترک است ولی با زبان فاخر سعدی در گلستان قابل مقایسه نیست ضمن این‎که سعدی هیچ‏گاه یک مطلب مشترک را در دو کتاب تکرار نکرده است.

60

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 145028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • كارشناس IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۳۱
    0 1
    اين كتن متعلق به كتاب «روضه خلد» به قلم مجد خوافي است. اساسا مجد خوافي اين كتاب را به تقليد از «گلستان» نوشته است. جامي هم يك كتاب به تقليد از گلستان دارد به اسم«بهارستان» البته يك كتاب ديگر هم به تقليد از گلستان نوشته شده به اسم«پريشان» كه نويسنده‌اش قاآني است.