آیا آمریکا و عربستان بر سر نوع مقابله با بحرانِ بحرین اختلاف نظر دارند؟

یک نشریۀ آمریکایی نوشت کاخ سفید تصور می‌کند اعمال خشونت در بحرین، به ایران نیز مجوز ورود می‌دهد.

به گزارش خبرآنلاین، وب‌سایت «وال‌استریت‌جورنال» به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت: دولت اوباما مکرراً به عربستان سعودی و بحرین فشار آورده تا بر ضدّ معترضان شیعه متوسل به زور نشوند؛ زیرا می‌ترسد این‌گونه اَعمال، بهانۀ لازم برای مداخلۀ ایران در بحرین و جاهای دیگر خاورمیانه را فراهم سازد. 

بحرین

او افزود: «به آن‌ها [مقامات بحرینی و سعودی] گفته‌ایم از زور استفاده نکنند؛ چراکه این کار بهانه به دست ایران می‌دهد. به موجب قوانین مذهبی تهران، رهبر ارشد ایران آیت الله خامنه‌ای ملزم است تا از حقوق شیعیان در سراسر جهان حفاظت کند». 

«وال‌استریت‌جورنال» ادامه داد: ماه گذشته، عربستان سعودی به بحرین سرباز اعزام کرد تا از خاندان آل‌خلیفه در مقابل معترضان حمایت کند.

ایالات متحده نگران است که اعتراضات هماهنگی در وقیاس وسیع در عراق رخ دهد، کشوری که اکثریت شیعۀ آن پیوندهای مذهبی نزدیکی با شیعیان بحرین دارند. 

این مسأله می‌تواند طرح‌ آمریکا برای بیرون بردن نیروهایش از عراق را پیچیده سازد. 

اواسط فروردین ماه نیز روزنامۀ آمریکایی «نیویورک‌تایمز» با اشاره به تنش‌آلود بودن روابط ریاض-واشنگتن نوشت: برای شاه عربستان، تصمیم اوباما برای رها کردن حسنی مبارک، نشانۀ ضعف بود و هشدار نسبت به این موضوع که در صورت بروز اعتراضات دموکراتیک در عربستان، ممکن است رییس‌جمهور آمریکا شاه سعودی را قربانی کند.

این روزنامۀ امریکایی افزود: شاید این موضوع توضیح دهد که چرا هنگامی‌که سعودی‌ها سربازان‌شان برای کمک به سرکوب اعتراضات اکثریت شیعی در بحرین روانه کردند، کوچک‌ترین صدایی از کاخ سفید درنیامد. 

/14117

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 143581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =