داوطلبان آزمون دکترای متمرکز می گویند سئوالات غیر تخصصی و بی ارتباط بوده، همچنین برخی از آنها محل آزمون خود را "اشتباه" توصیف می کنند

امیدسلیمی بنی: اعتراضات داوطلبان به نحوه برگزاری آزمون دکترای متمرکز همچنان ادامه دارد. داوطلبان در تماس با "خبرآنلاین" می گویند از نحوه برگزاری این آزمون که برای اولین بار است در کشور به صورت نیمه متمرکز برگزار می شود، راضی نیستند. آنها عمده ترین دلایل اعتراض خود را "غیر تخصصی بودن پرسشها"، "غیر مرتبط بودن سئوالات" و برخی ایراد به نحوه برگزاری از جمله عدم تطبیق محل درخواست با محل آزمون مطرح کرده اند.

برخی از این داوطلبان در تماس با خبرآنلاین گفته اند این نحوه برگزاری، باعث می شود سازمان سنجش بنا به ملاحظات خاصی، عده ای را به عنوان نفرات برگزیده به دانشگاه های معرفی کند و نفراتی که دارای صلاحیت علمی مناسب بوده اند، از دور رقابت تحصیلی کنار بروند.

مغایرت شهر انتخابی داوطلبان

خبرگزاری مهر در گزارشی، از اعتراض تعدادی از داوطلبان خبر داد که گفته بودند سازمان سنجش اجازه نداده آنها در شهری که برای آزمون دادن انتخاب کرده اند، امتحان بدهند.

آنها گفته اند سازمان سنجش شهری که محل اقامت داوطلب تلقی کرده را به عنوان محل آزمون افراد مشخص کرده و اجازه نداده آنها با وجودی که اطلاعات خود را در سامانه اینترنتی این سازمان اصلاح کرده اند، در شهری امتحان بدهند که مورد علاقه شان بوده.

یکی از داوطلبان گفته: "محل اقامت فعلی من شیراز است اما محل اقامت دائم من زنجان است ولی در زمان درج محل آزمون در کارت تقاضانامه محل آزمون خود را شیراز تعیین کرده بودم ولی بازهم محل آزمون زنجان درج شده است."

با این حال، سازمان سنجش بلافاصله با اعلام اینکه "طبق آئین نامه برگزاری آزمون، شهرستان محل اقامت فعلی داوطلب، همان محل آزمون فرد است و داوطلبان در فرصت های اعلام شده می توانستند مشخصات خود را ویرایش و اصلاح کنند" مسئولیت این موضوع را به گردن داوطلبان انداخته است.

هر چند جلال طباطبایی معاون اجرایی این سازمان توضیح داده "یکی از ویژگی های مهم این آزمون شخصی سازی دفترچه های کنکور دکتری است و از همین رو داوطلب برای شرکت در آزمون باید به همان حوزه امتحانی مندرج در کارت خود مراجعه کند و امکان تغییر حوزه امتحانی برای داوطلبان وجود ندارد" ولی باز هم به نظر می رسد جلوگیری از حضور داوطلبانی که در یکی از معتبرین آزمونهای علمی کشور شرکت می کنند در حوزه ای که مورد علاقه شان است، چندان توجیهی نداشته باشد.

پرسشهای غیر تخصصی و بی ارتباط

زهرا، یکی از کاربران خبرآنلاین است که می گوید :" آدم شک می کنه که واقعا کسانی که منابع رو اعلام کردن با سواد باشن. برای رشته میکروب شناسی و سلولی مولکولی ما به سوالات ریاضی و سوالاتی در مورد خارپوستان مارمولک و نوع گل آذین گیاهان جواب می دادیم. آخه اگر منظورتون اینه که تخصصی نباشه به چند تا از پروفسورهای این رشته ها سوالاتو بدین اگه بلد بودن ما تسلیمیم."

نکته ای که وی اشاره می کند، بارها توسط داوطلبان دیگر به خبرآنلاین منعکس شده. سلمان، یکی از داوطلبان است که در یکی از گرایشهای رشته شهرسازی آزمون خود را در تهران برگزار کرده است.

به گفته او، " یکی نیست بهشون بگه اگه این آبگوشت پس گوشت اش کو؟ ‫اگه آزمون دکتری تخصصی هستش پس سوالات تخصصی اش کو؟" این داوطلب درباره مشکلات خود توضیح می دهد: "یه دو جین سوال زبان، استعداد تحصیلی و آمار و ریاضی به همراه روش تحقیق برای ما مطرح شده بود که ارتباطی با مباحث تخصصی مون نداشت. تو رشته خودم اینو میدونم که تخصصی رشته ما شامل  برنامه ریزی شهری، برنامه ریزی منطقه ای، ترایخ شهرسازی،کاربری اراضی و موضوعات روز شهری میشه، ولی متاسفانه دریغ از یک سوال."

به گفته این داوطلب ناراحت، " در اکثر رشته ها همین مسئله حاکم بوده است."

وی با ذکر مثالی از دانشگاه شهید بهشتی تهران عنوان می کند: "امسال 4 دکتری برنامه ریزی شهری میخواد. ‫سازمان سنجش  12 نفر رو به عنوان سه برابر ظرفیت اعلام میکنن. مشخصا از این 12 نفر، دسته کم نصف اشخاص با سهمیه های مختلف و دارای رتبه خوب معرفی می شن که دانشگاه مجبوره حداقل 2 نفر از بین 4 نفر رو از بین اونا بپذیرین و نفر سوم هم میشه معرفی شده آموزش عالی به عنوان سهمیه مربی. اینطوری سر کسانی که چندین کتاب علمی و مقاله ISI و سخنرانی در همایشهای بین المللی و پژوهش داشتن به خاطر سئوالات بی ربط بی کلاه می مونه."

مهاجرت، هشداری که داده شد

برخی از صاحبنظران در مقابل برگزاری متمرکز آزمون دکترا در کشور، هشدار داده بودند اشخاص وقتی ساز و کار پذیرش در مقطع دکترا را غیر شفاف و نابسامان بیابند، لاجرم به سمت دانشگاه های خارج از کشور میل خواهند کرد.

به عنوان مثال محمد حسن دوگانی، رئیس کمیته جلوگیری از مهاجرت نخبه گان در گفتگوی خود با "خبرآنلاین" به این مسئله ارائه کرده بود که به دلیل ظرفیت پایین دانشگاه های کشور در پذیرش داوطلبان دوره های تحصیلات تکمیلی، در صورتی که داوطلبان نتوانند در کشور ادامه تحصیل دهند، لاجرم از دانشگاه های خارجی پذیرش خواهند گرفت.

این موضوعی است که برخی از داوطلبان ناراضی آزمون دکترای امسال نیز با خبرآنلاین در میان گذاشته اند. آنها می گویند در صورتی که در آزمونی که به تعبیر آنها "غیر شفاف و با سئوالات بی ارتباط" برگزار شده، پذیرفته نشوند، چاره ای به جز مهاجرت به سایر کشورها برای تحصیل ندارند.

هر چند هزینه تحصیل در کشورهایی که دارای رتبه علمی قابل قبول بین المللی هستند، بسیار بالاست، ولی عده ای از این داوطلبان امیدوارند با حضور در دانشگاه های سایر کشورها، فرصت های شغلی مناسبی نیز برای خود مهیا کنند و چه بسا در آنجا نیز ماندگار شوند.

یکی از این داوطلبان در پاسخ به "خبرآنلاین" می گوید: " با وجود داشتن 2 مقاله ISI ، 5 مقاله علمی پژوهشی داخل، 4 سخنرانی تو همایش های بین المللی، طرح پژوهشی، کتاب و ... چرا باید بمونم وقتی  با یک آزمون بی ربط و غیر شفاف، نتیجه کار آدم رو بی اعتبار می کنن؟"

داوطلب دیگری که نام خود را ذکر نمی کند، نیز می گوید: " سازمان سنجش بدون فکر اومده عمل کرده، اعلام کرد آذرماه کنکور هست ولی بعد کنسل ش کرد، تمام برنامه ریزی های ما رو به هم زد، لیست منابع رو تغییر داد و بدون اندیشه با هدف جذب نیروهای خودی بقیه رو نادیده گرفت."

این چنین که پیداست برگزاری آزمون دکترا برای سازمان سنجش هنوز قصه های درازی دارد که می شود آنها را شنید و فراموش کرد؟

42/133

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 144717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • 1 IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۳۰
    0 0
    با سلام من يه سوالي داشتم من دانشجوي ارشد فناوري اطلاعات هستم با سوابق علمي و پژوهشي مناسب و به علت اينكه نتيجه داوري مقالات ISI من نيومده نتونستم بدون كنكور شركت كنم اگر وارد مرحله مصاحبه ميشدم مطمئنا يكي از منتخبين بودم ولي به علت اين آزمون مسخره و بي معني رفتم درساي رياضي فيزيكي خوندم كه آخرين باري كه اينارو خوندم ترم 2 ليسانسم بوده بعد رفتي سره جلسه مي بيني سوال دادن كه 6 ماهم به كوب مي خوندي نمي تونستي جواب بدي همين كارارو مي كنن آدم بيزار ميشه ميگي بري از ايران بهتره
  • بدون نام IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۳۰
    0 0
    با سلام امیدوارم این دفعه نظرم را سانسور نکنید. من رشته مهندسی صنایع شرکت کردم و دروس تخصصی فیزیک و معادلات دیفرانسیل را امتحان دادم...؟! یک سوال از مسئولین دارم اگر این دو درس اختصاصی هستند پس چرا در آزمون کارشناسی ارشد به جای این دو درس فوق، آمار و احتمال و تحقیق در عملیات سوال می دهید؟
  • م IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۳۰
    0 0
    يكي از مشكلات بزرگ ك كمتر به اون توجه شده است طراحي سوالات استعداد تحصيلي بود. به صورتي كه بخش عمده اي از سوالات آن ترجمه شده از زبان خارجي (به احتمال انگليسي) بود كه باعث شده بود متون و سوالات استعداد تحصيلي نامفهوم شود. در يكي از سوالات كه دقيقا از ماه هاي ميلادي نام برده شده بود. در خيلي از سوالات هم آمده بود «كدام يك از گزينه ها» اين فرضيه را تضعيف مي كند. حالا اين تضعيف ب چ معناست الله اعلم
  • بدون نام IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۳۰
    0 0
    من یکی حساب کتاب کردم به جای اینکه بازیچه دست آقایون تصمیم گیر شوم برم ترکیه با یک میلیون سالی دکترا بگیرم بمونم همونجا. مسخره شده ایم به قران. سوال پراید کجا پارک شده پاترول پارک نشده، مسخره است بابا.مسخره .جان مادرت ما تو شهرستان هستیم صدای ما به گوش آقایون برسه
  • بدون نام IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۳۰
    0 0
    بنده شرکت کردم. با نظرات شما موافق نیستم. خوب بود آزمون. خیلی هم خوب برگزار شد.
  • بدون نام IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۳۰
    0 0
    سلام من هم مشکل انتخاب شهر امتحان رو داشتم و امکان شرکت در کنکور رو از دست دادم. اگر قرار بود شهر محل امتحان همان شهر محل سکونت باشد پس علت قرار دادن این گزینه چه بود؟ واقعا هیچ توجهی نمی شود شرم آور است
  • lمهدي IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۳۰
    0 0
    به نظر من اين ازمون تنها چيزي كه مهم نبود . ازمون جنبه علمي داوطلب بود سوالات ما كه واقعا چيرت بود واصلا خوب نبود
  • بدون نام IR ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۳۱
    0 0
    به نظر من يك ليسانس رياضي مي‌تونست حتماً دكتراي كامپيوتر قبول بشه!!!
  • بدون نام IR ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۳۱
    0 0
    با سلام نن در مجموعه علوم تربيتي شركت كردم واقعا سوالات تخصصي مخصوصا روان شناسي تربيتي غير استاندارد بود. جالبه يكي از سوالاتش اين بود يكي از ويژگي‌هاي معلم خوب اين است كه..... و سوال بعديش اين بود يكي از ويژگي هاي معلم بد اين است كه.....به نظرم سوالات جوري طرح شده بود كه حتي داوطلباني كه اطلاعات كمي هم داشتند مي‌توانستند به سوالات جواب بدهد. من كه دو ماه وقت صرف كردم با كسي كه اصلا مطالعه‌اي نداشت تفاوتي باهم نداريم و حتي ممكن است داوطلبي كه اصلا درس نخوانده قبول شود و افراد مستعد حذف شوند.
  • ع IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۳۱
    0 0
    سلام 6گرایش تربیت بدنی در یک گرایش برگزار شد بعضی از دانشگاهها ظرفیتی اعلام نکردند به ازای 400نفر 1نفر قبول خواهد شد 4000نفر شرکت کننده بودند همه را از سهمیه میگیرند وامتحان هیچ معنی ندارداین که عدالت نیست نظرم را به سازمان سنجش اطلاع دهید.
  • مترسك A1 ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۳۱
    0 0
    من هم نتونستم به دليل مغايرت حوزه امتحاني انتخابي با حوزه تعيين شده از طرف سازمان سنجش تو اين آزمون كذايي شركت كنم. حالا هم كه ميگن امتحان آذر برگزار نميشه. من يه سوال دارم واقعا اين درآمدي كه سازمان محترم سنجش كسب كرده حلاله؟!آسوده بخوابند مسئولين كه همه جوونا دارن از اين مملكت سراسر اخلاق(!!!!!!!!)ميرن
  • سعید IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۳۱
    0 0
    مشکل شخص دکتر سرورالدین رئیس سازمان سنجش است ایشان قبلا رئیس دانشگاه تبریز بود و هر سال قانون آزمون دکتری را با سعی و خطا و سلیقه شخصی عوض میکرد یه سال بی آزمون یه سال با آزمون یه سال با آزمون زبان یه سال بدون زبان و کار به جایی رسید که هر دانشکده یه قانون منحصر به فرد برای خود داشت. حالا همون رئیس کارامد شده رئیس سازمان سنجش حالا متوجه مشکل اصلی شدید برای اطمینان به آرشیوهای دانشگاه تبریز در سالهای 1385 تا 1388 مراجعه نمایید.
  • عباس IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۲
    0 0
    باز هم میگم: نه مجلس، نه دولت هیچ مسئول دلسوزی توی این کشور نیست که جلوی این فضاحت رو بگیره؟ حداقل باید 10 برابر ظرفیت رو به دانشگاه ها اعلام کنند.
  • صادق یابری از قم IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۵
    0 0
    سوالات تخصصی در رشته تفسیرمناسب نبود سوالات کلام ارتباطی خیلی مشکل بودو چه ارتباطی باتفسیر دارد-وقت داده شده خیلی کم بود
  • ندا IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۲
    1 0
    من هرچی می نویسم اصلا توهین ندارد ولی ثبت نمی شود!
  • سردرگم IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
    0 0
    این امتحان برای بچه های کاردانی به کارشناسی هم مناسب نبود، چه برسه به دکتری. البته من با هزار مصیبت بدون آزمون پذیرفته شدم. اما بعدش چی؟ این همه پذیرش تو رشته من انجام شده اما تو کل کشور مگه چند تا هیئت علمی می خوان؟ هیئت علمی که بومی شده ، دانشگاه شهر من که نیازی نداره ، پس من چی کار کنم؟تازه وقتی می خوان ردت کنن خودت و با همه کارهای علمی تو می برن زیر سوال. فکرش رو کنین تازه الان که سر کلاس هستم کسایی پذیرفته شدن که اصلا انگیزه پژوهش ندارن فقط مدرک دکتری رو می خوان برای کار فعلی شون. وقتی خیلی از دوستام که اینقدر با انگیزه بودن پذیرفته نشدن و اینا پذیرفته شدن دلم می سوزه. افسردگی گرفتم به خدا از دست این آقایون. به نظرم سطح علمی کلاس فوق لیسانسم بیشتر از دکترابودش.