نمونه ‌برداری از آب مخزن در روز پیدا شدن جسد نشان داد که آب شرب این مخزن هیچ نوع آلودگی میکروبی و بیماری‌زا نداشته است

فهیمه حسن‌میری: «جسدی داخل مخزن آب پیدا شد»؛ این موضوع یک فیلم حادثه‌ای مانند دارک‌واتر نیست بلکه اتفاقی واقعی است که حدود یک هفته پیش در همین تهران خودمان اتفاق افتاد. خبر پیدا شدن جسدی در مخزن آب پونک فقط یک اتفاق از نوع حوادث معمول نبود بلکه از ابعاد بسیاری قابل تأمل بود و نه تنها ساکنان منطقه پونک بلکه هر کسی را که از آب شهری استفاده می‌کرد متأثر ساخت. ماجرا به این صورت فاش شد که وقتی کارشناسان سازمان آب برای نمونه‌برداری از آب موجود در مخزن آب شرب پونک مراجعه کردند، پس از برداشتن در مخزن با بوی تعفن شدید ناشی از یک جسد متلاشی‌ شده مواجه شدند. وقتی ماموران کلانتری 142 کن از این اتفاق مطلع شده و در محل حادثه حضور یافتند، گمان نمی‌کردند به قدری از وقوع این اتفاق گذشته باشد که به علت متلاشی شدن جسد، حتی نتوان جنسیت آن را تشخیص داد تا چه رسد به کشف علت فوت؛ اما آنچه مشخص بود این که از حدود یک ماه گذشته این جسد در مخزن آب بوده است.

17 هزار یا 17 میلیون متر مکعب؟
پس از انتشار خبر این واقعه، اداره آب و فاضلاب طی نامه‌ای توضیحاتی را اعلام کرده است. در این اطلاعیه تأکید شده که حجم مخزن یاد شده تنها 17 هزار متر مکعب بوده نه 17 میلیون متر مکعب که در خبرها ذکر شده است. ضمن این که این مخزن به صورت مخازن شماره 1 و 2 (مخزن دوقلو) در خارج از شهر تهران بوده و در کوهپایه‌های شمالی شهر در ارتفاعات پونک واقع شده و آب شرب کمتر از 3000 مشترک از آن تأمین می‌شده است که به دلیل کم بودن مشترک تحت پوشش تنها از یک مخزن آن یعنی مخزن شماره 1 استفاده می‌شده که این مخزن و سایر مخازن تأمین آب شرب شهروندان نیز به صورت روزانه بازدید می‌شود و احتمال هرگونه آلودگی در آن منتفی است. علاوه بر آن، جسد کشف ‌شده، در مخزن شماره 2 بوده که در طرح توسعه مخازن این منطقه قرار داشته و از مدار تأمین آب شرب شهروندان خارج بوده است، لذا احتمال هرگونه آلودگی میکروبی آب شرب در شبکه توزیع منتفی است.

در این نامه همچنین آمده است که این‌ گونه مخازن هر 30 تا 45 روز یک‌بار به صورت دوره‌ای و به جهت بررسی‌های فنی و پایداری سازه‌ای به صورت چشمی بازدید می‌شوند که جریان کشف جسد در این بازدید اتفاق افتاده است و بلافاصله پس از این اتفاق به دستور مقامات قضایی و جهت حصول اطمینان بیشتر، توزیع آب شرب در شبکه متوقف و اقدام به شستشو و کلرزنی مجدد مخازن شده که آزمایش‌های کارشناسان وزارت بهداشت حاکی از سلامت کامل آب موجود در شبکه است.

این در حالی است که به گفته شاملو، بازپرس شعبه اول دادسرای امور جنایی تهران شب حادثه مسئولان این مخزن آب مدعی شدند تخلیه آب شرب این مخزن به دلیل آن که حجم آن «17 میلیون متر مکعب» است تا ساعت 10 صبح روز بعد به طول خواهد انجامید ضمن این که در زمان بازدید از صحنه کشف جسد در داخل مخزن، کارشناسان اداره آب و فاضلاب حاضر در صحنه مدعی شدند این مخزن به دلیل بزرگی آب شرب منطقه را تأمین می‌کند و این موضوع با در نظر گرفتن این که در آن مخزن آب بوده است، ادعای خارج از سیستم آبرسانی بودن این مخزن را منتفی می‌کند.

جای نگرانی نیست!
شنیدن این خبر بیش از همه ساکنان منطقه پونک را متأثر ساخت و آنها را بابت سلامتی‌شان نگران کرد. دکتر جلیل‌زاده، مدیر کنترل کیفیت آب تهران با بیان این که «ما هم در منطقه پونک هستیم و از این آب خورده‌ایم» می‌گوید: من به شهروندان اطمینان می‌دهم که این قضیه هیچ مشکلی ایجاد نکرده است چراکه ما تحت نظارت عالی وزارت بهداشت هستیم و تا امروز هیچ گزارشی از اشکال کار ما ارسال نشده است. جلیل‌زاده در حالی این ادعا را مطرح می‌کند که به گفته برخی از ساکنان پونک، آب شرب این منطقه از کیفیت خوبی برخوردار نبوده و باعث شده آنها از آب معدنی به جای آب شرب استفاده کنند.

غلامرضا شقاقی، رئیس اداره سلامت آب و فاضلاب وزارت بهداشت نیز با بیان این که نمونه ‌برداری و آزمایش آب مخزن‌ آب پونک نشان داد به علت کلرزنی آب، هیچ نوع آلودگی در آب نبوده است، گفت: اما مسئله مهم و نگران‌کننده نبود امنیت مخازن آب شرب است که مسئولان سازمان آب باید پاسخگوی آن باشند.

وی ادامه داد: نمونه ‌برداری از آب مخزن در روز پیدا شدن جسد و آزمایش‌های بعدی نشان داد که با توجه به کلرزنی، آب شرب این مخزن در منطقه کن و پونک تهران هیچ نوع آلودگی میکروبی و بیماری‌زا نداشته است و گزارش‌های مرکز مدیریت بیماری‌ها نیز افزایش موارد بیمار‌ی‌های منتقله از آب مانند اسهال را در این منطقه نشان نمی‌دهد. اما به اعتقاد دکتر انوشیروان محسنی بندپی عضو کمیسیون بهداشت مجلس، از آنجا که آب قدرت حلالیت زیادی دارد، وجود جسدی داخل مخزن آب نمی‌تواند بی‌ضرر باشد و حتماً سلامت آب را زیر سؤال می‌برد و از نظر استاندارد شرایط ایده‌آل برای شرب را از دست داده است.

این عضو کمیسیون بهداشت درباره این استدلال که چون آب کلر داشته، مشکلی ایجاد نمی‌کند، به «خبر» می‌گوید: اینگونه پاسخ‌ها پاک کردن صورت مسئله است. اتفاقاً مشکل کار در این است که آب کلر داشته است زیرا مواد آلی گیاهی و جانوری اگر با کلر ترکیب شوند ترکیبات ثانویه‌ای ایجاد می‌کنند که مصرف آن برای مصرف‌کننده بسیار خطرزاست.

او در ادامه می‌افزاید: این پاسخ نیز که می‌گویند مخزن آب ذخیره بوده است توجیه مناسبی نیست، آیا نباید از مخزن ذخیره آب حفاظت شود؟! بهتر است به جای اینگونه توجیه‌ها اقدامات مناسب صورت گیرد تا در آینده شاهد چنین مواردی نباشیم.

مقصر کیست؟
رئیس اداره سلامت آب و فاضلاب وزارت بهداشت، سازمان آب را مسئول پاسخگویی درباره این اتفاق می‌داند. بازپرس ویژه قتل تهران نیز ضمن اشاره به این که این پرونده با قاطعیت در دادسرای جنایی در حال پیگیری است و درخصوص افراد یا سازمان‌های مقصر اغماض نخواهد شد، در این مورد می‌گوید: با شروع تحقیقات، اولین موضوعی که در این پرونده نمود عینی پیدا می‌کند، بی‌توجهی در حفظ و حراست از این مخازن است که نگهداری و مراقبت از آن بسیار مهم و حائز اهمیت است در حالی که حضور تنها 2 نگهبان از سوی یک شرکت پیمانکاری در این محل، خود دلیل بر بی‌توجهی در مراقبت از آب شرب مردم است.

وزیر بهداشت روز گذشته در این باره در پاسخ به تمهیدات وزارت بهداشت برای کنترل آلودگی‌های احتمالی در آب آشامیدنی و جسدی که در آب منطقه پونک وجود داشته است، گفت: تست‌هایی که ما در همان مقطع زمانی انجام داده‌ایم نشان می‌دهد که در زمان‌های قبلی و بعدی پیدا شدن آن جسد اشکالی در آب آشامیدنی آن منطقه وجود نداشته و بررسی‌های وزارت نیرو نیز اعلام شده است که این موضوع در آب غیرشرب اتفاق افتاده است.

وزیر بهداشت تأکید کرد: هیچ نقطه انحرافی در آب سالم منطقه ایجاد نشده است و آب شرب نیز در مدت زمان‌های کمتر از یک هفته مورد بررسی دائم قرار دارد. با این همه حتی با درست فرض کردن ادعای اداره آب و فاضلاب مبنی بر حجم 17 هزار متر مکعبی این مخرن و نه 17 میلیون متر مکعبی و با قبول این که این جسد در مخزن شماره 2 پیدا شده که آب شرب شهروندان را تأمین نمی‌کرده است، باز هم از نگرانی شهروندان درباره اتفاق‌های مشابه در آینده نمی‌کاهد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 14260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • amir IR ۰۳:۴۶ - ۱۳۸۸/۰۵/۱۸
    0 0
    مقصر اين حادثه دردناك مانند حادثه سقوط هواپيما پيدا مي شود ! تا كي مردم بايد شاهد اين گونه حوادث باشند؟
  • من KW ۰۶:۲۲ - ۱۳۸۸/۰۵/۱۸
    0 0
    این که یک مقام مسؤول بگوید من نیز از آبی که مشکوک به آلودگی است خورده ام نمی تواند تأییدی بر سلامت آب آشامیدنی باشد. این یک کجروی در رسیدگی به مسائلی است که سلامت عمومی را تهدید می کند. در ماجرای سقوط هواپیماهای روسی نیز مقامات وزارت راه و ترابری با این ادعا که آنها نیز با هواپیماهای روسی سفر می کنند سعی داشتند بر مسائل بوجود آمده سرپوش بگذارند.
  • بی نام IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۸۸/۰۵/۲۰
    0 0
    مسولان مقداری هم به فکر سلامتی مردم باشند.