فتاح به دنبال شفاف سازی بود یا میانبر زدن به انتخابات ۱۴۰۰؟ /دوگانه «شفافیت» و  «بگم بگم»

کاربران خبرآنلاین نظرات جالبی را درباره شفافیت در عملکرد مسئولان نظام و مفید بودن آن برای جامعه مطرح کردند.

به گزارش خبرآنلاین، پس از آن که  پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان، در آنتن زنده برنامه نگاه یک صدا و سیما، ادعاهای را درباره املاک و اموال این بنیاد مطرح کرد، برخی از او انتقاد کردند و برخی‌ها هم حمایت. برخی ادعاهای فتاح را رازهای مگو می‌دانستند و برخی هم داستان‌سرایی یا بزرگنمایی. برخی دیگر هم این ادعاها را راه میانبر برای فتح پاستور ۱۴۰۰ دانستند.

هر چه بود فتاح در مقابل دوربین‌های صدا و سیما از املاک و اموالی غیر منقولی سخن گفت که در دست افراد و نهادهای سیاسی و نظامی مانده و محل درآمد بنیاد را با مشکل مواجه کردند. اظهارات رئیس بنیاد مستضعفان سیلی از واکنش ها را به دنبال داشت اما پس لرزه ادعای او دامن افکار عمومی را نیز گرفت و نگاه‌های تردید آمیز بسیاری را متوجه شخص فتاح و همان افراد و نهادهایی داشت که از آن‌ها نام برده شده بود.

 در بحبوحه این جنجال یک علامت سوال ایجاد شده است که خبرگزاری خبرآنلاین از کاربران خود پرسیده بود« از نظر شما چه حد شفافیت در عملکرد مسئولان نظام برای جامعه مفید است؟»

نبود شفافیت یعنی دزدی

در این میان برخی کاربران خبرآنلاین شفافیت را مفید دانستند و آن را راهی برای جلوگیری از فساد بیان کردند. به طور مثال کاربر ناشناسی نوشت:« نبود شفافیت برای یک کشور و حاکمیت یعنی فساد یعنی دزدی یعنی رانت یعنی به تاراج رفتن دارایی های آن کشور یعنی مولتی میلیاردر شدن درصدی از کشور و فقیر شدن اکثریت مردم در این جامعه عدالت از بین می رود و نارضایتی مردم را در پی دارد.»

حسنعلی دیگر کاربر خبرآنلاین، نیز با بیان آنکه شفافیت در جامعه سالم یک روی دیگر هم دارد و آن قوه قضاییه مقتدر است که در سایه آن، هیچ کس جرات دست اندازی به اموال عمومی را نداشته باشد، نوشت:« در آن صورت شفافیت به سلامت مردم و جامعه تبدیل شده و همه شادمان خواهند شد.»

شهرام کاربر دیگری است که نوشت:« شفافیت در جامعه موجب کمرنگ شدن و تدریجأ از بین رفتن فساد میشه. بسیار موافقم و امیدوارم شفافیت در تمامی عرصه ها به وجود بیاد. شفاف سازی و افشاگری اگرچه خوب است لیکن گاهأ نتایج منفی هم دارد بنابراین قبل از هر کاری شفافیت داشتن بهتر است.»

مومیایی هم نوشت:« شفافیت هر چه بیشتر و عمیق تر باشد و مقامات بالاتری را شامل شود موثرتر و بهتر است و این با نمایش های انتخاباتی متفاوت است.»

شفافیت شروع شود، همه شاخ در می آورند

اما برخی دیگر از کاربران خبرآنلاین نسبت به شفاف سازی در کشور ناامید بودند و آن را کاری غیر ممکن دانستند. به طور مثال عرشیا نوشت:« شفافیت مسئولین ما ؟ خدا وکیلی سر صبحی نخندونمون.» کاربر نشناسی هم نوشت:« شفافیت؟؟؟؟خیال خامه.»

حاج رضا فردی دیگری است که برای خبرآنلاین نوشت:« از نظر مردم شفافیت خیلی خوبه، اما از نظر مسئولان نه تنها مفید نیست بلکه بسیار مضر هست چون اسرار رو میشه .در ضمن مگه نظر مردم اهمیتی داره که از شفافیت مسئولان میپرسین؟» فرد دیگری نیز نوشت:« شفافیت الانم شروع بشه همه شاخ درمیارن.»

معلم ناامید نوشت:« به نظر من معلم شفاف سازی و مبارزه با فساد ابزارها و تضمین هایی می خواهد مثل انتخابات فراجناحی و باحضور کاندیداهای همه جناح ها رسانه های شفاف شفاف سازی و شیشه ای شدن همه قوا.»

مصاحبه فتاح یک بازی فکری برای انتخابات ریاست جمهوری است

کاربران خبرآنلاین، همچنین درباره ادعای پرویز فتاح نظرات متفاوتی داشتند. بعضی از کاربران آن را اظهارات انتخاباتی داستند و بعضی های دیگر نیز از شفاف سازی او تشکر کردند. به طور مثال یکی از کاربران نوشت:« دوباره نزدیک انتخابات شد یکی شده آدم بده و یکی آدم خوبه که مردم رو بیارن پای صندوق.» فرد دیگری هم نوشت:« این که مسئولین هروقت منافعشون ایجاب کنه دست به شفاف سازی بزنند؛ اسمش سوء استفاده گریست نه شفاف سازی.» 

گمنام هم نوشت:« بدونه هیچگونه تردیدی مصاحبه موردنظر صرفاً یک بازی فکری و تبلیغاتی برای انتخابات ریاست جمهوری است.» علیرضا هم نوشت:« سلام. وقتی قراره یکی از خود مجموعه شفافیت انجام بده، هیچی. این مدل شفافیت، ادامه بگم بگم های سلطان پاکدستی است. او خودش چقدر مفید بود؟ هیچی.»

فرد ناشناسی نیز با تشکر از اظهارات رئیس بنیاد مستضعفان نوشت:« با سلام اقدامات آقای فتاح بسیار پسندیده و بجاست و ما مردم از این برادر مومن انقلابی تشکر می کنیم و پشتیبان او هستیم و قطعا اقدامات ایشان دل مقام معظم رهبری را شاد خواهد کرد. آقای فتاح نباید ملاحظه کسی را بکنندو هرکس در این مملکت خلاف کرد باید اورا باز خواست کنند، حتی اگر آقای حداد باشد. باید ثابت شود که همه در مقابل اعمال قانون در یک سطح هستند و نه بیشتر.»

۲۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1421696

برچسب‌ها