یک کارآفرین: از ایرانی که می‌سازم حمایت می‌کنم

دانشمند و نخبه ایرانی، سجاد یعقوبی جوانی بیست‌وهشت‌ساله که توانسته در بیست‌ویک ماه اخیر برای بیش از دویست و پنجاه نفر کارآفرینی کند و چهارده شرکت را ثبت و به مرحله بهره برداری برساند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سجاد قصد دارد در دو سال آینده برای دو هزار جوان ایرانی به صورت مستقیم موقعیت شغلی ایجاد کند.

شرایط کنونی جهان به سمتی رفته است که اخیرا کمتر خبر خوب می‌شنویم. در این وضعیت غبارآلود جوانی ایرانی توانسته است نور امید و پیروزی را در دل مردم و جوانان میهن عزیزمان ایران، روشن کند. دانشمند و نخبه ایرانی، سجاد یعقوبی جوانی بیست‌وهشت‌ساله با شهرت جهانی که نظر دانشگاه‌ها و شرکت‌های خارجی را به خود جلب کرده است. این جوان نخبه ایرانی در راستای خدمت و سازندگی در ایران در بیست‌ویک ماه اخیر توانسته چهارده شرکت را به ثبت و به مرحله بهره برداری برساند. همچنین برای بیش از دویست و پنجاه نفر کارآفرینی کند. گفتنی است برخی از این افراد در دفاتر دیگر نقاط جهان از قبیل استانبول، دبی، لندن مشغول به کار هستند. سجاد قصد دارد در دو سال آینده برای دو هزار جوان ایرانی به صورت مستقیم موقعیت شغلی ایجاد کند.

رمز موفقیت سجاد از زبان خودش

سجاد یعقوبی، جوان نخبه ایرانی در رابطه با نبوغ و بخش کوچکی از اختراعات و افتخارات خود می‌گوید: از همان اوایل کودکی در خودم احساس می‌کردم که توانایی خلق و درست کردن پدیده‌های جدید را دارم، این موضع باعث شد بتوانم در یازده سالگی اولین رباتم را بسازم. در چهارده سالگی چندین اختراع را به صورت رسمی ثبت و همچنین اولین کارخانه‌ام را در شانزده سالگی راه اندازی کردم. به لطف خدا در یازده سالگی در حالی که عاشق علم پزشکی بودم، شروع به فعالیت در حوزه رباتیک کردم و همیشه به فکر ساخت ربات در زمینه پزشکی بودم. با تلاش بسیار توانستم در چهارده سالگی نفر دوم رباتیک جهان شوم و پانزده ساله بودم که وارد مدرسه پزشکی شدم.

 سجاد در رابطه با اینکه چگونه مخترع شد می‌گوید: من در آن زمان حتی نمی‌دانستم که یک فرد می‌تواند مخترع باشد و اصلا همچنین پدیده‌ای وجود خارجی دارد یا نه. از وقتی که یادم می‌آید عاشق خلق کردن و ساخت چیزهای جدید بودم. از نظر من هرکسی در دنیا بتواند مشکلی از مردم و جامعه حل کند، می‌توانیم آن شخص را مخترع بنامیم. با توجه به درک عمیقی که از علم اختراع دارم همیشه سعی کرده‌ام مشکلات و چالش‌های جوامع بشری را حل کنم.

با اولین اختراع شما چگونه برخورد شد؟

سجاد در پاسخ به این سوال می‌گوید: با اولین اختراع من در داخل ایران به سردی برخورد شد. وقتی پانزده سالم بود اولین اختراع رسمی را که یک دستگاه تقویت کننده ماهیچه چشم بود ارائه دادم. ولی از آنجایی که ساختار و آیین نامه‌های مشخصی در دولت برای پشتیبانی از مخترعین وجود ندارد، مجبور به ترک ایران شدم و توانستم اختراعم را در خارج از ایران به فروش برسانم.

سجاد یعقوبی در رابطه با دلیل برگشتنش به ایران می‌گوید: من عاشق خاک ایران هستم و همیشه از ایران حمایت می‌کنم. ولی باید این را بگویم که از هیچ ساختار سیاسی خاصی حمایت نمی‌کنم و از ایرانی که خودم می‌سازم حمایت می‌کنم. در این مدت سعی کرده‌ام که ایرانی بهتر را برای مردم بسازم و در این راستا هرکس به من ملحق شود مورد حمایت قرار می‌گیرد.

سجاد اضافه می کند: همیشه سعی کرده‌ام از تمام حاشیه‌ها به دور باشم و در راستای هدفم که خدمت به ایران و ایرانی است قدم بردارم. از زمانی که به ایران آمده‌ام حدود بیست‌ویک ماه می‌گذرد، در این مدت به لطف خدا توانسته‌ام چهارده شرکت تأسیس کنم و برای بیش از دویست و پنجاه نفر شغل ایجاد کنم. من بر این باورم که در آینده بسیار نزدیک میتوانیم به کمک یکدیگر این تعداد را به چند صد هزار نفر برسانیم.

فرصت‌ها را در ایران چگونه می‌بینید؟

این جوان نخبه ایرانی با شهرت جهانی در رابطه با فرصت‌های موجود و بالقوه ایران می گوید: همانطور که می دانید ایران از سرزمین بسیار بکری برخوردار است. به عنوان مثال اگر به جای خام فروشی نفت و موادمعدنی اقدام به تولید محصولات نانو بر پایه نفت را شروع کنیم، به مراتب محصولات ارزشمندی در خدمت مشتریان و مصرف کنندگان قرار می گیرد. اگر در نظر بگیریم که یک بشکه نفت پنجاه دلاری در مسیری که تبدیل به یک کالای پنج هزار دلاری می‌شود می‌تواند برای صدهزار نفر کارآفرینی کند، آن وقت است که دست از خام فروشی می‌کشیم و به سمت فناوری های نوین سوق پیدا می‌کنیم. همانطور که می دانیم نرخ مصرف خیلی از محصولات در ایران یازده تا دوازده برابر دیگر مناطق دنیاست، پس با این اوصاف نمی‌توانیم بگوییم ما با یک کشور هشتاد میلیونی مواجه هستیم، بلکه در عمل این جمعیت یازده تا دوازده برابر است و این مهم باعث شده بازار ایران یکی از جذاب‌ترین بازار های دنیا شود.

سجاد یعقوبی در رابطه با آینده علمی کشور می گوید: این موضوع به خیلی از موارد بستگی دارد که می‌توانم از مهم‌ترین آنها به تعاملات سیاسی و اقتصادی با دیگر کشورها و جامعه جهانی و همچنین بازنگری در نوع فرهنگ آموزش‌وپرورش اشاره کنم. با این وجود هم اکنون با توجه به پتانسیل‌های موجود می‌توانیم در مورد دیجیتال سازی پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته باشیم. باید این را بگویم که در حال حاضر پنج درصد از صد درصد پتانسیل‌های موجود را استفاده کرده‌ایم. با توجه به زیر ساخت‌های موجود که تا حدی قابل قبول است می‌توانیم در زمینه نانو ذرات، بومی سازی یکسری از صنایع و بهینه سازی انرژی فعالیت‌های چشمگیری داشته باشیم. سجاد افزود: یکی از مشکلات ما در این زمینه کمبود مدیر است. متخصصین زیادی در ایران حضور دارند که هرکدام در کار خود صاحب سبک هستند ولی تعداد مدیرانی که بتوانند متخصصین را مدیریت کند بسیار محدود است. نکته دیگری که در این رابط باید بگویم این است که اگر فردی علاوه بر متخصص بودن مدیریت را خوب بداند، زمانی که این سرمایه‌ها از کشور مهاجرت می کنند می توانیم بگوییم با پدیده فرار مغزها مواجه شدیم.

توصیه شما به جوانان چیست؟

این جوان نخبه ایرانی در رابطه با رمز موفقیت خود و توصیه‌اش به جوانان گفت: پشتکار جوهره اصلی موفقیت است. من در شانزده سالگی اولین اختراعم را به ثبت رساندم و بعد از پنج سال توانستم آن را به مرحله فروش برسانم. شاید واژه «پشتکار» واژه ای شعاری باشد ولی باید این را بگویم که من در مدت این پنچ سال در هزاروپنجاه جلسه شرکت کردم که درنهایت توانستم اختراعم را به فروش برسانم. توصیه من به جوانان این است که در مسیر پشتکار باید هرچه می‌توانند بیاموزند، ممکن است گاهی سرخورده و عصبانی شوند، اما هیچ وقت نباید از مسیر خارج شوند و باید به راه خود قدرتمندتر از پیش ادامه دهند.

۲۲۳۲۲۵/۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1409243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =