۰ نفر
۱۹ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۷:۲۳

طلسم جایزه یک‌میلیون دلاری نت‌فلیکس پس از گذشت سه‌سال و رقابت حدود 50 هزار برنامه‌نویس، هنوز نشکسته است.

محبوبه عمیدی: چند روز پیش رقابت یک میلیون دلاری نت‌فلیکس (سرویس آنلاین اجاره فیلم، دی.وی.دی و دیسک‌های بلو-ری در سطح ایالات متحده) در حالی به پایان رسید که نتایج نهایی این رقابت همچنان در سایه‌ای از ابهام باقی مانده‌اند. شرکت‌کنندگان در بخش نسخه محاسباتی عکس، رقابت فشرده‌ای را پشت سر گذاشتند و هنوز مشخص نیست از میان دو گروه فینالیست BellKor's Pragmatic Chaos و Ensemble کدام یک برنده نهایی این رقابت خواهد بود.

به گزارش سی‌نت، نت‌فلیکس که از سال 1997/ 1376 آغاز به کار کرده، این رقابت را در سال 2006 / 1385 آغاز کرد. هدف از این رقابت، شناخت دقیق علایق و خواسته‌های مشتریان این شرکت از روی فیلم‌هایی است که قبلا توسط آنها سفارش شده‌اند. اطلاعات به دست آمده در بهبود Cinematech، نرم‌افزار داخلی این شرکت که جهت پیشنهاد فیلم‌های جدید به مشتریان ایجاد شده است، مورد استفاده قرار می‌گیرد و جایزه یک میلیون دلاری به فرد یا گروهی تعلق خواهد گرفت که برای اولین‌بار بتواند سیستم را حداقل 10 درصد بهبود بخشد. این جایزه، نوعی جایزه مشوق یا نوآوری به‌شمار می‌آید، یعنی نت‌فلیکس با هزینه تحقیقاتی به مراتب کمتر، توان تحقیقاتی و خرد جمعی را در اختیار خواهد گرفت و به نتیجه نهایی خواهد رسید.

در سال‌های اخیر این رقابت کمابیش وجود داشته و گروه‌های نرم‌افزاری متعددی در آن شرکت کرده‌اند، حتی بعضی از شرکت‌کنندگان به نزدیکی‌های بهبود ده‌درصدی رسیده‌اند و جوایز سالانه 50 هزار دلاری نیز دریافت کرده‌اند، اما این اولین‌بار است که گروهی با قاطعیت اعلام می‌کند که به بهبودی بالای ده‌درصد دست یافته است. تیرماه گذشته، گروه بلکورز پراگماتیککائوس، که گروهی چند‌ملیتی متشکل از متخصصان آمار،کارشناسان یادگیری ماشین و مهندسان کامپیوتر است و برنده یکی از جوایز 50 هزار دلاری این سایت نیز بوده، با اعلام دست‌یابی به الگوریتمی برای بهبود بالای 10 درصد نرم‌افزار Cinematch رقابت را به دور بسیار فشرده‌ای کشاند.

مطابق قوانین این رقابت، پس از اعلام این گروه، سایر رقبا تنها 30 روز برای اعلام نتیجه‌ای برابر یا بهتر فرصت داشتند. رقابت شدت گرفت و تنها چند‌ دقیقه پیش از پایان فرصت اعلام شده، گروهی مرکب از دیگر رقبای سابق، موسوم به Ensemble رقم نهایی بالاتری را نسبت به گروه بلکورز پراگماتیککائوس در سایت leaderboard اعلام کرد.

آیا این بدان معنی است که اینسمبل برنده این رقابت است؟ دقیقا نه!

کریس ولینسکی، محقق مرکز تحقیقاتی AT&T و رهبر گروه بلکورز در پست الکترونیکی که شب پایان رقابت‌ها فرستاده، می‌نویسد: «زمانی که پس از پایان وقت رقابت، ما برای تأیید دریافت اطلاعاتمان با نت‌فلیکس تماس گرفتیم، تیم ما در جایگاه اول قرار داشت». یهودا کورن، محقق یاهو و یکی دیگر از اعضای تیم بلکورز در یک انجمن آنلاین گفته است: « ارقام اعلام شده توسط اینسمبل بالاتر است، ولی واقعیت این است که ما نتایج بهتری نسبت به این تیم داشتیم».
پس بلکورز برنده جایزه 1 میلیون دلاری است ؟ هیچ قطعیتی وجود ندارد.

استیو سواسی سخنگوی نت‌فلیکس می‌گوید: « هنوز برنده‌ای نداریم». او معتقد است، اگر برنده‌ای وجود داشته باشد، زمانی اواخر شهریور یا اوایل مهرماه جاری و در برنامه‌ای با حضور رید هستینگز، مدیر اجرایی نت فلیکس معرفی خواهد شد. به نظر او این اعلام نتیجه در دراز مدت به دلیل تأثیر حداکثر بر اذهان عمومی نیست، بلکه به این دلیل است که تا آن زمان برنده مشخص شده باشد.

سواسی برای روشن‌شدن بهتر موضوع می‌گوید: «نتایج موجود در سایت لیدر بورد، توسط تیم‌های شرکت‌کننده اعلام شده‌اند. نت‌فلیکس هم در داخل شرکت محققانی دارد و هم از حضور کارشناسانی از بیرون سیستم بهره می‌برد تا صحت و سقم اطلاعات را ارزیابی کند. تمرکز روی کدهای ارائهشده، مستندات طراحی و مواد دیگر، حقیقتا کار پیچیده‌ای است و نیاز به زمان دارد».

دامنکاس تیک، متخصص مجارستانی علوم کامپیوتر و یکی از اعضای ارشد تیم اینسمبل، چندان هم امیدوار به نظر نمی‌رسد. او در یک مصاحبه تلفنی می‌گوید: «ما هیچ اطلاعیه رسمی از نت‌فلیکس دریافت نکردیم. من فکر نمی‌کنم فرصت چندانی برای برنده‌شدن داشته باشیم. هرچند که این رقابت، تلاش بسیار‌لذت‌بخشی بود».

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 14368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =