هفته نامۀ آلمانی «اشپیگل» مدعی شد با تأیید برلین، بانک مرکزی آلمان به هندوستان در معاملۀ نفتی با ایران کمک کرد.

به گزارش خبرآنلاین، یک روز پس از آنکه «نیویورک‌تایمز» از زیر پا گذاشتن تحریم های ایران توسط آلمان خبر داد و نوشت: به رغم فشارهای آمریکا، مقامات آلمان مانع وساطت بانک آلمانی میان هندوستان و ایران برای پرداخت پول نفت نشدند. «اشپیگل» نوشت: آمریکا از این تعامل با تهران به شدت انتقاد کرد، اما بر اساس اطلاعاتی که «اشپیگل آن‌لاین SPIEGEL ONLINEL» در اختیار دارد، این معامله با آزادی دو خبرنگار آلمانی از سوی ایران ارتباط دارد.

عکس: اشپیگل

این هفته نامه آلمانی نوشت: براساس اظهارات یک منبع دولتی در برلین، این معامله در ارتباط با آزادی دو خبرنگار آلمانی صورت گرفت. این منبع افزود دولت آلمان کمک «بوندس‌بانک» در معاملۀ ایران-هندوستان را برای آزادی دو زندانی آلمانی در ایران تأیید کرد.  
به گزارش «اشپیگل» سخنگوی وزارت خارجۀ آلمان چنین ارتباطی را نه رد کرد و نه تأیید. 

این اولین بار نیست که رسانه های آلمانی برای سفر اسفند ماه سال گذشته وزیر امور خارجه کشورشان به ایران و آزادی دو تبعه این کشور که به صورت غیر قانونی در ایران به فعالیت خبرنگاری پرداخته بودند بهانه تراشی کرده بودند.

علی اکبر صالحی پنجم اسفند ماه و پس از طرح ادعاهایی از سوی رسانه های آلمانی درباره سفر وزیر خارجه آن کشور به ایران در پاسخ به این سوال خبرآنلاین مبنی بر اینکه بعد از سفر وزیر خارجه آلمان به ایران برخی رسانه های آلمانی مدعی شدند سفر وی به ایران شرط آزادی دو تبعه آلمانی بود گفت: اساسا خبر آزادی این دو تبعه آلمانی پیش از سفر وزیر خارجه آلمان منتشر شده بود و ایشان می توانست به ایران نیاید.            مصاحبه علی اکبر صالحی را اینجا بخوانید.

اشپیگل در گزارش خود مدعی است یک منبع دولتی مدعی شد در جریان رای‌زنی‌های آلمان و ایران این راه مطرح شد که بانک مرکزی آلمان در معاملۀ نفتی ایران و هندوستان به ایفای نقش بپردازد. به این صورت که پول از بانک مرکزی هندوستان به فرانکفورت منتقل شود، و از آن‌جا به بانک «یوروپیش-ایرانیش هندلزبانک ای.جی.» در هامبورگ انتقال یابد. مقصد نهایی نیز تهران باشد. 

این مقام آلمانی اظهار داشت معاملۀ تجاری یکی از چند گزینه‌ای بود که طی مذاکرات فشرده برای آزادی دو خبرنگار آلمانی مطرح شد. سرانجام طرف آلمانی گفت که انتقال پول قابل قبول است.

بر اساس اطلاعات بدست آمده توسط «اشپیگل آن‌لاین» مجوز انتقال پول چند روز پس از آزادی خبرنگاران صادر شد. دولت آلمان انتقال وجه را تأیید کرده است. 

/30117

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 140150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =