۰ نفر
۱۰ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۶:۱۲

آب تهران روزانه تعدادی از شهروندان تهرانی را روانه بیمارستانها می‌کند و البته آنها را به بیماری‌هایی که از آب آلوده به انسان سرایت می‌کند مبتلا می‌کند.

سپیده سعیدی: با وجود آنکه آلودگی آب تهران را بسیاری از متخصصان، پزشکان و حتی بعضی از اعضای کمیسیون بهداشتی مجلس تأیید کردند باز هم مسئولان ذیربط ادعا می‌کنند که این آب به هیچ عنوان آلوده نیست. اما علی رغم ادعای آنها آب تهران روزانه تعدادی از شهروندان تهرانی را روانه بیمارستانها می‌کند و البته آنها را به بیماری‌هایی که از آب آلوده به انسان سرایت می‌کند مبتلا می‌کند. دکتر اکبر رنجبر‌زاده عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیته رفاه و تأمین اجتماعی مجلس که خود پزشک عمومی نیز هست یکی از آنهاست.

آقای دکتر با توجه به اظهار نظر شما باید گفت آب تهران آلوده نیست؟

من آلودگی آب تهران را برای شیوع این بیماری‌ها منتفی می‌دانم. در حال حاضر در فصل تابستان به سر می‌بریم و بسیاری از این بیماری‌ها، بیماری‌های فصل تابستان هستند.

اما بعضی از پزشکان معتقدند منشأ آنها آب و آلودگی آب است.
ببینید اگر آب تهران آلوده بود آن وقت همه بیمارستانهای کشور هم قادر به رسیدگی به بیمارانی که از طریق آب آلوده تهران مبتلا به بعضی از بیماری‌ها شده‌اند، نبودند.

پس شما آلودگی آب شرب تهران را عامل این بیماری‌ها نمی‌دانید؟
خیر، اما این بدان معنا نیست که من آلودگی آب تهران را به لحاظ وجود بعضی از آلاینده‌ها انکار کنم.
آب تهران آلوده است اما این آلودگی سبب بیماری‌هایی که شما مد نظرتان است، نیست.

اما اگر آب آلوده باشد توانایی زیادی برای انتقال بیماری‌های گوناگون دارد.
بله، بیماری‌های بسیاری هستند که از طریق آب منتقل می‌شوند اما نه از طریق آلاینده‌های آب بلکه از طریق باکتریها و ویروس‌ها. این بیماری‌ها به وسیله باکتریهای بیماری‌زا، ویروس‌ها، پروتوزوئرها و کرمها در انسان ایجاد می‌شوند. منابع و مخازن آب از جمله رودخانه‌ها، کانال آبها، دریاچه‌ها و سدها به ویژه در مناطق گرمسیر، محلی مناسب برای انتشار این گونه بیماری‌ها هستند. این نوع مخازن آب، زمینه را برای رشد میزبانهای واسط انگل‌ها مانند حلزون‌ها، ماهیان، گیاهان آبزی و ناقلان بیماری‌ها مانند پشه‌ها و سایر حشرات گزنده فراهم می‌سازند. علی‌رغم کوشش مسئولان برای تصفیه آب به خصوص در مناطق گرمسیر، این بیماری‌ها ممکن است ایجاد شوند.

پس شما معتقدید که با رعایت بهداشت این بیماری‌ها کاهش می‌یابند؟
بله، اصولاً این بیماری‌های شایع که از جمله آن می‌توان به اسهال -استفراغ یا اسهال خونی که بیماری‌های گوارشی هستند اشاره کرد تنها عاملی چون رعایت نکردن بهداشت و مصرف غذاهای آلوده دارند. بیماری‌هایی که برای شایع شدن آن اصلاً جای نگرانی نیست.

پس آلودگی آب تهران به لحاظ پزشکی بیماری‌زا نیست؟ در حالی که اثبات شده که انواع فلزات موجود در آن می‌توانند در دراز مدت اثر سوء بر بدن بگذارند.
برای شیوع بیماری‌های گوارشی و آمیبی و حتی هپاتیت A نگران‌کننده نیست چون در آن میکروب وجود ندارد. در باره آلاینده‌های دیگر هم باید بگویم که باید حتماً تحقیق و تفحص بیشتری انجام شود ضمن آنکه من مطمئن هستم که وزارت بهداشت اقدامات لازم را جهت سلامت آب تهران انجام می‌دهد و کنترل جدی بر این قضیه دارد.

درباره مضرات انواع فلزات بگویید و آنکه کدام یک از نهاد‌ها براین قضیه نظارت جدی دارند؟
این آلاینده‌ها متأسفانه اثرات مزمن دارند که در نتیجه نوشیدن مداوم آب آلوده، خطراتی دراز مدت ایجاد می‌کنند. اثرات برخی مواد ذاتاً خطرناک، پس از رسیدن به حد آستانه بروز می‌کند. در حال حاضر هم انواع فلزات درآب وجود دارد. اما در این مورد خاص مطمئن هستم که همه نهاد‌های ذیربط به این مسئله می‌پردازند و ما نیز در مجلس پیگیر هستیم. وزارت بهداشت، سازمان محیط زیست و سازمان آب و فاضلاب استان تهران و نیز استانداری از آن جمله هستند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 13734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =