۰ نفر
۱۲ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۹

یدالله محمدی

منابع دینی و متون اسلامی بر ضرورت تدقیق در نحوه سلوک پیشنیان و پندگیری از تاریخ تاکید کرده​اند به ترتیبی که حضرت علی (ع) این مساله را بارها مورد اشاره قرار دادند و تصریح نمودند که «در زندگی گذشتگان پندهایی است که باید مورد توجه قرار گیرد و از ان درس گرفت».

توجه به تاریخ ما را متوجه سنت​های الهی می​کند. این سنت​ها در تاریخ همواره وجود داشته و خواهد داشت، این سنت الهی می​تواند ما را از بسیاری آزمون و خطاها در امان نگه دارد. بنابراین بررسی تاریخ می​تواند واجد چنین دستاوردهایی باشد که باید نسبت به آن اهتمام ورزید.

این سنت​های الهی همواره ثابت بوده و هست. همچنانکه در سنت الهی ظلم هیچگاه پایدار نبوده و نابودی سرنوشت محتوم ظالمان است. توجه به این نکته تاریخی می​تواند زنگ هشداری برای بسیاری از حاکمان محسوب شود که خود را همواره حاکم بر سرنوشت مردم می​دانند. اندک توجهی به تاریخ گذشتگان این افراد را متوجه این اشتباه می​کند که امپراطوری​های بزرگ نیز سرنوشتی به جز اضمحلال نیافتند.

بسیاری از مردان سیاست به این نکته مهم بی​توجهی می​کنند. اما امام خمینی (ره) از معدود سیاست مردانی بود که تاریخ را سرلوحه اقدامات خود قرار می​داد به ترتیبی که در بسیاری موارد به مسولان توصیه می​نمودند که از انقلاب مشروطه درس بگیرند. امام خود با بهره​گیری از تجربیات تاریخی و اتکا به خدا و اعتماد به نفس و اعتقاد به مردم توانست انقلاب اسلامی ایران را به پیروزی برساند. بنابراین اتکا به خدا و وحدت کلمه را رمز پیروزی نامیدند. تا زمانی که این مساله، سرمشق ایرانیان قرار بگیرد پیروزی حتمی است. در غیر اینصورت فراموشی و آثار منفی تکرار تجربیات تاریخی، دوباره دامان ما را خواهد گرفت و هزینه​های زیادی را بر ما تحمیل می​کند.

 *استادیار علوم سیاسی دانشگاه امام حسین (ع)

 /29118

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 141553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =