مولف حوزه جامعه‌شناسی به تازگی کتابی را با عنوان «کارتن‌خوابی» به نگارش درآورده است که با ارایه راهکار‌های علمی سعی در کاهش این پدیده اجتماعی دارد.

اکبرعلی وردی‌نیا در گفت‌وگو با ایبنا، درباره معنای کارتن‌خوابی اظهار داشت: کارتن‌خوابی را می‌توان به معنای نداشتن اقامتگاه اولیه در نظر گرفت. کارتن‌خواب‌ها نیز افرادی‌اند که در اقامتگاه‌های عمومی و خصوصی زندگی می‌کنند و سازمان‌هایی به صورت موقت برای آنها اسکان فراهم می‌کنند. اغلب این افراد از محیط زندگی‌یشان فرار می‌کنند و به همین دلیل خوابیدن در خیابان برایشان آرامش‌بخش است.

وی افزود: تعداد کارتن‌خواب‌ها در شهر تهران زیاد است. این افراد بیشتر با مشکلاتی نظیر اعتیاد، مصرف الکل، بیماری ذهنی، گسیختگی خانوادگی، بیماری جسمی و سوءتغذیه مواجه‌اند و تعدادی از آنان نیز به علت سرما، تغذیه ناکافی و بیماری جان خود را از دست می‌دهد.

وردی‌نیا تصریح کرد: با توجه به اهمیت آسیب‌های اجتماعی در این حوزه و روند رو به رشد کارتن‌خوابی به ویژه در کلان‌شهر‌ها، بررسی جوانب مختلف این حوزه و تلاش برای جلوگیری از این آسیب‌ها ضروروی است.

وی ادامه داد: درباره کارتن‌خواب‌ها نخستین مساله مهم، فراهم کردن امکانات لازم و اندیشیدن درباره راهکا‌رهایی است که بتوان کارتن‌خواب را به عنوان قشری آسیب دیده به زندگی عادی برگرداند. اگرچه حرکت شهرداری تهران در ایجاد گرم‌خانه‌ها بسیار مفید بوده، اما این تنها یکی از راهکار‌های موجود است.

وی افزود: این کتاب به بررسی وضعیت کارتن‌خوابی در تهران می‌پردازد و در آن دو پیشینه نظری و تجربی را می‌کاود. در پیشینه تجربی به مطالعات و پژوهش‌های انجام شده در خارج از کشور و ارزیابی تحقیقات پیشین درباره بی‌خانمانی اکتفا شده و در بخش پیشینه نظری از دیدگاه‌های نظری در تبین کارتن‌خوابی مانند «کارکرد ساختی»، «نظریه آسیب روانی»، «توسعه خطر»، «الگوی چند علتی روانی اجتماعی»، «فقر و رشد کودکان»، «نظریه بی‌خانمان بین نسلی»، «نظریه بوم‌شناسی» و «ستیز» استفاده شده است.

وی ادامه داد: کتاب «کارتون‌خوابی» ابعاد مختلف این آسیب‌ را بررسی می‌کند و بر اساس نتایج ارایه شده، راه‌کار‌هایی برای کاهش این پدیده و ایجاد جامعه‌ای سالم فراهم می‌کند. این اثر برای پژوهشگران مسایل اجتماعی، مدیران و برنامه ریزان شهری مفید و کاربردی است.

وردی‌نیا خاطرنشان کرد: این کتاب در شش فصل گردآوری شده که شامل «کارتن‌خوابی»، «پیشینه»، «چهارچوب نظری»، «نظریات هیرشی، گاتفردسون، اگینو»، «شبکه اجتماعی و حمایت اجتماعی» و «روش یافته‌‌ها، نتایج و راه‌کار‌ها» می‌شود.

وی در پایان گفت‌: کتاب «کارتون‌خوابی» برای انتشار به انتشارات جامعه‌شناسان سپرده شده است و تا بیست‌ و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منتشر و روانه بازار نشر می‌شود.

بیست و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 14 تا 24 اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.
60

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 143107

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =