۱٬۰۲۰ نفر
۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۵
از ضرورت کاهش شهریه آموزش مجازی تا تحقیق و تفحص در دانشگاه آزاد

در متن زیر پرسش هایی از ریاست دانشگاه آزاد اسلامی مطرح شده است.

جناب آقای دکتر طهرانچی، ریاست محترم دانشگاه آزاد اسلامی؛

با سلام و احترام، نظر به تردید و تشکیک در وضعیت حکمرانی مطلوب و نبود مدیریت شفاف، پاسخگو و کارآمد در دانشگاه آزاد اسلامی و بی پاسخ ماندن بسیاری از درخواست ها، مشکلات و نارسایی های مشهود و موجود در آن دانشگاه و عدم پاسخ دهی مدیران و دست اندرکاران مربوطه نسبت به وضعیت آموزشی، پژوهشی، علمی و مدیریتی حاکم بر آن و  نیز حق دسترسی آزاد به اطلاعات و انتشار آنها و حق بر مطالبه شفافیت و پاسخگویی از مدیران آن از سوی دانشجویان و خانواده های آنان، با نگارش نامه حاضر و طرح پرسش های متعدد از جنابعالی در مقام ریاست محترم آن دانشگاه و انتظار توجه با حُسن نیت و رسیدگی فوری، مستمر و موثر نسبت بدانها در راستای اصل هشتم قانون اساسی و بعنوان یک شهروند ایرانی، امید است؛ ضرورتی به تعقیب بعدی مراتب در مراجع نظارتی، بازرسی و قانونی پیش رو یا هدایت درخواست "تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد اسلامی" به مانند سنوات گذشته نباشد.

با توجه به عدم در یافت حتی، یک پاسخ از سوی مدیران و دست اندرکاران دانشگاه مزبور نسبت به حجم بالای مکاتبات و درخواست ها و پیگیری های مکرر مطروحه طی نزدیک به یکسال اخیر و نا امید شدن از مدیریت غیر مسئولانه و بدون هر گونه پاسخگویی آن دانشگاه تا کنون!! ، به ناچار، ترجیح اینجانب برآن گردید تا در مقام نگارش و انتشار با حُسن نیت این نامه و انعکاس مجدد مراتب به جنابعالی اقدام گردد، بلکه صدایی و پیامی و نجوایی از برای مسئولیت پذیری در نهاد مدیریت آن دانشگاه به گوش برسد...!.

با این وجود، بی آنکه لزومی به انکار ظرفیت ها، دستاوردها و جنبه های مُثبت نسبی کارکرد آن دانشگاه و وجود و حضور بسیاری از اساتید محترم ، فرهیخته و شایسته در آن دانشگاه و آموزش و تربیت هزاران دانشجوی نخبه و کارآمد در طی دهه های اخیر باشد و نیز بدون آنکه در مقام بی توجهی به عملکرد بسیاری از مدیران و کارکنان محترم دانشگاه مزبور بود، ضروری است؛ به منظور ایجاد امکان نقد منصفانه و رویکردی عادلانه و مقرون به واقع، بدون هر گونه پیش داوری و قضاوت نسبت به وضعیت کنونی دانشگاه آزاد اسلامی و کارکرد و منویات آن، با طرح پرسش های اساسی و ضروری در این باره، در مقام مطالبه گری شفاف سازی و پاسخگویی از سوی جنابعالی و مدیران محترم آن و اقناع ذهن و نگاه دانشجویان و خانواده های محترم آنها برآمد که امید است با پاسخگوی مسئولانه و صادقانه مدیریت آن دانشگاه، موجبات پیدایی و پویائی این مهم و تحقق کامل آن فراهم گردد. اهم پرسش های قابل اشاره در این باره، به شرح ذیل می باشد :

۱- مبنای علمی و کارشناسی مستند گزارشات منتشره دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به سطح علمی، پژوهشی، آموزشی و مدیریتی آن در ابعاد ملی و بین المللی چیست؟ و مستند تائید و اثبات مراتب مورد ادعای آن دانشگاه، به ترتیب منتشره در سایت آن و رسانه های مختلف، برخلاف مراتب مشهود در بسیاری از واحدهای دانشگاهی متبوعه چیست؟

۲- مبنای تشکیل و توسعه و گسترش فزایندۀ واحدهای مختلف دانشگاهی در استانها و شهرهای مختلف و دور افتاده و یا مراکز بین المللی فاقد استانداردها و زیرساخت های آموزشی، علمی، پژوهشی و رفاهی مناسب چیست؟ و با چه هدفی در جهت گسترش کمی واحدهای دانشگاهی فاقد امکانات یا کیفیت آموزشی و پژوهشی لازم در بسیاری از واحدهای متبوعه و دور افتاده اقدام شده و بر آن نیز اصرار می گردد؟! و با چه هدفی با تاکید بر  جلب و جذب هزاران دانشجو، ولو بدون کنکور در صدها رشته مختلف و متفاوت با ارائه مدارک دانشگاهی بعدی بدانها بدون امکان ارایۀ موثر آموزش، ترویج و ارتقای مهارتهای کارشناسی و حرفه ای ضروری و مورد نیاز آتی آنها، موجبات سطح توقع و انتظارات آنان و افزایش جامعه آماری فارغ التحصیلان گسترده کشور را فراهم می آورد؟!.

۳- مبنای افزایش مکرر شهریه های تحصیلی دانشجویان و عدم توجه دانشگاه آزاد اسلامی به وضعیت بد اقتصادی و معیشتی خانواده های دانشجویان و رویکرد صرفاً مادی مدیریتی حاکم بر آن دانشگاه در ارائه خدمات آن، بویژه نسبت به ترم تحصیلی جاری و شیوع فزاینده کرونا ویروس و عدم توجه دانشگاه آزاد اسلامی به تعطیلی بسیاری از مشاغل و فعالیتهای اقتصادی و ممتنع بودن امکان پرداخت شهریه های سنگین مقرر از سوی آن چیست؟ و چگونه باید با رسالت علمی و آموزشی و اسلامی مورد ادعای آن دانشگاه سازگار باشد؟!

۴- مبنای افزایش و اخذ شهریه تحصیلی ترم حضوری در نیمسال دوم تحصیلی ۹۹-۹۸ با وجود عدم برگزاری ترم جاری آن در قالب کلاس های حضوری و هدایت نسبی و با تاخیر کلاسها به صورت آموزش مجازی و غیر حضوری در وضعیت شیوع کرونا ویروس، کاهش کیفیت آموزش و عدم تعدیل و کاهش شهریه مصوب، با وجود کاهش هزینه های دانشگاه در شرایط برگزاری مجازی کلاسها و اعلام وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به لزوم توجه بدان و کاهش و تعدیل شهریه ها بنا به دلیل مزبور چیست؟ و عدم توجه دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به مراتب یاد شده و مطالبات قانونی، شرعی و به حق دانشجویان و خانواده های آنها در این باره،چگونه باید از حیث قانونی و شرعی نیز توجیه گردد؟

۵- مبنای افزایش شهریه های تحصیلی دانشجویان، با وجود نارسایی های متعدد در سامانه های آموزش مجازی، اخلال مستمر در روند آن و مشکلات ناشی از سرورها و پشتیبانی فنی و اجرایی آنها و نبود زیر ساختهای فنی و اجرایی لازم و نارضایتی فراوان بسیاری از دانشجویان و خانواده های آنها و ثبت و ضبط مراتب نارضایتی گسترده آنها در سامانه های فنی دانشگاه یا آرشیو کردن مستند آنها از سوی بسیاری از دانشجویان و عدم هر گونه پاسخگوئی مسئولانه و قانع کننده از سوی مدیران آن دانشگاه و واحدهای پشتیبانی مربوطه چیست؟ و چگونه از حیث قانونی، شرعی، اخلاقی و مدیریتی قابل توجیه خواهد بود؟

۶- مبنای تشکیل و راه اندازی مقاطع دکترای تخصصی در رشته های متعدد و فراوان در بسیاری از مراکز دور افتاده کشور و مراکز بین المللی، با وجود عدم انطباق امکانات آموزشی، پژوهشی دانشگاه های مربوطه با استانداردهای مصوب آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناآوری و دستورالعمل های مربوطه نسبت به مقطع دکترای تخصصی و نیز مغایرت آن با اهداف کلان بخش آموزش عالی قانون برنامه ششم توسعه، تحقق راهبرد هشتم نقشه جامع علمی کشور و در راستای اجرای سند آمایش آموزش عالی و " آئین نامه راه اندازی و ارزشیابی دوره‌های دکترای تخصصی" چیست؟ و چگونه باید توجیه گردد؟

۷-  علیرغم تبلیغات معموله و تصور بسیاری از دانشجویان محترم، مبنی بر برخورداری بسیاری از مراکز دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی از استانداردهای علمی، آموزشی، فنی و پژوهشی مربوطه و بویژه، نسبت به مقطع دکترای تخصصی رشته های مختلف آن، نه تنها برخی از آن مراکز فاقد استانداردهای بین المللی مطروحه بوده، بلکه از کمترین امکانات علمی، پژوهشی، آموزشی و فنی لازم و متعارف در دانشگاه، ولو در سطح مناسب و موثر یک مقطع کارشناسی برخوردار می باشند! در چنین شرایطی؛ عدم استفاده مناسب و کافی از اساتید معتبر علمی و دانشگاهی در برخی از مراکز دانشگاهی و محدود و محصور و منحصر بودنِ دروس ارائه شده به برخی اساتید اندک و حتی، غیر مرتبط و بعضاً غیر متخصص نسبت به برخی از دروس ارایه شده و مورد تدریس آنها و عدم برخورداری مناسب و نسبی آن دانشگاهها از هیئت علمی تمام وقت با سوابق علمی و تحقیقاتی مرتبط با بسیاری از رشته های مورد درخواست برابر مقررات آموزشی مقطع دکترای تخصصی، عدم برخورداری از مدیریت گروه مقیم در دانشگاههای مزبور به مانند عدم حضور مناسب و موثر مدیریت گروههای آموزشی آن دانشگاهها و عدم دسترسی مناسب برای حل و فصل مشکلات آموزشی دانشجویان و بلاتکلیف بودن و ماندن بسیاری از امور آموزشی و دانشجویی آنها و نیز فقدان استانداردهای علمی و آموزشی مقطع دکترای تخصصی در آن واحدهای دانشگاهی چگونه قابل توجیه خواهد بود؟!.

۸-  صرفنظر از فقدان امکانات و ظرفیت های لازم و متعارف برای یک مرکز دانشگاهی بین المللی و لزوم تجهیز آن به تجهیزات لازم و فعال آموزشی و کاربردی ضروری و غیر فعال بودن بسیاری از امکانات موجود و محدودیت عملی استفاده از آنها، برنامه ریزی های غیر کارشناسی و نادرست در آن، تغییر مکرر برنامه های آموزشی و دانشگاهی بدون توجه به ملاحظات و شرایط دانشجویان و تحمیل هزینه های کلان و مشکلات متعدد حرفه ای و خانوادگی ناشی از عدم کارآمدی در مدیریت آنها، بی نظمی، عدم برنامه ریزی مناسب و موثر و بلاتکلیفی بسیاری از دانشجویان نسبت به وضعیت تحصیلی و امور دانشجویی آنها و عدم توجه مستمر به اعتراضات و تذکرات دانشجویان مربوطه و فرافکنی مستمر مسئولیت مدیران و دست اندرکاران بخش های ذیربط، همراه با عدم نظارت موثر و کارآمدی مناسب در مدیریت آموزشی و اجرایی واحدهای مزبور و نیز نبود هر گونه پاسخگویی شفاف، مستند و مسئولانه به درخواست ها، تقاضا و انتظارات درست و قانونمند دانشجویان محترم- وضعیت مذکور چگونه با شعارها ، وعده ها و رسالت علمی و مدیریتی مورد ادعای مدیران دانشگاه آزاد اسلامی منطبق خواهد بود؟!

۹- فقدانِ داشتن برنامه درسی ثابت و مصوب و زیرساخت‌های لازم و مناسب (تجهیزات آزمایشگاهی، کتابخانه و امکان دسترسی به پایگاه‌های علمی و…) و عدم برخورداری برخی از دانشگاه های مربوطه از کتابخانه تخصصی در مقطع دکترای تخصصی و نیز فقدان وجود منابع آموزشی، مطالعاتی و پژوهشی در آن دانشگاه ها، برخلاف استانداردهای آموزشی مصوب و مقرر و غیر فعال بودنِ بسیاری از امکانات محدود سمعی و بصری آموزشی و عدم امکان استفاده مناسب دانشجویان و اساتید محترم از آنها در فعالیت های آموزشی، علمی و درسی مربوطه و در نتیجه، عدم انطباق آن با مقررات آموزشی مقطع دکترای تخصصی، با وجود افزایش شدید شهریه های تحصیلی ماخوذه از آنها چگونه باید توجیه گردد؟

۱۰- مبنای ارائه تکراری بسیاری از دروس مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در مقطع دکترای تخصصی  به بهانه دروس جبرانی و مانند آن و عدم ارائه مباحث موضوعی یا تخصصی جدید و متناسب با مقطع دکترای تخصصی از سوی برخی از دانشگاه ها و اساتید محترم مربوطه و تحمیل عملی هزینه های مادی و معنوی متعدد به دانشجویان و خانواده های آنها چیست!

۱۱-  عدم برخورداری برخی از دانشگاههای متبوعه از رستوران و خدمات تغذیه مناسب و با کیفیت، عدم دسترسی دانشجویان به مراکز تهیه و سفارش غذای مناسب به مانند نبود امکانات رفاهی و خدمات آموزشی و الکترونیکی مناسب و فعال نبودن خدمات آموزشی و تکثیر و انتشارات در برخی از واحدهای دانشگاهی و غیر فعال بودن امکانات محدود سمعی و بصری آموزشی و در نتیجه،عدم امکان استفاده مناسب دانشجویان و اساتید محترم از آنها در فعالیت های آموزشی، علمی و درسی مربوطه و منطبق نبودن آنها بویژه با مقررات آموزشی مقطع دکترای تخصصی چگونه قابل ارزیابی است؟.

۱۲- هزینه بالای تحصیلی ماخوذه از دانشجویان و عدم هر گونه انطباق آن با نوع و نحوۀ خدمات آموزشی و دانشگاهی مربوطه و سطح و کیفیت آموزشی و امکانات دانشگاهی مراکز مربوطه و فقدان هر گونه تحقیق و تفحص و بازرسی مناسب و موثر در جهت نظارت و بازرسی و نیز پاسخگوئی نسبت به وضعیت مزبور و برون رفت از شرایط موصوف چگونه قابل ارزیابی خواهد بود؟

۱۳-  مبنای رویکرد مادی و مالی گرای دانشگاه آزاد اسلامی در ارائه خدمات آموزشی خود بدان و محدود و مقید کردن مستمر دانشجویان به ارائه شهریه های تحصیلی و آموزشی در قبل از دریافت آنها یا منوط کردن صدور برگه انتخاب واحد و کارت امتحانات و شرکت دانشجویان به تسویه حساب شهریه های فاقد هر گونه انطباق با سطح و کیفیت آموزشی و مدیریتی ارائه شده از سوی دانشگاه مزبور چگونه باید توجیه گردد؟ و چگونه با وصف "اسلامی " آن دانشگاه و آموزه های اخلاقی و شرعی مورد تاکید در شرع اسلام قابل انطباق می باشد؟

۱۴- عدم توجه شایسته به شان اساتید محترم و مدعو و عدم عنایت بایسته به شانِ توامان دانشجویان محترم و لزوم رعایت کرامت انسانی هر یک از آنها از هر حیث و جهت در برخی از واحدهای دانشگاهی آن دانشگاه چگونه قابل توجیه می باشد؟ و مبنای عدم پاسخگویی مستمر و موثر به مطالبات به حق و درست دانشجویان و خانواده های محترم آنها و مشمول مرور زمان نمودن نسبت بدانها و عدم حتی، یک پاسخ مسئولانه از سوی مدیران برخی از واحدهای دانشگاهی متبوعه به تقاضاها و درخواست های متعدد و مکرر مطروحه دانشجویان و بی توجهی مستمر نسبت بدانها چگونه باید در چهارچوب شان و کرامت دانشجویان و تکالیف قانونی مدیران واحدهای متبوعه قابل توجیه باشد؟

۱۵- مبنای عدم توجه درست و مناسب دانشگاه آزاد اسلامی به وضعیت سلامت و امنیت دانشجویان و ضرورت ایجاد امکانات و رفاه ایمن آموزشی و تحصیلی برای آنها در برخی از واحدهای دانشگاهی و وقوع فجایع تاسف باری چون واژگونی اتوبوس حامل دانشجویان واحد علوم تحقیقات و مصدوم و کشته شدن بسیاری از آنها چگونه باید ارزیابی گردد؟

۱۶- مراتب یاد شده چگونه با موازین حقوقی و قانونی، استانداردهای علمی، آموزشی و کارشناسی و مصوبات وزارت علوم، فنآوری و تحقیقات و رسالت آموزشی، فرهنگی و مدیریتی دانشگاه آزاد اسلامی و سیاست های کلان کشور در حوزه آموزش، فرهنگ و تحقیقات منطبق و هماهنگ می باشد؟ و آن دانشگاه چگونه در مقام جبران خسارات مادی و معنوی ناشی از وضعیت فوق نسبت به دانشجویان و خانواده های آنها و اساتید محترم مربوطه، حسب مورد برخواهد آمد؟

۱۷-  آیا بهتر نیست؛ در صورت عدم پاسخگوئی قانع کننده ریاست محترم دانشگاه و مدیران محترم آن، موضوع " تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد اسلامی" ، دگربار در دستور کار مجلس شورای اسلامی و نهادهای نظارتی و قانونی قرار گرفته و موجبات رفع توقف آن نیز بر طرف گردد؟

جناب آقای طهرانچی، کلیه مراتب مشروحه در این نامه، مستند به دلائل و جهات متعددی است که بدون ذکر واحد یا واحدهای دانشگاهی مربوطه از حیث رعایت احترام و امانتداری مطرح شده است و عنداللزوم، قابل ارائه به مراجع نظارتی، بازرسی و قانونی خواهد بود و یقیناً جنابعالی و مدیران ارشد و محترم آن دانشگاه نیز نسبت به مراتب مطروحه ناآگاه نمی باشید.

جنابعالی می توانید، دستور فرمائید؛ بدواً با اعزام " بازرسان ویژه و نامحسوس" و مرتبط با دانشجویان و اساتید محترم و نیز با اعلام " فراخوان کشوری و ملی" یا ایجاد " سامانه های نظارتی و بازرسی ویژه " ، نه به مانند سامانه مبداء(سامانه الکترونیک ثبت اطلاعیه,انتقادات یا پیشنهادات) دانشگاه که فاقد هر گونه پاسخگویی یا اعلام نتیجه ای به اعلام کننده آنها در عمل می باشد، وضعیت مقرون به واقع و غیر تشریفاتی آموزشی، پژوهشی، مدیریتی و اجرایی آن دانشگاه و کمیت و کیفیت آموزشی و علمی آن و وضعیت کارآمدی مدیریت دانشگاه مزبور را از دانشجویان و خانواده های آنها و سایر شهروندان مرتبط استعلام نموده و میزان رضایتمندی آنان را مورد مطالعه، بررسی و واکاوی دقیق و کارشناسی قرار دهید که به سان آفتاب آمد دلیل آفتاب خواهد بود و صرفاً به گزارشات یکسویه ، تشریفاتی و رسمی ابرازی دوائر مختلف آن دانشگاه اکتفاء نفرمائید و واقعیت و حقیقت را در عالَم واقع و در نگاه و نوا و رویکرد دانشجویان و اساتید محترم آن دانشگاه مطالعه و با راستی و درستی، مشاهده فرمائید تا موجبات راست آزمایی درست آنها نیز فراهم گردد..!

با این وجود، انتظار می رود در مقام ریاست محترم و عالیه دانشگاه آزاد اسلامی با مداقُه و حُسن نیت در جهت امعان نظر و توجه به مراتب مذکور عنایت فرموده و دستور فرمائید، تسریعاً نسبت به رسیدگی، نظارت، بازرسی و اقدام لازم در این باره معمول دارند، والا ماحصل صحبت؛ تکرار مکررات بوده و صد البته نیز خود کرده را تدبیر نیست و امید است بسیاری از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی و خانواده های آنها تا بدانجا نرسند و با خود زمزمه ننمایند ؛ از طلا بودن پشیمان گشته ایم، مرحمت فرما و ما را مِس نما...!!

* وکیل پایه یک دادگستری و کنشگر مدنی و حرفه ای

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1400431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =